Od začátku roku, kdy se rozjelo zřizování povinných datových schránek, se výrazně navýšil počet žádostí o zrušení živnosti. Většinou jde o lidi, kteří už živnost nevykonávají, ale oficiálně ji ještě nezrušili nebo nepozastavili.
Jak jsme na serveru Podnikatel.cz již informovali, jedná se především o seniory, kteří už nepodnikají a nechtějí používat státem povinně založenou datovou schránku. Ti lidé většinou už dlouho nepodnikají a žijí v domnění, že živnost už zrušili. Přitom se třeba pouze odhlásili na finančním úřadě nebo na správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně,
uvedl typické příklady vedoucí živnostenského úřadu v Jihlavě Jan Kubišta.
Připomínáme, jak postupovat, pokud chce živnostník živnost pozastavit nebo zrušit. Kde je nutné skutečnost nahlásit a co je třeba doložit?
Co vše je nutné pro zrušení či pozastavení živnosti?
Zrušení a zánik živností řeší živnostenský zákon od § 58 a § 59.
Chce-li živnostník zrušit živnostenské oprávnění, musí splnit stejné povinnosti jako u pozastavení živnosti. Vyrozumět o skutečnosti okresní správu sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovnu a finanční úřad. Navíc ale musí změnu oznámit živnostenskému úřadu. V případě přerušení živnosti to potřeba není.
Kompletní zrušení živnosti zahrnuje oznámení okresní správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně ve lhůtě osmi dnů. Pokud by se tak nestalo, povinnost hradit předepsané zálohy zůstane zachována. Ve lhůtě 15 dnů musí být informován i finanční úřad a je také potřeba vypořádat závazky, případně majetek, zásoby a další.
Jednoduchá cesta
Stačí vyplnit formulář „Změnový list“ a zaslat ho na živnostenský úřad. Ten pak informuje finanční úřad, okresní správu sociálního zabezpečení i zdravotní pojišťovnu. Nelze použít při přerušení.
Pokud má podnikatel datovou schránku nebo kvalifikovaný elektronický podpis, formulář jednoduše vyplní a odešle prostřednictvím aplikace na stránkách rejstříku živnostenského podnikání.
Také prostřednictvím Jednotného registračního formuláře (zkráceně JRF) je možné ohlášení živnosti, žádost o koncesi, oznámení změn údajů, provozoven, přerušení provozování živnosti, pokračování v provozování živnosti a žádost o zrušení živnostenského oprávnění.