Právnickým osobám i živnostníkům jsou od počátku roku 2023 automaticky zřizovány datové schránky. V poštovních schránkách by tak měli již od ledna nacházet přihlašovací údaje.
Jak postupovat, pokud se podaří přihlašovací údaje ztratit nebo se případně podnikatel nestihne přihlásit do datové schránky ve stanovené lhůtě 15 dnů?
Jak získat nové přístupové údaje do datovky?
Možností, jak získat nové přihlašovací údaje do datové schránky, je hned několik. Respektive žádost lze podat na několika místech.
Online po přihlášení přes Identitu občana
V prostředí klientského portálu datových schránek – jsou fyzickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám vydány okamžitě zobrazením na displeji.
Osobně na Czech POINTu
Zažádat lze osobně na Czech POINTu. Zde je ověřována totožnost žadatele na základě předloženého dokladu. Nejčastěji občanského průkazu, případně pasu, povolení k pobytu, vízového štítku či pobytového štítku. Pokud je uživatel podle zadaných osobních údajů identifikován, žádost je na místě vyřízena.
Pokud je v žádosti uvedena e-mailová adresa, jsou přístupové údaje vygenerovány a neprodleně je na tento e-mail odeslán tzv. aktivační link, virtuální obálka.
V některých případech, například když žádost podává zmocněnec nebo je k žádosti přiložena jakákoli listina, je žádost předána k posouzení Ministerstvu vnitra ČR. V takovém případě žadatel obdrží potvrzení, které obsahuje číslo žádosti.
Přístupové údaje jsou odeslány poštou. Vydání přístupových údajů virtuální obálkou je možné pouze v případě, že je žádost podána a úspěšně vyřízena přímo na Czech POINTu.
Písemně v listinné podobě
Žádost, která musí být opatřena úředně ověřeným podpisem, je nutné doručit Ministerstvu vnitra ČR.