Zvýšila se spotřební daň na alkohol. Co na to supermarkety?

12. 3. 2024

Sdílet

12. 3. 24 / 1x / alkohol, supermarket, obchod Autor: Podnikatel.cz s využitím DALL-E, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

V rámci konsolidačního balíčku se od ledna zvýšila spotřební daň na líh a tabákové výrobky. Jak se to projevilo na cenách lahví v obchodech a co zákazníci nyní kupují?

Jak píšou Finance.cz, z každé lahve tvrdého alkoholu je nutné zaplatit do státní pokladny spotřební daň a daň z přidané hodnoty (DPH).

Spotřební daň se v roce 2024 zvýšila o 10 % z 32 250 Kč na 35 500 Kč za hektolitr čistého etanolu (alkoholu).

Platí tedy, že čím vyšší obsah alkoholu v prodávané lihovině je, tím vyšší je spotřební daň. Současně kupující při nákupu oblíbeného destilátu platí i základní sazbu DPH ve výši 21 %.

Výrobci alkoholických nápojů avizovali, že se zvýšení spotřební daně u tvrdého alkoholu promítne do cen v rámci jednotek procent, což potvrzuje i tisková mluvčí společnosti Kaufland Renata Maierl: Téměř všichni dodavatelé alkoholu zvýšili nákupní ceny minimálně o výši spotřební daně. Nižší náklady na energie se do nákupních cen nepromítly.

Spotřební daň z lihu poroste rychleji, než se plánovalo, u e-cigaret naopak pomaleji Přečtěte si také:

Spotřební daň z lihu poroste rychleji, než se plánovalo, u e-cigaret naopak pomaleji

Manažerka externí komunikace společnosti Tesco Iva Pavlousková dodává: V minulém roce téměř všichni dodavatelé alkoholu zvýšili své ceny, my jsme toto navýšení promítli do cen pouze částečně. Alkohol, který jsme nakoupili dříve, stále nabízíme za promoční ceny z minulého roku. Nyní je ještě příliš brzy hodnotit dopady zvýšení spotřební daně na alkohol. Zvýšená spotřební daň na alkohol bude mít vliv především na ceny levnějších výrobků. Do cen prémiovějšího alkoholu nemusí mít změna významný dopad.

Renata Maierl tisková mluvčí společnosti Kaufland uvádí, že mezi současné trendy v nákupu alkoholických nápojů patří tzv. RTD (ready to drink) míchané nápoje v plechovkách. To potvrzuje i Iva Pavlousková: Vidíme trend, kdy výrobci přicházejí na trh s novinkami, které obsahují méně alkoholu, aby ceny výrobků zůstaly atraktivní pro zákazníka i po zvýšení spotřební daně.

To potvrzuje i Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert: Co se týče spotřeby tvrdého alkoholu, ta je v dlouhodobém horizontu konstantní. Mění se nicméně preference zákazníků směrem k sladším profilům a novým příchutím. Roste také obliba míchaných drinků a nápojů s menším obsahem alkoholu. Tento trend sledujeme také v kategorii tichých a šumivých vín, ale také piv a radlerů, kde v posledním roce rostla zároveň poptávka po nealkoholických variantech. Zároveň je zapotřebí říci, že meziročně rostly i prodeje nealko nápojů, vod, džusů a smoothies, což souvisí s příklonem ke zdravému životnímu stylu. (Finance.cz)

Připomeňte si, jak se v obchodech změnily ceny na začátku roku:

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).