V případě, že se žena rozhodne podnikat, najde se v jejím okolí vždycky množství ochotných dobráků, kteří její plány rádi zhodnotí, vysypou z rukávu množství nevyžádaných rad, budou přesně vědět, co potřebuje, vůbec jí „levou zadní“ zařadí do té správné škatulky a onálepkují ji vhodnými výrazy. Předsudky o podnikatelkách jsou totiž i ve 21. století živé. Zde je 5 předsudků, které vygenerovala pobytem v podnikatelském prostředí sama autorka.
Mýtus estetický: Ztracená ženskost
Podnikáním a tedy jistou manažerskou tvrdostí, která je s ním zpravidla nutně spojená, prý žena ztrácí svou ženskost. Tento předsudek šíří především muži. Vypovídá mnohé o machismu a šovinismu. Zaslouží si komentovat snad jen s velkou ironií – podnikáním ještě žádné ženě nenarostly ani vousy, ani pánské přirození. Variantou tohoto předsudku je pocit podnikatelů, že podnikatelky jsou v pánské podnikatelské společnosti vhodné především k tomu, aby ji zdobily. Čtěte více: Je mi skoro 25 let, s přítelem vlastním už dva salony, ale volný čas nemám žádný, říká kadeřnice Zuzka
Mýtus o roli: Ženská a její vařečka
S domnělou ztrátou ženskosti souvisí vůbec nejhorší předsudek o roli ženy spojené víc s prostorem domova, než s veřejnou, tedy i podnikatelskou aktivitou. Je to předsudek vulgárně shrnutý do věty „ženská patří k plotně“. Překvapivě se jedná o předsudek pozorovaný nejen u mužů, ale také u žen. Jeho posunutou variantou je iluze superženy, která musí dokonale zvládat jak podnikání, tak domácnost. Na tento předsudek lze stručně a jasně odpovědět třeba jen citací z Listiny základních práv a svobod: Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech. […] Každý má právo na svobodnou volbu povolání a přípravu k němu, jakož i právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost.
Mýtus mateřský: Špatná matka
Druhý silný předsudek se týká podnikatelek – matek. Žena, která se v souvislosti s mateřstvím nevzdá práce a nezůstane s dítětem doma, je prý špatná matka. Tento předsudek šíří především ženy, které samy sebe do role správné matky pasují. Je to předsudek, který vyvrací iluzi o ženské solidaritě. Je ale naštěstí na každém, jak si svůj život zařídí. Spokojené nemusí být nutně jen to dítě, které máma pronásleduje 24 hodin denně. A ta matka, která po narození dítěte vytěsní jiné své životní role, včetně role podnikatelky. Nejvyšší bariéry má ostatně každý ve své hlavě. Čtěte více: Třicetitisícová mateřská není pro podnikatelky problém. Prozatím
Mýtus o prezentaci: Skromnost sluší
O skromnosti trochu zeširoka. – Všeobecná obliba srovnávacích žebříčků zřejmě svědčí o touze lidí, kteří žijí v chaotickém světě, po určité dávce objektivity. V souvislosti s tématem podnikání žen není bez zajímavosti jeden ze žebříčků sestavovaný pro Spojené státy americké a zveřejněný na webu ForbesWoman – žebříček Nejlepších měst pro pracující matky. Žebříček zohledňuje nejen výši příjmů zaměstnaných matek, ale také bezpečnost, dostupnou zdravotní péči nebo úroveň školství v konkrétním městě. To jen pro zajímavost a pro představu o tom, kam Česko ještě ani náhodou nedospělo.
Proklik na ForbesWoman vede z hlavní stránky Forbes (tj. amerického business a ekonomického magazínu) přes záložku Leadership. Leadership je pojem, který dnes skloňují manažeři i majitelé firem. Vedení lidí či vůdcovství, jak je možné tento výraz do češtiny přeložit, v sobě obsahuje nejen určité manažerské techniky, jisté know-how, ale také – a možná především – osobní příklad, který ovlivňuje nejen spolupracovníky ve firmě, ale šířeji také celou společnost, v jejímž kulturním, politickém, sociálním, ekonomickém ad. kontextu se lídr (ať už žena nebo muž) jako osobnost pohybuje. V pozadí ForbesWoman tak stojí myšlenka, že nejlepší reklamou pro podnikání žen je zveřejňování názorů a příběhů konkrétních podnikatelek. Čtěte více: Eva Štěpánková – Vedoucí podnikatelka světa české kosmetiky začínala s vkladem 30 000
Předsudek (mýtus o prezentaci), kterému podléhají samotné, spíše drobné podnikatelky, se totiž naproti tomu řídí rčením sedávej panenko v koutě, budeš-li hodná, najdou tě
. Zdravá dávka skromnosti podnikatelce možná sluší, ale sebevědomý selfmarketing jí poslouží mnohem lépe. A příklady táhnou, takže účinný sebemarketing může využít nejen k vlastní propagaci, ale také k celkové popularizaci, respektive zdůraznění podnikání žen.
Mýtus o vedení: Styl slona v porcelánu není výsada mužů
Existuje také předsudek, který je vlastně myšlený dobře a má podnikatelkám primárně zvýšit kredit. S ženami – podnikatelkami se spojují dobré komunikační schopnosti, přirozený cit pro vedení lidí, intuice přijatá jako legitimní součást rozhodovacího procesu apod. Zkrátka to, že jsou ženy lepší v dovednostech, jimž se souhrnně říká softskills. Jenže i toto je, jako všechny paušalizace, prostě občas spíš předsudek než realita. Samozřejmě že jsou i podnikatelky, potažmo manažerky, které v těchto oblastech připomínají slona v porcelánu. Každý je zkrátka osobnost.
Podnikatelky o předsudcích
Zažila jsem několik předsudků – kupodivu ten nejméně příjemný byl ze strany žen. Nemohly často pochopit, proč pracuji a nejsem „na mateřské“, přestože mám malé děti,
říká pro server Podnikatel.cz Pavlína Fechterová, majitelka společnosti 2media.cz. Čtěte více: Jsem žena a chci nezávislost. Proto podnikám
Kromě už otřepaného vztahu matek a kariéry vnímám v mnohých případech jako bariéru nedostatečnou odvahu postavit se jako žena partnersky vedle muže. Výsledkem pak je např. podceňování vlastního názoru nebo potlačení vlastní ambice,
tvrdí koučka Iva Pondělíková, spolumajitelka společnosti ČNP Consulting. Častým jevem podle ní je, že žena soutěži s muži v jejich mužských atributech, jako například oblékání, mluva, úroveň takzvané drsnosti. A tady šance na výhru moc není. Stát dostatečně pevně za tím, kdo jsem a co umím, s hrdostí, že jsem žena, je klíčem k této bariéře,
domnívá se.
Helena Cetlová ze Středočeské asociace manažerek a podnikatelek tvrdí, že osobně žádnou negativní zkušenost, která by se týkala apriorní nedůvěry k jejímu vlastnímu podnikání, nemá. „Že ale nazírání na podnikání žen a mužů není stejné, spíš usuzuji z některých vystoupení manažerů / majitelů velkých firem. Ti občas do svých vystoupení zařazují věty vyzdvihující odvahu žen vrhnout se do podnikání, nebo věty chvály, jak se ženy v businessu ukazují jako odpovědné, spolehlivé obchodní partnerky apod. To samo, ač prvoplánově to mělo zobrazovat toho kterého manažera jako genderově uvědomělého, je vlastně projevem toho, že je pro ně spíš překvapením, že ženy nebakrotují, nepodvádějí, netunelují, nepatří k neplatičům, dodržují dohodnutá ujednání,
“ uvádí pro server Podnikatel.cz Helena Cetlová.
Objektivně je podle ní třeba říci, že ženy do „velkého businessu” moc nechodí a věnují se spíše menšímu podnikání jako OSVČ. Jejich určité „nesebevědomí“ vstupovat do světa mužů je, jak se domnívá, možná způsobené velkou odpovědností žen, která je jim jako vlastnost více vrozená. Ženy podle Heleny Cetlové více vidí rizika a jsou realističtější při odhadování budoucnosti svého podnikání a úspěchu v něm. Já osobně úplnou „rovnost“ žen a mužů v podnikání nevidím jako moc reálnou právě z důvodů vrozených vlastností žen a mužů,
uzavírá.
Foto: www.isifa.com