1. den #EET: systém bez potíží, ale i nefunkční pokladny a chybující podnikatelé

2. 12. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Zatímco systém EET 1. den provozu zvládl bez větších problémů, část podnikatelů měla potíže s pokladnami. Někteří restauratéři zase zapomněli na nižší DPH.

Přitom snížení DPH u stravovacích služeb patří mezi jedny z nejdůležitějších novinek, jelikož má kompenzovat zvýšené náklady na zavádění EET. Ukázalo se ovšem, že ani pokles o 6 procentních bodů řadě podnikatelů nestačil a došlo ke zdražování.

Restauratéři a hoteliéři již evidují

Včera o půlnoci odstartovala první fáze elektronické evidence tržeb (EET). První vlna EET se týká osob poskytujících stravovací a ubytovací služby uvedené v Klasifikaci ekonomických činností (NACE) pod kódem 55 a 56. Od prosince letošního roku ale mají povinnost v rámci stravování a pohostinství evidovat jen podnikatelé, kteří mají tržby za stravovací služby (nabízená jídla a nápoje k okamžité konzumaci na místě, restaurace, hospody, kavárny, kantýny). Tržby z dodání zboží (tržby za stravování, které není stravovací službou) spadnou pod EET až v březnu 2018. Jinými slovy, stánky s občerstvením apod. evidují až od roku 2018.

Čtěte více: 3, 2, 1… #EET odstartovala. Čtěte, co to obnáší a na co nezapomenout

Systém zatím funguje bez potíží, kritická chvíle přijde až v roce 2017

Prozatím tržby eviduje zhruba 40 tisíc podnikatelů, dá se ale čekat, že se jejich počet ještě o několik tisíc zvýší, až se připojí i různé noční bary a hospody, které nemají otevřeno každý den. Co se týká počtu zaevidovaných účtenek, jejich počet překročil včera po poledni hranici 1 milionu. Podle finanční správy zatím vše funguje bez problémů a servery přijímají i odesílají data a mezní doba odezvy, která je stanovena v zákoně na minimálně 2 vteřiny, není ani zdaleka atakována. Průměrná doba odezvy je hluboko pod 1 sekundou, aktuálně necelá desetina sekundy, uvedla serveru Podnikatel.cz Petra Petlachová, mluvčí Generálního finančního ředitelství (GFŘ).

Hlídač EET sice ukazuje, že průměrná doba odezvy byla včera o něco vyšší, stále ale i tak zůstává na několika desetinách vteřiny. Přesto nakonec včera neproběhlo vše hladce. Jak upozornil na Twitteru tvůrce Hlídače Michal Bláha, okolo 18. hodiny EET portál na Daňovém portálu přestal odpovídat či reagoval až po půl minutě.

Otázkou navíc je, jak se systém vypořádá s druhou vlnou, kdy se do EET zapojí obchody, kterých bude okolo 200 tisíc a které vydávají řádově více účtenek.

Některé pokladny nefungovaly, jiné podnikatelé neuměli nastavit

Zatímco servery finanční správy fungovaly a fungují, to stejné nejde říci o některých pokladnách a jiných pokladních řešeních evidence. V diskuzích na FB, které se zaměřují na evidenci tržeb, řešila například řada lidí problémy s eKasou od O2. Na druhou stranu má právě O2 nejvíce prodaných pokladen, a to přes 10 tisíc. Poskytovatelé pokladních řešení se v posledních dnech také hodně zapotili na zákaznické podpoře, kde někteří řeší stovky až tisíce dotazů denně. Většinou podle nich mají podnikatelé problémy nastavit zařízení k provozu. Podle poskytovatelů pokladních řešení se podnikatelé například často ptali, kde a jak si stáhnou certifikát. Nemálo chyb se rovněž vyskytlo při DIČ, IČ provozovatele a čísla provozovny.

I kvůli problémům či nedostatečné přípravě zůstaly některé podniky včera raději zavřené. Několik desítek podnikatelů se pak připojilo k protestní akci proti #EET a včera také své podniky neotevřeli nebo jen na omezenou dobu.

Hospody zdražují a některé i zavírají

Už před spuštěním EET navíc někteří podnikatelé avizovali, že svoji činnost ukončí. Jak vyplývá z údajů Plzeňského Prazdroje, pivo přestaly odebírat řádově stovky především menších a vesnických hospod. Serveru Podnikatel.cz to potvrdil Tomáš Mráz, ředitel pro obchod hospod a restaurací Plzeňského Prazdroje: Řádově jde o stovky hospod. Dá se ale předpokládat, že hlavní vlna dopadu EET ještě přijde, a to s koncem kalendářního roku.

Čtěte více: Stovky vesnických hospod už ukončily činnost kvůli #EET. Přestaly odebírat pivo

Řada dalších restaurací zase hrozila zdražením. Jak ukázaly včerejší zkušenosti z některých podniků, ani hrozby ohledně zdražení nebyly plané a ke zvýšení cen opravdu došlo. Zdražování nezastavilo ani snížení DPH u stravovacích služeb z 21 na 15 %, a to možná i proto, že část restauratérů na tuto novinku podle poskytovatelů pokladních řešení zapomněla a účtovala stále podle starých sazeb. Někteří hospodští zase zapomněli vyvěsit informační ceduli, kterou po nich požaduje zákon o evidenci tržeb. Přitom i za nesplnění informační povinnosti mohou dostat podnikatelé desetitisícové pokuty.

Kontroly začnou po vyhodnocení dat

V prvních dnech se podnikatelé sice nemusí obávat, že by za nějaké drobné nesrovnalosti či malé pochybení přísné sankce dostávali, rozhodně by ale neměli do budoucna nic podceňovat, či dokonce zákon obcházet a ignorovat. V prvních dnech po ostrém startu EET musí být logicky nejdříve sesbírána data z účtenek a vytvořena základna pro jejich další vyhodnocení. Analýza došlých dat a sběr podnětů umožní následně správci daně efektivně a cíleně provádět kontroly přímo v provozovnách, upozornila Petra Petlachová, mluvčí GFŘ.

Právě kontrolní nákupy v terénu se stanou hlavním nástrojem kontroly. Již dnes jsou zasílaná data analyzována a probíhá vytipovávání provozoven, které své hotovostní tržby vůbec neevidují, v řádu dnů budou vytipovány provozovny, které vykazují znaky krácení tržeb. Intenzivní terénní kontrolní činnost bude zahájena právě na základě analýz těchto dat, jejich párování s našimi systémy a na základě analýzy došlých oznámení, uzavřela Petlachová.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).