Sehnat kvalitního zaměstnance může být leckdy oříšek, který nemusí být lehké rozlousknout ani pro sebezkušenější “popelku”. Přinášíme výběr dalších pěti častých chyb, kterých zaměstnavatelé dopouštějí při pohovorech s kandidáty na práci a kterých se snažte vyvarovat. Čtěte více: 10 chyb, kterých se vyvarujte při pohovorech s uchazeči o práci (1. díl)
6) Přílišná váha na první dojem
Častým pochybením zaměstnavatelů rovněž bývá, že dají příliš na první dojem, a to jak v pozitivním, tak v negativním slova smyslu. To, že někdo vystupuje sebevědomě, rozumně a sympaticky, ještě neznamená, že takový je opravdu ve skutečnosti a že se za pár měsíců nebudete divit, koho jste si to natáhli do firmy. Osobní setkání vám sice dá cenné informace o uchazečovi, které z životopisu nevykoukáte, nesmíte je však přeceňovat. Jde hlavně o doplněk k referencím a životopisům.
Zrovna tak hned neodsuzujte kandidáta, který se vám na první pohled nezamlouvá. Je klidně možné, že má trému, která ho negativně ovlivňuje v jeho výstupu. Nervozitu však hned nehodnoťte jako zápor. Projevy trémy bývají u kandidátů na pohovorech zcela zřetelné. Často jsou však interpretovány zaměstnavateli jako neschopnost. Mohou však pouze doprovázet opravdový zájem o nabízenou pracovní pozici,
vysvětlila pro server Podnikatel.cz Daniela Čajánková, majitelka personální agentury Stimul.
7) Špatná práce s referencemi
Reference z předchozích zaměstnání uchazeče pro vás mohou tvořit cenný zdroj informací. Nespoléhejte se však pouze na informace ze strany kandidáta, nýbrž reference ověřte. Podle odborníků tím rychle a účinně zjistíte, jakou má uchazeč způsobilost a zda se pro danou pozici opravdu hodí. V některých případech personalisté přeceňují informace uvedené v životopisech. Je tedy vždy nutné ověřovat si na uchazeče reference, využívat doporučení,
potvrdil serveru Podnikatel.cz Aleš Křížek, ředitel personální agentury Robert Half pro ČR.
Jakékoli ověřování referencí však nedělejte bez vědomí samotného uchazeče, jelikož byste mu tím mohli pěkně zavařit. Mnoho z nich stále pracuje a jejich nadřízený netuší, že si hledají nové místo. Jeden telefonát tak může nadělat našemu kandidátovi velké problémy, které určitě pozitivně nezapůsobí na jeho motivaci pracovat právě pro vás,
upozorňuje Monika Šulcová z firmy Grafton Recruitment. Čtěte více: Perličky a bizarnosti, se kterými se firmy setkávají v životopisech
8) Nedostatečná kvalita a kvantita předávaných informací
Jak již bylo uvedeno v několika předchozích bodech, pracovní pohovor není jednostranným aktem. Také kandidát si vybírá, zda k vám případě půjde. Uvědomte si, že vy chcete co nejvíce informací o uchazečovi a on chce maximum detailů o nabízené pozici a firmě. Mezi frekventované chyby tak patří nedostatečná kvalita a kvantita předávaných informací ze strany zaměstnavatele. To může vést k následnému rozčarování ze strany zaměstnance – informace by měly být předány v takové míře, aby realita odpovídala představám kandidáta a předešlo se tak odchodu ve zkušební době,
radí Vladimíra Futerová ze společnosti Adecco.
Podle odborníků se mnoho, hlavně drobných, podnikatelů dokonce bojí uchazečům o práci říci pravdu. Obávají se totiž, že by je mohli podrobnými informacemi odradit. Jak však upozorňují odborníci, jedná se o velkou chybu. Uchazeč totiž musí dopředu vědět, zda se jeho osobní hodnoty shodují s firemním kulturou a naopak. Neméně zásadní je také jasně definovat cíle, podle kterých bude zaměstnanec hodnocený a posuzovaný. Informace, co tvoří náplň jeho práce, snad ani nemusíme zmiňovat. Tajnůstkářství nechte letadlovým přeprodejcům a buďte maximálně sdílní.
9) Absence zpětné vazby
Během pohovoru byste uchazeči měli říci termín, kdy se dozví, zda ho na danou pozici chcete. Tento termín však musíte dodržet a ne si po měsíci vzpomenout, že jste vlastně neúspěšným kandidátům zapomněli dát vědět. Řada firem se neúspěšným kandidátům již neozývá, škodí tím však samy sobě. Kromě toho, že jde o slušnost (a potažmo i vaši pověst), si tím ušetříte i případné problémy s nepříjemnými telefonáty nebo a e-maily od uchazečů, kterým jste se neozvali.
Zda máte neúspěšnému kandidátovi detailně sdělit, proč jste ho nevzali, se odborníci neshodují. Zatímco Aleš Křížek ze společnosti Robert Half doporučuje poskytnout konkrétní důvody zamítnutí, J.T. O'Donnell, zakladatel serveru Careerealism.com, radí v magazínu Entrepreneur pravý opak. Podle O'Donnella prostě kandidátům stačí říci, že jste vzali na pozici někoho lepšího. Důvodem strohého přístupu je skutečnost, že když začnete lidem vysvětlovat, proč jste je nepřijali, mohou to vzít jako diskriminaci. Čtěte také: 7 oborů podnikání s nejhorší pověstí
10) Neinformování o průběhu řízení
Poslední přešlap se týká především větších firem a náročnějších přijímacích pohovorů, které probíhají v několika kolech. Pokud máte přijímací řízení několikafázové, myslete na neustálou komunikaci s uchazeči. Leckdy bývají mezery mezi jednotlivými koly značně dlouhé a kandidáti netuší, jak si v předchozích kole vedli. Pak se stává, že jinak dobře připravené výběrové řízení končí neúspěchem. Hlavně proto, že si kandidáti najdou práci jinde. Pokud jim chybí komunikace o tom, jak uspěli a jaký bude další vývoj jednání. Získají dojem, že se s nimi již nepočítá,
uzavírá Daniela Čajánková z agentury Stimul.
Foto: www.isifa.com