10 pravd o podnikání, které by se měly tesat do kamene

29. 6. 2015
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Připomeňte si s námi některé zajímavé citáty o podnikání. Slova zkušených podnikatelských matadorů vám možná pomohou otevřít oči a vyřešit problémy.

1. Budujte si vlastní sny. Nebo si vás jiní najmou na budování těch jejich. Farrah Gray

Existuje celá řada důvodů, proč se do podnikání nepouštět. Pro někoho je to příliš riskantní a bojí se zadlužení, jiný nechce své živnosti nebo firmě obětovat víkendy a další se bojí, že jeho nápad není dostatečně originální. Na druhou stranu je tu celá řada důvodů, které k podnikání jednoznačně vybízí. Co třeba finanční nezávislost, možnost vlastního rozvoje nebo hrdost sama na sebe? Pokud už podnikáte, jistě je znáte. Jestli se chystáte na vlastní nohy teprve postavit, podívejte se na některé inspirativní filmy. Výběr filmů, které by měly podle magazínu Inc. patřit mezi povinnou filmovou četbu všech podnikatelů, najdete v článku 7 filmů, ze kterých získáte ponaučení pro vaše podnikání.

2. Lepší je objevit trh a až potom se zabývat produktem, nikoli naopak. Tim Ferris 

Zvažuje-li potenciální podnikatel svou kariéru v podnikatelské sféře, vyplatí se před samotným začátkem provést jakousi analýzu svého podnikatelského záměru, prostředí a trhu, na kterém chce operovat, potenciální odběratele i dodavatele, konkurenci a tak dále. Čím více rizikových faktorů zváží na začátku a připraví se na ně, tím méně bude jeho podnikání v budoucnu ohroženo. Vyplatí se zjistit slabá místa zamýšleného podnikání a eliminovat tak možné neúspěchy a mnohdy i velké finanční i jiné ztráty. Analýza trhu je jedna z nejdůležitějších analýz, které by měl podnikatel provést. Jen tak zjistí například jeho možné rezervy, získá informaci o tom, zda je trh přesycen nebo nenasycen, kdo na něm již operuje nebo se chystá, jeho velikost a tedy i případné podnikatelské příležitosti atd. Při analýze zákazníků zase podnikatel získá představu o jejich segmentaci, tedy do jakých skupin a podle čeho je možné zákazníky rozdělit, a tím na ně lépe působit marketingovými aktivitami, zjistí potřeby jednotlivých segmentů, jejich velikost. 

Pamatujte i na to, že dvě třetiny všech nákupních rozhodnutí jsou učiněny přímo v obchodě v průběhu nákupu. Pouze pro jednu třetinu zboží chodí zákazníci do obchodů zcela plánovaně. Tento neoddiskutovatelný fakt hraje do karet všem prodejcům. Přesto se některým z nich nedaří a jejich zboží zůstává bez povšimnutí. Příčin může být několik, ale velmi často se jedná o špatnou prezentaci sortimentu. Vystavit ho správně do regálů a na správná místa prodejní plochy je umění, které ne všichni prodejci zvládají. V dnešní bohaté nabídce a velké konkurenci, kdy navíc vzrůstá odolnost zákazníků vůči reklamě, je to přitom zcela nezbytná součást prodejních technik. Více si o tom přečtěte v článku 10 rad pro zvýšení prodeje. Napovězte zákazníkovi.

3. Kdybych měl posledních pět dolarů, tak tři z nich věnuji na reklamu. Henry Ford

Malá firma, která se orientuje na místní trh, mívá v oblasti marketingu i obchodu hluboko do kapsy. Jak pracovat chytře a nízkonákladově radíme v článku Pět triků, jak budovat a propagovat lokální byznys skoro zadarmo. Lepší, než v době krize paušálně škrtat marketingové výdaje, je zamyslet se nad jejich efektivitou. A nezapomínat na péči o zákazníka. Každý ztracený zákazník totiž bude stát v budoucnu firmu peníze. 

Škrtat paušálně svůj rozpočet na marketing? Odborníci se shodují, že to není nejrozumnější. Krize jakoby spíš než k unáhleným škrtům motivovala k návratu ke kořenům a podtrhovala základní, v marketingu důležité, věci: Peníze investované do marketingu se musí firmě vrátit, musí být utracené efektivně. Pečovat o stávající zákazníky je výhodnější, než se honit za novými. Znovu si uvědomit, co prodávám a proč, může být velmi přínosné. Stejně jako je víc vidět na toho, kdo jde i v době zhoršené ekonomické situace tak trochu proti proudu.

4. Uvádím-li nové zboží s nápisem sleva, tak říkám zákazníkům jediné – od počátku vím, že mé produkty stojí za pendrek a nikdo je za plnou cenu nekoupí. Daniel Koppl

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Slevové servery jsou skvělým marketingovým nástrojem. Jejich prostřednictvím na sebe upozorníte, ukážete, co umíte, a pokud lidé budou s vašimi službami spokojení, získáte nové zákazníky. Takto nějak by mohla znít encyklopedická poučka týkající se spolupráce se slevovými servery. Jenže v reálu to tak nefunguje. A navíc je nutné jedním dechem dodat, že slevy všeobecně se chovají jako oheň. Jsou dobrým sluhou, ale zlým pánem. Důkazem jsou velké řetězce, které musí nabízet jednu slevu za druhou, aby zákazníky vůbec zaujaly a udržely. Výprodeje už nejsou jen novoroční, ale také předvánoční. Další slevy přicházejí s každým ročním obdobím, svátkem nebo jakoukoli jinou příležitostí. Proč? Protože v některých případech už slevy obchodníkům neslouží, ale opravdu se staly jejich pány a ovládají celý jejich byznys. Jinými slovy, beze slev už by tito obchodníci své zákazníky nepřilákali. Se slevami se musí opatrně. Čtěte proto znovu článek Spolupráce se slevovým portálem? Už ani za nic

Letní výprodeje samy o sobě obchodníky navíc nespasí. Důkazem jsou loňské výsledky z Francie. A když z Francie, zaměřme se na módu. V tomto sektoru bylo loni po skončení výprodejů nespokojeno 66 % obchodníků. Zákazníci totiž utráceli méně než v předchozích letech. Podle Francouzského institutu módy se objem prodeje oděvů a textilu v porovnání s rokem 2013 propadl v průměru o 4 %. Důvodem byl mimo jiné fakt, že zákazníci už nemají z výprodejů takový požitek a sezónní slevy ztratily punc výjimečnosti. Nejrůznější slevové akce se objevují po celou dobu roku. Obchodníci by proto neměli zapomínat, že smyslem letních výprodejů je ve většině případů především vyprázdnit sklady před nástupem nové sezóny. O zisk jde až v druhé řadě.

Místo snižování cen zapracujte na zvyšování servisu, tvrdí úspěšní hoteliéři. Sami mají luxusní hotel, ale jejich myšlenka prý funguje i na turistické chatě. Inspirujte se myšlenkami v článku Snižovat ceny je tou největší chybou, tvrdí úspěšní hoteliéři

5. Trvá 20 let dobré jméno vybudovat a 5 minut jej ztratit. Když si to uvědomíte, začnete dělat věci jinak. Warren Buffett

Když se dnes zeptáte začínajícího podnikatele, jak se chce zviditelnit, jeho přirozenou odpovědí bude pomocí internetu, Facebooku a letáčků. Letáčky nejsou vždy efektivní, často končí v koši nebo zmuchlané na chodníku, a inzerovat v rámci internetu či pomocí Facebooku není zrovna levná záležitost a chce to také už odbornější vhled, aby se vynaložené prostředky vrátily zpět v podobě nových zákazníků či objednávek. Správně realizovanou šeptandou se o vás, vašem produktu či službě dozví ti správní lidé, jedná se o nejefektivnější reklamu a navíc její efekt hned neodezní, ale funguje (šíří se) dále. Šeptanda je v odborné terminologii označovaná jako World-Of-Mouth (WOM). Pokud bychom chtěli tento pojem vysvětlit lidověji, jedná se o osobní doporučení produktů či služeb známými, přáteli či tzv. ambasadory. Když se někomu něco líbí, tak tuto informaci posílá dál, a ta se stále rozšiřuje, a to dokonce rychleji než pomocí funkce sdílení skrze sociální sítě. Na osobní doporučení dá většina zákazníků. Psali jsme o tom v článku 4 tipy, jak zvýšit šeptandu o vašem byznysu

Budování dobré pověsti, a to nejen na internetu, je jedním ze základních požadavků na každou poctivou a ctižádostivou firmu. Pozitivní ohlasy přesvědčí váhající kupce, případně zvýrazní nabízené služby či zboží před konkurencí. Je poměrně známým faktem, že internetoví zákazníci, ale i lidé poptávající například ubytování a jiné služby, hodně dají na zkušenosti jiných. A pokud při svém hledání narazí na dvě a více negativních recenzí, většina z nich se raději poohlédne jinde. Podrobnosti v textu Už dvě negativní recenze odvádí zákazníky. Jednejte proto okamžitě.

6. Ať je strategie jakkoli krásná, občas je dobré se podívat na výsledky. Winston Churchill 

Mnoho lidí si myslí, že reklama je hlavně o kreativitě, a podle toho posuzují, jak je dobrá. Ve skutečnosti jde o peníze a dobrá je taková reklama, která firmě vydělá, tedy přivede dostatek zákazníků. Pro mnoho podnikatelů jsou však marketingové počty obrovskou záhadou. Čísla však nejsou žádné čáry a někdy to může být jednodušší, než se zdá. Pro začátek je rozumné začít s jedním marketingovým nástrojem, s jednou kampaní. K tomuto zdroji zákazníků přiřaďte náklady a očekávaný počet potenciálních zákazníků. Na začátku je to vždy jen odhad, přinejlepším na základě vaší dosavadní zkušenosti. Důležité je měřit skutečný počet potenciálních zákazníků, které získáte, a průběžně tento výpočet aktualizovat. Nyní musíte odhadnout takzvaný konverzní poměr, tedy kolik z potenciálních zákazníků se stane platícími zákazníky. Doporučuje se, abyste použili váš současný poměr. Pokud to nepočítáte, nesledujete a žádný tak nemáte, zkuste použít 10%. Více v článku Funguje opravdu vaše reklama? Spočítejte si to

7. Na sociálních sítích lidi bavte, informujte, nabídněte něco užitečného. Když nic takového nemáte, raději mlčte, nebo tam vůbec nechoďte. Jen vám to uškodí. Avinash Kaushik

Má smysl si zakládat firemní účty na sociálních sítích? To je zřejmě první otázka, kterou si kladou marketingoví specialisté firem a podnikatelé, kteří chtějí být blíže svým klientům. Odborníci se shodují, že má, ale není to nezbytné a už vůbec to není nutné. Pokud hovoříme o jistotě, kdy se vyplatí být na sociálních sítích, tak je to tzv. love brand. Tedy firmy a značky, které jsou oblíbené. Mluvíme o značkách typu Kofola, Pilsner Urquell, Škoda, nebo o organizacích jako Unicef či politické strany před volbami apod. S takto získanou základnou fanoušků poté můžete snadno pracovat, využívat je pro crowdsourcing a chtít po nich zpětnou vazbu k tomu, co děláte, radí všem firmám Vojtěch Štavík, projektový manažer agentury Diversity.

Zviditelňujete se na sociálních sítích? Pak miřte na mladou generaci a určitě neminete. Na Facebooku, ale i na ostatních sociálních sítích používaných českými uživateli stále hrají nejzásadnější roli mladí a mladší uživatelé. Prakticky dvě třetiny uživatelů Facebooku z České republiky jsou ve věku pod 35 let. Loni byl tento věk ještě o 3 roky nižší. Nejpodstatnější ovšem je, že v mladších věkových kategoriích je penetrace v populaci skoro stoprocentní. Od 35 let věku začíná výrazněji klesat. S cílovou skupinou je těsně spjat nejdůležitější rozdíl mezi inzercí na Facebooku a inzercí kdekoli jinde na internetu. Na Facebook totiž lidé nechodí hledat informace, nakupovat ani si pořizovat hypotéku. Lidé se sem chodí bavit s přáteli, prohlížet si fotky atp. Uživatelé se tu cítí bezpečně ve vlastním profilu. Proto je třeba s tímto faktem pracovat a snažit se přizpůsobit tomu reklamní aktivity. Psali jsme o tom v textu Zviditelňujete se na sociálních sítích? Pak miřte hlavně na mladou generaci.

8. Příliš mnoho z nás nežije svoje sny. Žijeme svoje strachy. Les Brown

Nedovolte strašáku rizika, aby vám zabránil jít kupředu. Zeptejte se sami sebe: Co opravdu riskuji? A vyhodnoťte si míru rizika. Čeho se vzdáváte? Co ztratíte, když nebudou věci fungovat tak, jak si představujete? Neriskujte tam, kde si to nemůžete dovolit. Neriskujte váš domov, rodinu nebo zdraví. Položte si otázku: Jestliže to nebude fungovat, budu na tom hůř než jsem teď? Jestliže to jediné, co ztratíte, je čas, energie a peníze, pak to za to stojí.

Lidé si vždycky říkají, jestli teď je ten správný čas pro zahájení podnikání. Skutečností ale je, že vlastně nikdy není špatný čas začít podnikat. Je jasné, proč je výborné začít v době prosperity. Lidé mají peníze a chtějí je utratit. Ale začít v časech ekonomicky tvrdých? I to může být dobré. Pokud se dobře připravíte, možná zjistíte, že to, co chcete začít, je potřeba a lidé to chtějí. Navíc mnoho lidí se bojí začít v době krize nebo poklesu, takže máte zase větší šanci na úspěch, a co víc, v době poklesu je mnoho věcí a vybavení daleko levnějších, na prodej jsou dokonce celé firmy. Tolik úryvek z pátého vydání knihy Start Your Own Business kolektivu autorů z vydavatelství Entrepreneur Press. Přečtěte si článek Strach je největším bubákem začínajících podnikatelů. Jak se ho zbavit?

9. Cesta k úspěchu je v zásadě jednoduchá, to jen my si ji ztěžujeme. Nejdůležitější patníky přehlížíme, protože se nám zdají příliš obyčejné. Ludwig Josef Johann Wittgenstein

Nejlépe fungují ty nejjednodušší věci. Přesvědčila se o tom i živnostnice z Benešova, když si otevřela krámek s úplně obyčejným, ale chutným štrůdlem. Její příběh jsme přinesli v článku Je štrůdl až moc obyčejný pro rozjezd firmy? Omyl, právě naopak.

Kolik zajímavých a životaschopných nápadů už skončilo v zapomnění jen proto, že jejich autoři neměli dostatek financí na to, aby je uskutečnili? Pokud člověk nemá dostatek vlastního kapitálu, nemohou mu pomoci rodina ani přátelé a zkrachuje i možnost půjčit si v bance, je byznys zpravidla odsouzen k zániku. Nebo tomu tak bývalo. Dnešní začínající podnikatelé mají ještě několik dalších možností, jak se dostat k penězům. Existují totiž podnikatelští andělé a různé startupové akcelerátory. Cesta k penězům nemusí být nikterak složitá, stačí přijít se zajímavou a funkční myšlenkou. Připomeňte si pár rad z textu Cest k penězům vede mnoho. A jsou i pro malé podnikatele.

skoleni_8_1

10. Chcete-li vybudovat velký podnik, vybudujte nejdříve sebe. Tomáš Baťa

Základní předpoklady a vlastnosti úspěšného podnikatele? Začíná to už způsobem myšlení. Neúspěšní hledají překážky a výmluvy, úspěšní hledají řešení. Úspěšní vědí, co chtějí, a dobře si uvědomují, že se k tomu dostanou tvrdou a chytrou prací. Myšlení ale nestačí, je potřeba jít do akce. Je lepší se stokrát mýlit a jednou uspět, než celý život jen přemýšlet o tom, jak nejlépe uspět. Jak řekl Bill Gates: „Na dosažení cíle máte jeden život, ne jeden pokus.“

Čím se vyznačují úspěšní podnikatelé a byznysmeni? Byli to už v dětství cílevědomé osobnosti a měli dobrý základ v rodině? Odpověď na tuto otázku není zdaleka jednoznačná. Neexistuje jeden klasický prototyp podnikatele ani nějaký specifický typ osobnosti, který by byl předurčen k úspěchu. Častými společnými znaky těchto lidí jsou ale vynalézavost a vytrvalost. Úspěšní byznysmeni často už v dětství vymýšlejí neotřelé věci a jdou si za nimi. Neodradí je jeden pád, zkouší to znovu a znovu. Dobrý základ v rodině je samozřejmě výhodou, úspěšní lidé ve svých potomcích budují návyky úspěšných už od útlého dětství. Mnoho nejúspěšnějších podnikatelů se však vypracovalo úplně od nuly. Vyšší socioekonomický status rodiny v žádném případě není základem pozdějšího úspěchu na poli byznysu. Existují podnikatelé, u nichž se podnikání stalo přirozeným vyústěním jejich pohledu na svět, způsobu myšlení, potřeb a hodnotové orientace. Klikněte na článek Úspěšný podnikatel musí být už od dětství lehký antisociál.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).