Online prodej (nemyslím tím přímo e-shop, ale využití internetu jako marketingového kanálu) není pro každého člověka, ani pro každý typ podnikání. Na druhou stranu lidé stále více informací, služeb či výrobků hledají online, nejenom zprávy, adresy nebo počasí. Častěji hledají informace o velmi specifických službách nebo výrobcích, které není snadné běžně najít a když tam nejste, tak vás nenajdou a budou hledat dál. V horším případě najdou někoho jiného nebo si něco jiného koupí.
1. Zjistěte, jestli má někdo o váš výrobek nebo službu zájem
V první řadě je dobré zjistit, jestli se uživatelé o tento typ služby nebo výrobku na internetu zajímají. Jelikož dnes 87 % lidí používá vyhledávač k tomu, aby našli informace, je vyhledávání základním startovacím můstkem na Internetu. Vyhledávání je takovým barometrem doby, odráží totiž zájem, nálady a trendy ve společnosti. Čtěte více: Poznejte lépe své zákazníky, udělejte si na internetu průzkum trhu
2. Analyzujte, jak náročné/snadné je pro vaše zákazníky vás najít
Kdo hledá, ten najde, ale musíte být vidět. Vyhledávače fungují jako taková online mega-knihovna, která vám dá odpověď formou tzv. organických (přirozených) výsledků – odkazů na různé webové stránky přímo ve chvíli, kdy ji hledáte. Jaký to má dopad na byznys? Být součástí organických výsledků vám umožní oslovit potenciální spotřebitele přímo ve chvíli, kdy něco poptávají, ale pokud jste součástí velkého množství jiných odkazů, můžete se tak trochu ztratit.
Mnohem efektivnější formou je oslovení v rámci komerčních výsledků vyhledávání, které jsou přímo napojeny na vyhledávací dotaz a zákazníkům tak nabízejí důležitou informaci, po které pátrají, ne otravný inzerát. Online reklama ve vyhledávání je tedy velmi relevantní a má vysokou míru odezvy (kliknutí). Uživatel zadá požadovanou informaci do vyhledávače (např. “výhodná hypotéka”), klikne na odkaz, který ho dovede na stránku s inzerovaným produktem/službou, a když se mu nabídka líbí, rovnou koupí nebo zajde do kamenného obchodu (v tomto případe do banky).
3. Zamyslete se nad tím, proč by si měli vybrat právě vás
Výjimečnost prodává. Klíčovým krokem je zvolit správný text inzerátu tak, aby upoutal pozornost. Řekněte zákazníkům, proč si mají vybrat právě vás, čím jste výjimeční. Je to cena, servis, dodací podmínky, specifické vlastnosti služby nebo výrobku? Zároveň není vhodné používat jeden univerzální inzerát na všechno, ale mít odpověď ušitou na míru pro každý výrobek nebo službu. Buďte relevantní a kreativní zároveň.
4. Vžijte se do role zákazníka a navštivte svou webovou stránku
Můžete mít skvěle postavenou online kampaň, která vám na web přivede správné potenciální zákazníky. Ale pokud na dané webové stránce nenajde uživatel informaci, kterou hledá, tj. která ho zlákala v rámci reklamy, všechna snaha přijde vniveč. Jsou vaše webové stránky intuitivní a dá se jimi jednoduše navigovat? Komunikujete jasně svoji nabídku? Říkáte svým návštěvníkům, co chcete, aby udělali? Co je cílem: mají si objednat, zaregistrovat se nebo někam zavolat? Nepřipravenost webu může mít opravdu fatální dopad na úspěch kampaně. Čtěte také: 5 nejčastějších chyb firemních webů v Česku
Tip od Googlu: AdWords Online Univerzita
5. Objevte, kdy je “o vás” největší zájem aneb vaše sezonalita
Rovněž je důležité vědět, kdy se (např. v průběhu roku) vytváří zvýšený zájem o váš produkt a je nejlepší čas prodávat (např. viz graf: vrchol sezóny pro prodej kozaček je říjen a listopad). Na vrcholu sezóny jsou tradičně obchodníci nejaktivnější a realizují nejvíce reklamních kampaní. Ne každý si je ale možná vědom toho, že zájem začíná růst mnohem dříve (např. viz graf: o kozačky se začíná zvedat už v polovině srpna) a že už tady je třeba pomoci zákazníkům vás najít, tj. aby vás lépe viděli a vnímali vaši nabídku (např. reklamou ve vyhledávání).
6. Nastartovat kampaň nestačí, zjistěte, jestli funguje
Nejdříve jste si určili, co vlastně chcete, co je cílem kampaně a k tomu přidejte i tzv. klíčové ukazatele kampaně, kterými změříte výsledek či výkon. Těmi obvykle bývá objem objednávek, počet nových zákazníků, zvýšení počtu uživatelů přivedených na stránky, doba strávená na stránkách, nebo počet registrací do vašeho newsletteru. Pak můžete sledovat, jestli kampaň funguje, nebo ne. A když náhodou nefunguje, tak… se nic neděje. Na internetu máte totální flexibilitu a kampaň můžete měnit a zlepšovat i v jejím průběhu, tudíž riziko je minimální.
7. Sledujte, měřte, vychytejte mouchy a vylepšujte
Průběžné měření a vyhodnocování kampaně je základem úspěchu. Pokud něco nefunguje, můžete zjistit příčinu (Kde se prodejní cyklus zastavil a proč? Který text funguje lépe a který hůř? atd.) a odstranit ji, nebo experimentovat s novým návrhem. Pokud nebudete kampaň měřit, nebudete vědět, jaká je návratnost vaší investice. Pak budete přesně v situaci jako Henry Ford, který slavně prohlásil: „Vím, že polovinu prostředků, které vynakládám na reklamu, vyhazuji oknem. Jen nevím, která polovina to je.“ U kampaní na internetu ale víte přesně, na čem jste, jelikož současné technologie to umí a jsou tak nepostradatelným nástrojem pro průběžné vyhodnocování a optimalizaci kampaní. Čtěte více: Jak vylepšit online kampaň a zvýšit její efektivitu?
8. Neděste se, když se to rozjede!
Zní to možná vtipně, ale občas slyším od klientů: “My jsme se lekli toho, jak se to rozjelo a tak jsme kampaň zastavili.” Pokud máte kampaň dobře nastavenou, víte, co od ní očekáváte (máte jasně stanovené cíle a ukazatele úspěchu), měříte a máte pozitivní ROI (return on investment/návratnost investice), není důvod k panice. Užijte si zájem zákazníků, nakonec proto kampaň děláte.
9. Mějte “otevřeno” 24/7
Jenom virtuálně. Největší zlo, které na sobě některé společnosti dobrovolně páchají je, když se rozhodnou, že budou vidět na internetu jenom někdy, tj. když mají sezonu nebo nějakou akci a podobně. Nikdy nezapomínejte na fakt, že lidé hledají stále. Někdy víc, někdy méně, ale stále. A pokud uživatelé nenajdou vaši firmu, tak půjdou k dalším nejbližším dveřím (často konkurenčním), které jsou vzdáleny pouhý proklik (ještě před pár lety to býval obchod o pár bloků dál). Rozhodnutí uživatele na internetu ale zabere pouhých pár vteřin. Můžete si to dovolit?
10. Pokud nevíte kudy kam, svěřte se do péče odborníků
Je přirozené, že ne každý je odborníkem na všechno. Určitě stojí za zvážení svěřit se do péče experta, který disponuje prokazatelnými znalosti a zkušenostmi v oblasti online reklamy.