Z minulých let sami jistě dobře víte, že začít řešit vánoční kampaň v říjnu je pozdě. Vánoce jsou pro většinu e-shopů vrcholem celého roku. Nezapomeňte ale, že křivka tohoto vrcholu mívá rostoucí tendenci zhruba už do poloviny září.
1) Poučte se z loňských chyb
Začněte s přípravami již nyní a zužitkujte své zkušenosti z minulých Vánoc. Podívejte se do loňských statistik a zkuste odhadnout trend, na základě kterého budete schopni predikovat množství zásob, velikost marketingového rozpočtu i lidských zdrojů.
2) Naplánujte zásoby
Je zvláštní, že o sobě s oblibou tvrdíme, že jsme jako národ velmi citliví na cenu. Ukazuje se ale, že v případě e-shopů je ještě jeden fakt důležitější než sama cena. A tím je dostupnost zboží. Snažte se mít zboží stále skladem a zákazníkovi ho doručit v co nejkratším časovém horizontu.
Na základě analýzy loňských prodejů odhadněte zájem zákazníků a naplánujte si ideální kapacitu zásob pro letošní rok. Neponechejte věci náhodě a počítejte s tím, že zásobovat se musí i vaši konkurenti. Dost dobře by se mohlo stát, že vašeho dodavatele vykoupí právě vaši konkurenti, ke kterým by pak plynule přešli i vaši zákazníci.
3) Zajistěte si spolehlivého partnera pro distribuci
Nezapomínejte, že Vánoce nejsou festivalem hektiky jen pro vás, ale i pro vaše zákazníky a velká část z nich prokrastinuje nákup vánočních dárků až do poslední chvíle. Pokuste se proto navázat spolupráci s přepravcem, který bude schopný vaše zboží doručit třeba i ke štědrovečerní tabuli.
Spokojenost s doručením zboží bývá v případě e-shopů jedním z nejdůležitějších faktorů vnímání značky. Zrovna v období vánoční špičky jsou ale přepravci dosti vytížení a nestíhají zavážet zboží včas. Pochopitelná je celkem i nepříznivá situace na silnicích. Za úvahu proto stojí i možnost vlastní expedice, alespoň v prosinci. Všimněte si, že spousta e-shopů již třeba v půlce prosince negarantuje dodání do Vánoc. To je přeci skvělá příležitost! Udělejte z toho svou konkurenční výhodu.
4) Mějte připravený mediaplán
Předem si promyslete, kdy, kde a za kolik budete svůj e-shop promovat. A s nákupem inzertních ploch příliš neotálejte, bývají brzy vyprodané a jejich cena směrem k Vánocům zpravidla stoupá. Když si v létě připravíte k jednotlivým kampaním i grafiku a textace, ušetříte si na sklonku roku spoustu vrásek.
5) Vzbuďte touhu už teď
V zásadě asi tušíte, které vaše zboží je zatíženo jak dlouhým rozhodovacím procesem. Vzbuďte ve svých zákaznících potřebu po vašich produktech již v letních měsících. Nebo ještě lépe touhu, vánoční čas je totiž specifickým obdobím, kdy je poptávka tažena spíše touhou než potřebou. Zasaďte zákazníkům brouka do hlavy už teď. Inzercí, kvalitním obsahem nebo komunikací na sociálních sítích. Osvědčeným nástrojem jsou tzv. wishlisty, ke kterým se mohou zákazníci později vracet nebo sdílet se svými nejbližšími.
6) Pomozte s výběrem
Žijeme v době, kdy máme více peněz než volného času. A máme na výběr z více možností, než jsme schopni pobrat. To nás často vede k nerozhodnosti, a ta zase k odkládání nákupů. Tvořte pro své zákazníky obsah, který jim pomůže se rozhodnout.
Ale pozor, obsah musí být opravdu originální a hlavně užitečný. Pomocníků typu „ 12 nejlepších dárků pro maminku“ je plný internet. Často se ale jedná o recyklované a nepřínosné texty, takže když bude váš průvodce nápomocný, je dost možné, že si o něm zákazníci řeknou.
Další cestou k dokončení zákazníkova rozhodnutí může být implementace live chatu do vašeho e-shopu. Většina provozovatelů nabízí zkušební verzi zdarma, Vánoce tak budou skvělá příležitost, jak otestovat, zdali má pro váš byznys live chat smysl i po zbytek roku.
7) Zapomeňte na slevy
Jak jsme psali výše, pro českého internetového zákazníka začíná být dostupnost zboží a celková spolehlivost e-shopu důležitějšími činiteli než cena. Přesto si ale na slevy rádi a rychle zvykají. Akční cena udělá radost nakupujícímu, ale Vánoce by měly být o tom dělat radost darovanému. A tak to je, zákazníci o Vánocích tolik nelpí na každé koruně jako v průběhu roku. Neobírejte se zbytečně o zisk.
8) Dejte zákazníkům inspiraci v podobě cross-sellingu a up-sellingu
Skvělým zdrojem inspirace pro vaše zákazníky může být doporučení podobného zboží nebo příslušenství, které lze přikoupit. Pokud jste tak ještě neučinili, rozsegmentujte zboží na svém webu do kategorií a podkategorií a zobrazte zákazníkům alternativní variantu nebo doplňkový sortiment. Motivujte je ke koupi většího počtu položek dopravou zdarma od určité hodnoty. Vítanou doplňkovou službou může být i možnost dárkového balení zboží.
9) Připravte se na krizovou komunikaci
Že se každým rokem posouvá těžiště Vánoc od pohody směrem ke stresu, není žádná novinka. Dost možná to sami znáte z pozice zákazníka. Mějte pochopení a počítejte s tím, že počet dotazů a nepříjemných telefonátů se bude úměrně zvyšovat s tím, jak se bude blížit Štědrý den. Nenechte se zaskočit a připravte si scénáře krizové komunikace pro nejrůznější situace.
10) Přemýšlejte tři tahy dopředu
Za prvé, nejásejte zbytečně dopředu a nevyhodnocujte úspěšnost vaší kampaně k 24. prosinci. Jakkoliv se vám čísla mohou zdát krásná, počítejte s tím, že po Novém roce budete řešit vratky a reklamace. Na druhou stranu, protože sezona vánočních nákupů už léta nekončí úvodní scénou filmu Tři oříšky pro Popelku, můžete své obchodní výsledky ještě trochu vylepšit. Připravte se podobně jako na vánoční kampaně a využijte období novoročních výprodejů ve svůj prospěch.