10 tipů, jak se odlišit od ostatních stánkových prodejců

23. 6. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 631791
Léto je tady, a s ním i ta nejpříhodnější doba na prezentaci své mobilní provozovny na různě zaměřených trzích. Jak na to ovšem svůj prodejní stánek co nejlépe připravit? Nechte si poradit od profíků.

Slovo propagace pochází z latinského „propagare“, což znamená v překladu „vyvolávat“. Jednou z hlavních činností propagace je tedy reklama, a to taková, která je zejména slyšet a vidět. Server Podnikatel.cz se v několika bodech zaměřil na to, jak učinit z vašeho prodejního stánku úspěšnou mobilní provozovnu a jak co nejlépe upoutat pozornost potenciálních nakupujících. Přečtěte si našich 10 tipů pro zdokonalení vaší marketingové strategie, které jsme vypracovali ve spolupráci s odborníky z reklamních agentur. Čtěte více: Jak plánovat a řídit rozpočet na marketing?

1. Nepřesyťte smysly nakupujících

Zlaté pravidlo „méně znamená někdy více“ platí taktéž v případě dekorování prodejního stánku, ať už na tržnici nebo samostatně stojícího. Speciálně v případě starších lidí se vyplatí minimalizovat nadbytečné rozptýlení smyslů a zamezit tak nesoustředěnosti nakupujícího. Jestliže používáte pro oslovení klientely hudbu, vůně či zvuky, dbejte na to, ať jsou vždy uklidňující a příjemné.

2. Aktivujte zrcadlové neurony u svých zákazníků

Viděli jste někdy někoho, jak se praštil kladivem do prstu namísto do hřebíku? Co to s vámi udělalo? Jistě to nebyl příjemný pocit. Aktivace zrcadlových neuronů nastává vždy, když pozorujete něčí činnost – například pití piva, uždibování z cukrové vaty či konzumování párku v rohlíku. Využijte toho a aktivujte takto mozek u kolemjdoucích. Nejlépe v tomto případě reaguje na podněty ženský mozek, dochází u něj k bouřlivější reakci, doplnil MUDr. Jiří KarásekFNKV. Čtěte více: Jak najít svůj tržní koutek?

3. Loučení s penězi není příjemná věc pro nikoho

Při vyplácení peněz nazpátek buďte maximálně přívětiví a zdvořilí. Pokud váš prodejní stánek stojí na tržišti, kde jsou desítky dalších prodejců, snažte se svým přátelským přístupem od ostatních odlišit. Co třeba nabídnout jako rozloučení nějaký dobrý bonbon? Nakupující se k vám příště rád vrátí, i taková drobnost mnohdy pomůže.

Potřebujete poradit? Nevíte si s něčím rady? Zeptejte se, redakce zajistí odpověď.
Tlačítko: Nový dotaz

4. Přistupujte rozumně k barvám stánku

Důležité je dbát zejména na souhru barev a jejich výraznost a jasnost. Stánek a materiály v něm musí splňovat náležitosti tzv. corporation identity. V praxi to znamená, že by vše mělo být ve firemních barvách – stánek, prodejci, poutače i materiály na propagaci, uvedl Martin Kasal, majitel reklamní agentury Iwpnet.

5. Mějte ostré hrany stánku skryté, pokud je to možné

Jestliže kolemjdoucí vidí nezabroušené okraje dřevěného stánku, ale i jeho nezakryté hrany, automaticky to v jeho mozku spouští obrannou reakci. To je ovšem to poslední, čeho chce prodávající dosáhnout. Zaoblené rohy a hrany člověka zklidňují, takže se může soustředit na vystavené produkty. V žádném případě produkty neumisťujte tak, aby je zákazníci clonili vlastním tělem. Snažte se o umístění do výšky očí, upozornil Vít Khaml, z reklamní společnosti Třizebry.CZ, výška očí je velice důležitý faktor, podívejte se na umisťování produktů v nákupních centrech. Lukrativní produkty jsou vždy ve výšce očí, ty levnější jsou buď nízko a nebo tak vysoko, že pro ně nedosáhnete, upřesnil Khaml.

6. Nebojte se pronikavých sloganů

Čeština je velice bohatý jazyk, správným a občas i nesprávným využitím jazyka můžete oslovit potenciálního klienta a získat jeho pozornost. Chytlavý slogan, na který si klient vzpomene i několik dní po akci, je nejlepší vizitkou prodejce. Snažte se minimalizovat počet slov ve sloganu, nikoliv jeho obsahovou podstatu. Občas i nesprávné užití jazyka může být srozumitelné. Nutné je zohlednit věkovou skupinu a geografickou lokaci, na kterou slogan směřujete. Mezi typickými českými důchodci sloganem: „All For Baby“ díru neuděláte. Maximálně v nich vzbudíte dojem, že máte vše pro báby, sdělil serveru Podnikatel.cz Khaml.

7. Využijte grafiky a zvolte přiměřeně velké logo

Pokud je to možné, použijte takový grafický symbol, který nemá víc jak pět elementů. Mozek může okamžitě zpracovat logo sestavené z pěti a méně prvků. Pokud je to ale více, je do hry zapojen také mentální poznávací proces, což pro mozek znamená vyvinutí mnohem většího úsilí a energie na to, aby zvládl přijmout tak „velkou“ vstupní informaci. Čtěte více: Jak na stánkový prodej a mobilní provozovny? Čtěte podrobného průvodce

8. Udržujte váš stánek čistý

Toto nařízení nevychází pouze z hygienických předpisů, který musí každý prodejce podle zákona splňovat. Vžijte se do role zákazníka. Koupili byste si vy sami sice tu nejlepší klobásu ve městě, ovšem u stánku, který je zanesený prachem? Totéž platí pro širší okolí přenosné provozovny.

9. Stánek mějte řádně označený, nebývá to pravidlem

Na označení stánku a pojízdné prodejny jsou kladeny stejné nároky jako na ostatní provozovny, a to včetně povinnosti vyvěšení informace o plánovaném uzavření stánku díky její definici v zákoně. Provozovnám se věnuje § 17 živnostenského zákona č. 455/1991 Sb., následně o ni mluví ještě § 7 obchodního zákoníku č. 513/1991 Sb. Na stánek vždy doporučujeme dát také údaje o kompetentní osobě, která o produktu / výrobku ví co nejvíce. Poradí uskladnění, recept, zpracování, historii apod., podotkla Monika Dušková ze společnosti Farmářské trhy, o.s.

10. V případě, že prodáváte potraviny, nabídněte je k ochutnání

Dobrou zkušenost máme s ochutnávkami výrobků. Zákazníci se tak spojí chutě s obalem a rádi nakoupí najisto, upozornila Dušková. Na trhy si nakupující vyčleňují leckdy i celé dopoledne, a tak mají čas na porovnávání, ochutnávky a degustace. Mnoho vám toho nesní, vyberte tedy takový produkt, který vaše podnikání nejlépe reprezentuje, a ten jim s úsměvem předložte.

Foto: Isifa.com

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).