Zvládání změn je individuální a každý má trochu jiné metody, jak se změnami naložit a jak jimi procházet. Čtěte přesto 10 obecnějších tipů, které mohou pomoci.
1. Promyslete, kam jdete
Náročná změna v první řadě potřebuje cíl a naznačenou cestu. Tedy jasný směr a představu, k čemu pozitivnímu má vést a kudy tam je možné dojít. Potřebuje povědomí o tom, jakou novou kvalitu změna do podnikání přinese. Co dál umožní. Jak souvisí s dlouhodobými cíli podnikatelky nebo podnikatele a jejich hodnotami, které v byznyse vyznávají. Cíl je pomyslné světlo na konci tunelu. Pomůže, když změna bolí, v období, kdy změna vyžaduje extrémně hodně práce nebo až vyplaví napovrch stíny a negativní emoce. Plán, jak k cíli dojít, zase ukazuje kroky, které je potřeba podniknout, a může být i v turbulentním období změny záchytným bodem, ke kterému se lze vztahovat.
2. Buďte otevření, zvídaví a flexibilní
Mít plán neznamená, že je pokaždé tím nejlepším řešením otrocky se ho držet za všech okolností. Většinou se stává, že během změny se dávají věci do pohybu, ukazují se její důsledky, změny se řetězí a člověk, který je aktérem změny, se také v jejím průběhu proměňuje. Cíl a plán, jak k němu dojít, je proto potřeba doplnit také otevřeností všemu, co se během změny vynoří, novým příležitostem a řešením, která se mohou nečekaně ukázat. Je lepší udržovat si zvídavé naladění, čekat na překvapení, která změna přinese. A zachovat si schopnost na to všechno flexibilně reagovat. Ověřte si, že vaše cíle jsou v souladu s tím, kým jste nebo chcete být. Pokud tomu tak není, zapomeňte na ně a stanovte si jiné. Jedině tak zajistíte, aby každá vaše část směřovala k úspěchu,
doporučuje konzultantka, trenérka a koučka Sue Knight (v knize NLP v praxi, vyd. Management Press, 2013).
Jak v tom pomůže koučovací přístup? Přečtěte si o tom v článku 7 užitečných koučovacích tipů pro každodenní podnikatelskou praxi.
3. Nezapomeňte na druhé a ani na sebe
Změna je zátěž pro psychiku a tělo a není nutné, aby skončila totálním přepracováním, vyčerpáním nebo s nemocí v posteli. I když je potřeba víc zabrat, je užitečné zároveň si udržet své každodenní rituály, hýbat se, odpočívat, spát. A dovolit si od změny také určitý vnitřní odstup, nenechat se jí zcela a bezezbytku mentálně pohltit. Zároveň zasahuje lidi, kteří jsou v podnikatelově okolí. Ti si zaslouží otevřenou komunikaci o tom, co se děje, a povědomí, jak můžou dotyčného ve změně podpořit nebo jak se jich samotných změna dotkne.
4. Soustřeďte se na řešení, nikoliv na problémy
Americký pozitivní psycholog Martin Seligman tvrdí (Vzkvétání. Nové poznatky o podstatě štěstí a duševní pohody, vyd. Jan Melvil Publishing, 2014): Většinou příliš přemýšlíme nad tím, co se nám v životě nepovedlo, a málo myslíme na to, co se povedlo. Samozřejmě že někdy je důležité si zpětně rozebrat událost, která nedopadla dobře – můžeme se z ní poučit a příště se podobné situaci vyhnout. Ale obecně lidé věnují úvahám o tom, co je v jejich životě špatné, více času, než je z racionálního hlediska užitečné.
Nekonečné přemítání o problémech zužuje perspektivu, kdežto snaha hledat řešení a příležitosti ji rozšiřuje – a právě to je v období změny potřeba.
5. Spoléhejte na svou tvořivost
Někdy se lidé bojí snít, protože je frustruje, když jejich sny všechny a do detailu nevyjdou. Přitom fantazie a kreativita jsou při změnách podstatnými zdroji pro hledání příležitostí a řešení, pro podporu motivace i pro inspiraci. Když máte k dispozici jen omezené zdroje nebo čelíte na pohled nepřekonatelným překážkám, vašimi nejlepšími zbraněmi se stávají nápady a představivost – tedy stručně řečeno tvořivost,
uvádí k tomu Bob Schmetterer, který vedl reklamní a komunikační agenturu Euro RSCG Worldwide (ve své knize Skok do budoucnosti, vyd. Management Press, 2004).
Jak snít a využít to v byznysu? Více o tom čtěte v článku Sen může motivovat i zdrtit. Naučte se snít tak, aby vám to v podnikání pomáhalo.
6. Perfekcionismus je zabiják
Všechno není vždy dokonalé, a to zvlášť v období změny, které znamená i risk a vstup na neznámou půdu. Z perfekcionismu se tak lehce stane bariéra, která brání posunu kupředu k cíli, a zdroj dalšího stresu. Přitom: Chyby jsou v pracovním životě jedním z největších tabu a nezáleží na tom, zda se jedná o špatná rozhodnutí, nevydařené inovace nebo jen o podružné maličkosti. To je více než jen škoda. Pracovníci i firmy se svým přehnaným perfekcionismem zbavují šance poučit se z chyb a podporovat nové nápady,
jak tvrdí novinářka Simone Janson (Jak nebýt perfektní, ale úspěšný, vyd. Grada Publishing, 2010).
7. Sdílejte, zapisujte, blogujte
Když Gail Matthews, profesor psychologie na Dominican University of California, zkoumal, jak vlastně funguje práce s cíli, zjistil, kdy jsou lidé při dosahování svého cíle úspěšnější. Bylo to tehdy, když si cíle zapsali, a když akční plán, jak jich dosáhnout, sdíleli s někým jiným. A když pak druhým lidem průběžně reportovali, jak na tom jsou, co už udělali, jak postupují k cíli. Fungovalo to lépe, než pokud si všechno nechávali jen pro sebe. Když už není s kým sdílet, nabízí se alespoň vše si zapisovat a reflektovat do svého „deníku změny“ nebo blogováním.
8. Zvládněte nepříjemné emoce, podpořte pozitivní
Změnu může provázet smutek (z toho, co je potřeba opustit), strach (z nejasné budoucnosti, jestli se změna povede) a další emoce, které mají nálepku „negativní“. I z těch se ale lze mnohé naučit. Můžou pomáhat v detekci toho, co je skutečně důležité. Můžou být výzvou, jak překonat sám sebe a růst. Nevyplatí se snažit se je potlačit, ale připravit se na ně a projít jimi i tím, co přinesou. Nikoliv se v nich však zbytečně „rochnit“, schválně je přiživovat a libovat si v nich. Lepší je aktivně podporovat emoce pozitivní a vidět ve změně zdroj radosti.
Podnikání nebo osobní život přináší situace, na které může byznys dojet. Které to jsou? Čtěte více v článku 5 situací, které vám při podnikání mohou zlomit vaz.
9. Zapochybujte, ale nebuďte pohodlní a zbabělí
Pochybnost může přinést dobrý výsledek a umožňuje prověřovat, jestli jsou plány správné. Má ale svou míru. Zdravá a prospěšná rozhodně není ta, která destruuje sebevědomí, odstřelí všechny žádoucí cíle a plány s velkou šancí na úspěch a která jde ruku v ruce se strachem z čehokoliv nového. Pochybnost by neměla být ani alibi – pochybovat neznamená chovat se rozumně, když jde ve skutečnosti jen o to, že někdo raději pohodlně a zbaběle zahnívá ve své komfortní zóně, než aby se pustil do změny, která znamená podniknout něco nového.
10. Vyhněte se musturbaci
Pozor na musturbaci,
varuje americký psycholog Albert Ellis. Musturbací nazývá (ve své knize Trénink emocí, vyd. Portál 2001) situaci, kdy si snahou držet se svých vnitřních příkazů a přesvědčení, že něco bezpodmínečně musí nebo měl by, člověk přivodí nepříjemné emoční stavy, neurózu, úzkost nebo propadne depresi. Znamená to zbavit se tak zvané tyranie pocitu „měl bych“. Souvisí to se zmíněnou flexibilitou, s potřebou nezapomínat na sebe a své blaho, s podporou pozitivních emocí, radosti, tvořivosti. Myšlenka, že život se má žít a ne protrpět, platí i v podnikání. Ze změn, které k životu a byznysu nedílně patří, je možné vyjít silnější. A tak skrze ně růst.