10 tipů, které vám pomohou obsadit restauraci

23. 11. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Majitelé restaurací si někdy neví rady s tím, jak do svých podniků dostat hosty. Pokud mezi ně patříte, máme pro vás několik osvědčených tipů.

1. Zbavte se všeho, co bere energii a peníze 

Jedna důležitá rada na úvod. Než se pustíte do zkoušení nových metod oslovování zákazníků, měli byste si udělat čas na revizi reklamních a informačních kanálů, které používáte dnes. Pokud dlouhodobě nefungují nebo nemají dostatečný efekt, skoncujte s nimi a zaměřte se na nové postupy. Do některých z nich bude potřeba investovat peníze, do jiných zase čas a energii. Není proto správné těmito prostředky dál plýtvat na metody, které nic nepřináší.

2. Upozorněte na své výhody

Každý podnik je unikátní a má své výhody. Jeden je v blízkosti kancelářského centra, další má nádhernou letní terasu, jiný zase vaří až do půlnoci. Je nutné si uvědomit, co budeme propagovat a na co chceme nové zákazníky nalákat. Při propagaci podniku je podstatné dát lidem jasně najevo, proč by měli přemýšlet o jeho návštěvě. Lidi by tato vaše devíza měla provokovat k jejímu vyzkoušení. Neupozorňujte jen na to, že máte nejlepší steaky ve městě nebo že vaříte z čerstvých lokálních surovin. Kvalitní kuchyně by měla být naprostým standardem, který by v ideálním případě neměl být považován za jedinou výhodu. Zkuste ve vašem podniku najít ještě něco navíc a nenechte si to pro sebe.

3. Bourejte neviditelné zábrany 

Být součástí hotelu nebo penzionu může být výhoda i nevýhoda. Spousta lidí stále žije v omylu a domnívá se, že tyto stravovací provozy jsou vyhrazeny jen hostům, a proto se o ně nezajímají. Navíc je v lidech zakořeněná představa, že hotelová restaurace musí být automaticky drahá. Není proto na škodu snažit se toto klišé vyvrátit. Pomozte si k tomu letáky, vývěsními tabulemi s menu a popřemýšlejte o tom, zda by nebylo vhodné mít oddělené webové stránky. Jednu pro hotel či penzion a druhou pak pro samotnou restauraci. Díky tomu se vám podaří lépe zacílit na lokální klientelu. 

4. Nezapomeňte, jíme i očima 

Ne nadarmo se říká, že jíme i očima. Využijte proto webové stránky, ale také sociální sítě k prezentaci pokrmů. Zajímavé fotografie se dají pořídit i při přípravě docela všedních pokrmů. Čím budou vaše fotografie lákavější, tím větší je šance, že ve vašich sledovačích vzbudí touhu ochutnat. Je vědecky prokázáno, že už jen pouhé sledování pokrmů zvyšuje hladinu hormonu hladu ghrelinu. Zapomeňte ale na obrázky z fotobank. Kupte si kvalitní fotoaparát, naučte se alespoň základní úpravy v programech jako je Photoshop nebo si trochu hrajte s Instagramem. Cení se zejména autentičnost. Pokud se budete prezentovat například polévkou plnou zeleniny, nudlí a knedlíčků a host nakonec dostane talíř, kde najde dva knedlíčky a pár kostiček zeleniny, moc dobrou službu vám profi fotografie stažené z fotobanky neudělají. Obrázky určitě nepodceňujte zejména v místech, kde se často mění klientela. Na sdělení, že máte nejlepší řízky s bramborovým salátem ve městě, už lidé zabírat nebudou, protože se s ním setkávají často a ne vždy je tato informace pravdivá. Hezké fotografie jídel strávníky přitáhnou víc.

Napsali jsme: Otestoval jsem využití Instagramu v marketingu. Přečtěte si, jak jsem dopadl

5. Při komunikaci se snažte být užiteční 

Sociální sítě jsou fenomén, ale mít založený facebookový profil a spoléhat na to, že bude jídelna plná jen díky postování denní nebo týdenní nabídky, by bylo bláhové. Chce to být užitečnější a prokládat své komentáře radami, návody a tipy. Češi milují kulinářské pořady a časopisy, nechají se rádi inspirovat recepty a triky, jak si poradit s tou či onou ingrediencí, jak poznat čerstvé maso, jak bez zbytečného odpadu využít exotické ovoce a podobně. Díky těmto příspěvkům na sociálních sítích nebo blozích zvýšíte šanci na zpětnou vazbu. Zkuste také formulovat své názory na obor nebo jeho aktuální trendy. Je jedno, jakým způsobem tyto informace lidem předáte, důležité je, aby pro čtenáře vždy měly přidanou hodnotu. A když už zveřejníte nějaký recept, zařaďte ho v co nejbližší době na svůj jídelníček a vyzvěte lidi k takové malé soutěži. Ať si ho uvaří doma a pak přijdou stejný pokrm ochutnat k vám a posoudit, jak ho připravil profesionál. Možná se vám i vašemu kuchaři dostane zajímavé odezvy a postřehů.

Připomeňte si: 7 nešvarů, kterými restaurace vytáčí na svých webech návštěvníky

6. Vytvářejte kult osobnosti 

Závidíte podnikům, kde mají na zdech fotky a podpisy známých lidí, a dokonce se návštěvou hereček, zpěvaček, sportovců nebo politiků chlubí i na internetu, a k vám si Lucie Bílá ani Karel Šíp cestu nikdy nenašli? Nevadí. Můžete pozvat známé osobnosti nebo rodáky svého regionu. A vůbec nejlépe uděláte, když budete slavné osobnosti vytvářet sami ze sebe nebo svých zaměstnanců. Máte pocit, že váš kuchař vaří přímo božskou svíčkovou? Přihlaste ho do každoroční soutěže o nejlepší svíčkovou. Stejně tak můžete udělat hvězdu ze svého výčepního nebo servírky, která se zúčastní regionální soutěže krásy. Reklama, kterou vám udělá oceněný kuchař, bude mnohem cennější než podpis celebrity na zdi u vašeho baru. Podobně se dá skrze ankety a soutěže propagovat celý podnik.

K tématu čtěte: Ocenění z podnikatelské soutěže – hloupost nebo výhoda?

7. Svěřte reklamu do rukou zaměstnanců 

Spousta podnikatelů bojuje s úrovní obsluhy. Číšník je dnes nedostatkové zboží a ne každý, kdo má dvě ruce a dvě nohy, může tuto profesi vykonávat. O tom, jak bude vaše propagace úspěšná, rozhoduje i to, jestli se obsluha dobře vyspala. Nabízet nejlepší zákaznický servis znamená, že si déle udržíte stávající klientelu a mnohem jednodušeji získáte nové zákazníky. Trvejte na co nejvstřícnějším přístupu k hostům a motivujte své zaměstnance k tomu, aby podnik doporučovali. To neplatí jen o obsluze, ale také o všech ostatních, kteří s vámi mají co do činění. Dobrou referenci může dát vaše účetní, stejně jako dodavatel nebo správce webu. Ti všichni kolem sebe mají desítky nebo stovky lidí, kteří rádi dostanou tip na dobrou restauraci. A jak je známo, osobní doporučení má cenu zlata.

Psali jsme: Nejdou vám obchody? Možná za to může protivná prodavačka

8. Využijte volnočasové servery 

Lunchtime.cz, Kdeobědvat.cz a další gastroportály, právě ty se mohou stát dalším bezvadným kanálem, který vám do podniku přivede zejména nerozhodnou klientelu. Investice do nich se určitě vyplatí. Vedle toho ale existují i podobné a zároveň i bezplatné služby, které jsou lidé zvyklí používat pro inspiraci. Pokud chystáte sváteční menu, degustaci nebo jinou speciální nabídku, například sezónní, neváhejte o ní dát vědět například na portálech Kudyznudy.cz, Kdykde.cz, Citybee.cz a tak dále. Díky reklamě na těchto webech se o vás dozvědí i ti, kteří se do vaší blízkosti chystají především na výlet, a kde se zastaví na jídlo, to je jim celkem jedno.

9. Nestěžujte si

Ne vždy se musí dařit, to je docela normální. Nevěšte ale hlavu a rozhodně se s tím ihned nesvěřujte. Špatné zprávy se šíří mnohem rychleji než ty dobré a informace o tom, že máte v restauraci poloprázdno vám dobrou službu neudělá. Zkusit váš byznys oživit můžete třeba ve spolupráci se slevovými portály, ale pozor na akce typu 1+1 zdarma. S těmi je potřeba šetřit a uplatňovat je při speciálních příležitostech. Výprodeje patří do obchodů, ne do restaurací. Naopak si můžete dovolit malé prezenty v podobě kávy zdarma k objednanému dezertu a podobně. V ideálním případě nic takového nedělejte a zdůrazněte vaši kvalitu. Nehledejte cesty, jak se lidem vnutit výhodnými akcemi, ale spíš způsoby, jak zvýšit hodnotu vašich služeb.

skoleni_8_1

Dále čtěte: Poměr ceny a výkonu, to je to, co dělá slevy atraktivní. Na procenta nehleďte

10. Na nic nečekejte a začněte něco podnikat 

A jedna důležitá rada na závěr. Pokud se rozhodnete některý z tipů vyzkoušet, neschovávejte si to na horší časy. Ty nejúspěšnější podniky nečekají na moment, kdy se jim přestane dařit, aby mohly vytasit své zbraně. Zlepšovat se a investovat do propagace je potřeba kontinuálně i v dobrých časech.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).