Období, kdy se nedaří, se od podnikání většinou nedá odpárat. Podnikatel se při něm učí, rozvíjí a roste. Člověk je navíc tvor neuvěřitelně adaptabilní, který se stále přizpůsobuje podmínkám, situacím nebo se vyrovnává se zátěží či překonává překážky. Každý pro to ovšem má svou individuální kapacitu a způsob nebo styl, jak se se zátěží i souvisejícím stresem popere (a platí to i pro tým nebo celou firmu). Je užitečné to o sobě vědět, znát své reakce i možnosti a vědět, jak s nimi zacházet. Hodí se to i ve chvíli, kterou člověk vnímá jako krizi.
Desatero pro překonání krize v byznyse
Co však vlastně znamená krize v podnikání? I tu chápe každý jinak a její vnímání je subjektivní, stejně jako odolnost vůči ní. Může to však být například situace, kdy se v podnikání nedaří, klesá objem zakázek, není možné najít nové zákazníky, podnikatel řeší finanční problémy, je nucený reagovat na zatěžující regulaci, která přichází z vnějšku, nedaří se mu sehnat kvalitní zaměstnance anebo naopak řeší vnitřní krizi, kdy ztratil svou osobní motivaci. Je to situace, která podnikání ohrožuje.
Server Podnikatel.cz uspořádal anketu mezi podnikateli a položil jim otázku: Jaký je váš osobní recept na zdárné překonání krize v podnikání? Výsledkem je deset tipů, na co se v krizové situaci především zaměřit.
1. Sledovat vnitřní kompas
Znát vlastní hodnoty doporučuje jeden z více jak třicítky podnikatelů, kteří v anketě odpověděli. Je nutné mít stanovený žebříček hodnot,
dodává další. Mít svůj vnitřní hodnotový kompas se v podnikání neztratí za žádné situace a v situaci krizové o to spíš. Hodnoty jsou totiž páteří, která drží firemní kosti pohromadě. V době, kdy se tolik nedaří, mohou být hodnoty vodítkem, jak vytipovat a poskládat momentální priority a zaměřit se v první řadě na to, co je pro podnikání a podnikatele či podnikatelku opravdu podstatné. Může se vyplatit už jen to, že podnikatel ví, jak důležité místo v jeho životě zabírá i podnikání samo o sobě. Jinak totiž bude reagovat někdo, pro koho je jeho byznys absolutně na prvním místě, jinak podnikatel, který má ve svém hodnotovém žebříčku na samotné špičce jiné hodnoty (třeba zdraví, rodinu, svobodu nebo cokoliv jiného).
2. Zaměřit se s chladnou hlavou na priority
Schopnost uvidět, co je v dané situaci nejdůležitější, vytipovat priority, usnadní cestu z nepříjemné situace. Vytrvat a zaměřit se na opravdu důležité věci,
radí další podnikatel. Ovšem raději s chladnou hlavou, nikoliv ve chvíli nejvíce rozbouřených emocí. Nejíst polévku tak horkou, jak se uvaří, a nechat chvíli odeznít nejžhavější emoce. Poté začít činit kroky k nápravě s chladnou hlavou,
dodává jeden z podnikatelů.
Emoce se podílejí na tom, když člověk hledá správný směr, ale to moc nefunguje v době, kdy je emocemi doslova zahlcený a nevidí pro ně nic jiného, ani jiné dimenze aktuální situace. Lepší je nejdřív emoce respektovat a pak získat odstup. Najít ztracenou rovnováhu a půdu pod nohama je možné jednoduchým uzemněním, které se doporučuje i v krizové intervenci – pevně položit šlapky nohou na zem, opřít se o zeď a zhluboka dýchat.
3. Být trpělivá / trpělivý
Postupovat s trpělivostí může být v době, která vybízí spíš k horečnaté aktivitě a hektickému hašení požáru, velmi obtížné. Jenže ne všechno lze uspěchat. Vyplácí se nám trpělivost, a to hlavně při získávání nových zakázek,
říká Martin Rybář z ateliéru Rössler Rybář architekti. Situace, které člověk vnímá jako krizové, se navíc často vyznačují tím, že zužují vidění a v první chvíli zastírají výhled na další možnosti řešení. Trpělivost proto umožňuje překonat prvotní nervozitu, pokročit za tunelové vidění a začít tvořivě hledat reálné možnosti řešení. Ač to zní paradoxně, trpělivost tak může cestu z krize nebo „krize“ uspíšit.
4. Vsadit na aktivitu
Práce, práce a zase práce. Nezastavovat se, naopak přidat,
osvědčilo se jinému podnikateli. A být pozitivní. Ovlivňovat, co člověk ovlivnit může, co má ve svých rukou. Švýcarská psycholožka Verena Kastová zmiňuje také princip aktivního čekání (v knize Krize a tvořivý přístup k ní, vydal Portál 2010). Člověk zdánlivě nic nedělá, ale přitom je maximálně ostražitý, soustředěný, pečlivě sleduje příležitosti, vnímá kontext. I to je aktivita, která se jen nemusí viditelně projevovat navenek.
5. Změnit perspektivu
Zvolnit, dělat stejné činnosti (určitá záchranná rutina), postavit se na hlavu a udělat si v hlavě a duši přesýpací hodiny, přijmout jako nejsmysluplnější žít s rodinou, vyklidnit se,
tak zní další doporučení. Zkrátka snažit se o změnu perspektivy. S tím souvisí i fakt, že jakákoliv nepříjemná nebo těžká situace se zvládá lépe ve chvíli, kdy má podnikatel podporující pracovní a soukromé zázemí.
6. Je krize krizí?
Slova, která člověk volí, spoluvytvářejí jeho subjektivní realitu. Nemluvit o krizi, ale o poruše, nehodě, zadření, opotřebení, opravě, úpravě, prostě o něčem, co mohu nebo mám šanci sám ovlivnit,
doporučuje proto jeden z podnikatelů. Krize je podle Vereny Kastové také výzva k tvůrčímu procesu a nabízí možnost opustit staré, zaběhnuté, ale už neúčinné strategie a najít nové, čerstvé, účinnější. Vlastně inovovat.
7. Věřit si, nebát se změn, tvořit
Podle jiného z oslovených podnikatelů se vyplatí víra ve vlastní schopnosti, neustálé zlepšování procesů, oslovování zákazníků kvalitou
. Podnikání je fuška, ale stále stojí za to, jak dodává další. Odpovědí na zlomovou chvíli může být v podnikání také inovace, tvořivý přístup. Snažím se vymyslet pro zákazníka něco nového,
říká jeden z podnikatelů. Ne nadarmo německý filozof a lékař Karl Jaspers tvrdil, že krize je poslední překážkou před změnou. Je bodem obratu, tvořivým skokem. Dokonce může nakopnout motivaci, přinést neobvyklé řešení a otevřít nečekané cesty. Krize tak může být velmi užitečná.
8. Zorientovat se a pochopit, co se děje
Jít k příčině a dobře vyhodnotit příčinu krize,
to je recept dalšího z respondentů. Pokud se při podnikání dostaneme do krize, je v první řadě potřeba zjistit, v čem je přesně problém. Analyzovat příčinu krize a vybrat nejvhodnější řešení,
uvádí z vlastní zkušenosti Jan Dostál, vedoucí e-shopu Alistair.cz. Podle něj si totiž podnikatel často za krizi může sám, protože včas nezareagoval na nové potřeby zákazníků, začal zbytečně utrácet, začal zanedbávat komunikaci se stávajícími zákazníky a podobně. A tak je třeba to napravit. Přijít s novým zbožím, přehodnotit finanční výdaje, změnit dodavatele, zlepšit a zefektivnit komunikaci se stávajícími i potenciálními zákazníky…
Potom je zde méně častá příčina krize a to je ta způsobená vnějšími vlivy (lidé šetří a méně utrácí, dočasně se opravuje silnice před prodejnou…). S tou většinou nemůžeme nic udělat a musíme ji přečkat. Pro tyto případy je dobré, když má podnikatel finanční rezervu nebo další příjmy,
dodává internetový podnikatel.
9. Myslet na peníze
V krizi jde samozřejmě v podnikání o peníze. Vytvořit si finanční rezervy, zatnout zuby a vydržet. Nevzdat to. I tak vypadá podnikatelská reakce na krizovou situaci. Finanční rezerva umožňuje překonat horší období a i během něho plnit závazky – ať už jde o ty vůči zaměstnancům, státu nebo dodavatelům i podnikateli samotnému.
10. Poznat vhodný čas pro radikální změnu
Není to malomyslnost, ale fakt – v podnikání může nastat moment, kdy je nejvhodnějším a nejvýhodnějším řešením podnikání ukončit. Rozeznat hranici únosnosti a zdárně ukončit podnikání – i tak může znít recept na krizi. Obecněji řečeno jde o chvíli, kdy je čas na radikální změnu. Jiný podnikatel například uvádí vlastní zkušenost, kdy raději odešel pracovat do zahraničí. Krize je tady vlastně stále. Ať už je hospodářská, nebo společenská, ekologická, nebo mezinárodní. Kterou řešit dříve? Toť otázka. S podnikáním souvisí všechny. A recept? Vydržet, nebo zemřít,
myslí si další respondent. A jiný podnikatel varovně dodává, že je dobré se nepoddat a bojovat o výsledek, ale ne se u toho sám nebo sama strhnout.