10 věcí, které souvisí s Vánocemi a na které se v e-shopu zaměřte už nyní v létě

9. 8. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Analýza loňských dat či nákup bannerových ploch. To jsou jen příklady z celé řady věcí, které by e-shopaři měli teď v létě již řešit v souvislosti s Vánocemi.

Přestože do Vánoc ještě zbývají více než 4 měsíce, některé věci by e-shopaři měli připravit již teď v létě. Zeptali jsme se odborníků, které kroky by online obchodníci již měli začít řešit.

Čtěte také: E-shopaři, přestaňte se opalovat u vody a začněte se připravovat na Vánoce

Zanalyzujte loňské Vánoce a celý rok

Základem je analyzovat chyby z loňských Vánoce a vzít si z nich poučení. Je nutné zrekapitulovat to, jak probíhala minulá sezóna vánočních nákupů, kdy zhruba začala a jak vzrostly objednávky. Dále by se e-shopaři měli zaměřit na to, jaké byly nároky na jejich vyřízení a jestli e-shop vše v pohodě stíhal. Z toho je potřeba vyvodit, jestli bude potřeba vzít brigádníka nebo jestli neselhal nějaký dopravce.

Prostě a jednoduše, najít slabá místa a na ta se zaměřit a najít způsob, jak se jim letos vyhnout. Pokud data ke srovnání e-shop nemá, je vhodné nasadit Google Analytics a sbírat data do příští sezóny. Díky tomu e-shopař bude znát chování svých zákazníků v průběhu roku a prodejnost jednotlivých produktů, doplnil serveru Podnikatel.cz Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Dále zanalyzujte prodeje v předchozí sezóně a během stávajícího roku. Je nutné, abyste měli dostatek zboží skladem, jak toho, co se prodávalo minulý rok, tak toho, co se prodává v průběhu celého roku. Spočítejte si předpokládaný nárůst objednávek a zásobte se také dostatkem balícího materiálu, jako jsou krabice, papír, výplňový materiál atd.

Naplánujte kapacitu zásob

Z analýzy loňských Vánoc a loňského a letošního roku by pak měly vycházet další kroky. Během adventního období je ještě více než obvykle důležitá dostupnost zboží a zákazníkovi ho doručit co nejdřív. Na základě analýzy loňských prodejů proto odhadněte zájem zákazníků a už nyní si naplánujte ideální kapacitu zásob pro letošní rok. Neponechejte věci náhodě a počítejte s tím, že zásobovat se musí i vaši konkurenti. Dost dobře by se mohlo stát, že vašeho dodavatele vykoupí právě vaši konkurenti, ke kterým by pak plynule přešli i vaši zákazníci.

V posledních letech mnoho eshopistů překvapila meziroční míra růstu e-commerce natolik, že nakonec nebyli schopni část objednávek včas vyexpedovat. Doporučujeme proto nepodcenit otázku dostatečných skladových zásob i možnosti jejich dodatečného doplnění. Počítat lze s očekávaným průměrným růstem počtu objednávek někde okolo 15–20 %, upřesnil Jaroslav Kaucký, vedoucí konzultantů společnosti Acomware.

Nové dodavatele otestujte co nejdříve

Rovněž se nezapomeňte znovu podívat, jestli všichni dodavatelé minulý rok fungovali spolehlivě. Pokud nebyl některý dodavatel schopný zajistit včasné dodání zboží, je dobré situaci předejít investicí do vlastních skladových zásob nebo najít náhradního dodavatele. Pokud e-shop zvolí nového dodavatele, určitě si ho předem vyzkoušejte. Ideálně byste se s ním na spolupráci měli domluvit již teď v létě, aby byl dostatek času vychytat případné „mouchy“.

Zvažte rozšíření počtu přepravních společností

Jedním z největších problémů, kterým musí e-shopy během vánočních nákupů čelit, zůstávají přepravní služby. V případě, že v e-shopu nabízíte pouze Českou poštu a jednu přepravní společnost, měli byste přidat ještě další. Nového přepravce je třeba řádně vyzkoušet v provozu ještě dříve, než začne vánoční shon. Zvažte rovněž na Vánoce přidat možnost výdejních míst (Zásilkovna, Uloženka apod.). Za úvahu proto stojí i možnost vlastní expedice, alespoň v prosinci. Všimněte si, že spousta e-shopů již třeba v půlce prosince negarantuje dodání do Vánoc. To je přeci skvělá příležitost. Udělejte z toho svou konkurenční výhodu, radí Radek Mikulka z agentury Dobrý web.

Zařaďte nový sortiment

Jestliže plánujete nasadit na Vánoce nový sortiment, máte nejvyšší čas jej zařadit. Důvodem jsou vyhledávače zboží, kde některé činnosti spojené s párováním produktů dělají lidi. Týká se to hlavně porovnávačů, které tlačí e-shopy, aby párovaly své produkty na jejich nadefinovaný strom kategorií. Na poslední chvíli by ho porovnávače nemusely stihnout zkontrolovat nebo zpracovat a zboží by se tak na porovnávačích nezobrazovalo.

Nakupte bannerové plochy, pokud je plánujete

Už teď v létě určitě promyslete, kdy, kde a za kolik budete svůj e-shop promovat a připravte marketingový plán. Neodkládejte zejména nákup displayových kampaní. Léto je mnohdy poslední možností, kdy je šance pořídit lukrativní bannerové plochy na období Vánoc. Když si v létě připravíte k jednotlivým kampaním i grafiku a textace, ušetříte si na sklonku roku spoustu vrásek.

Udělejte analýzu a update SEO

Volnější prázdninový provoz e-shopu se hodí pro analýzu a update SEO. Za prvé je nutné udělat analýzu klíčových slov (na jaká klíčová slova nebo fráze chce být e-shop dobře vyhledatelný) a zkontrolovat, zda je e-shop má řádně použité v titulcích a v obsahu stránek (produktů, článků,…). Ideálně je dobré použít konkrétní slova či fráze a podívat se na Google a Seznam, na jakých pozicích se takové výrazy vyskytují. Pokud se nenajdou na předních stránkách, bude třeba vytvořit pro daný výraz nebo frázi samostatnou stránku – kategorii, podkategorii, článek,… Stejně tak doplnit důležitá klíčová slova do titulků stránek a do obsahu. Než se takové změny projeví, nějaký čas to trvá, doporučuje Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet.

Příklad

Z analýzy vyjde, že lidé hledají často fráze typu „chladnička Samsung“, tedy lednička + značka. Ale e-shop takové kategorie dle značek nenabízí. Je tedy na místě vytvořit další kategorii v e-shopu, kde se budou produkty vyhledávat i podle značek. Taková fráze bude použitá v titulku kategorie, je dobré i v popisku kategorie apod.

Samozřejmě je dobré po takových úpravách u jednotlivých stránek vyvolat ruční indexaci. Také doporučuji často hledané vyhledávací dotazy vložit do názvu produktu přímo v XML feedu do porovnávačů (například Google Nákupy, Heureka, Zboží.cz apod.) To je vhodné udělat zejména u produktů, které jsou pro e-shop důležité (mají například vyšší marže apod.). Díky tomu se lépe zobrazují ve výsledcích a mohou tím snížit cenu za proklik, dodává Uďan.

Podívejte se na loňské akce

Co se týče samotné přípravy marketingových akcí, opět se vyplatí podívat na předchozí sezónu a zhodnotit, jaké akce fungovaly. Byly to akce nabízené přes PPC reklamy v reklamní síti AdWords a Sklik nebo spíše Facebook či newslettery? Dále je nutné si stanovit rozpočet. V případě, že e-shop nemá data z předchozí sezóny, může se podívat na úspěšnost dosavadního marketingového mixu a podle toho naplánovat aktivity.

Změny v reklamní síti (PPC) se projeví na rozdíl od předchozích okamžitě. Pokud chce ale e-shop využít remarketing (reklamy se nějaký čas zobrazují zákazníkům, kteří navštívili stránky nebo nedokončili objednávku) nebo dynamický remarketing (jedná se o ještě vyšší level remarketingu, kdy se zpětně zobrazují reklamy na konkrétní zboží nebo kategorie, na které si zákazník prohlížel), je nutné nasbírat dostatečně velké publikum. Tyto reklamy pak velmi dobře fungují, upřesnil Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet.

skoleni_8_1

Připravte stromovou strukturu produktů

Na Vánoce je třeba připravit i samotný e-shop. Pokud jste tak ještě neučinili, rozsegmentujte zboží na svém webu do kategorií a podkategorií a zobrazte zákazníkům alternativní variantu nebo doplňkový sortiment. Není ani tak potřeba přidávat všemožně vločky a stromečky, ale je nutné připravit stromovou strukturu produktů tak, aby naváděla uživatele přesně tam, kde bude hledat potenciální produkty spojené s Vánoci. Případně doporučujeme přidat samostatnou kategorii vánoční dárky. Tyto úpravy je vhodné připravovat dopředu, protože s blížícími se Vánoci ubude na podobné úpravy čas, komentoval Jaroslav Kaucký, vedoucí konzultantů firmy Acomware.

Vyvolejte vánoční touhu již teď

V zásadě asi tušíte, které vaše zboží je zatíženo jak dlouhým rozhodovacím procesem. Vzbuďte ve svých zákaznících potřebu po vašich produktech již v letních měsících. Nebo ještě lépe touhu, vánoční čas je totiž specifickým obdobím, kdy je poptávka tažena spíše touhou než potřebou. „Zasaďte zákazníkům brouka do hlavy už teď. Inzercí, kvalitním obsahem nebo komunikací na sociálních sítích. Návštěvníkům svého webu dejte k dispozici wishlisty, které budou moci sdílet se svými nejbližšími,“ uzavřel Radek Mikulka z agentury Dobrý web.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).