Snad každý majitel kamenného obchodu nebo celého řetězce někdy zapřemýšlel o tom, zda své podnikání nepřenést i na e-shop. Při tomto kroku však čeká na podnikatele několik nástrah a rizik.
Čtěte také: Chcete uspět v e-commerce? Neřešte přítomnost, ale budoucnost, radí Čupr a spol.
1. E-shop nutně nemusí být zlatá bonanza
Marže jsou paradoxně často vyšší spíše v kamenném obchodě. Kromě mnoha skrytých nákladů e-commerce je důvodem i to, že kamenný obchod soutěží jen s lokální konkurencí, kdežto e-shop prakticky s celým světem. Proto než se rozhodnete pro omnichannel, dobře si vše propočítejte, nebo vám zbydou jen oči pro pláč.
2. Zohledněte i skryté náklady
Řada obchodníků si při zakládání e-shopu neuvědomuje, jaké všechny náklady navíc, které v kamenném obchodě doteď nemuseli řešit, jim vzniknou. Obrovským výdajem jsou například náklady spojené s vratkami – každý kupující má právo zboží do 14 dnů vrátit bez udání důvodu. Dále vás čeká poštovné u reklamací či poplatky za převod peněz z karet. Nezapomeňte ani na náklady za obalový materiál, dopravu atd. Zohlednit musíte také čas strávený komunikací se zákazníky, balením, focením, popisem a zalistováním produktů či chybovost při vkládání zboží do balíků.
3. Nastavte si správně marži a nesnažte se konkurovat Číně
Obecně nemá smysl on-line prodávat nízkomaržové zboží a levné drobné věci, které si mohu na jeden klik jednoduše objednat z Číny (typicky obaly na mobily). Tam nebudete schopni konkurovat – doprava z Číny stojí třeba jen 20 Kč, protože Číňané dotují dopravu po celém světě, aby získali dominantní pozici na trhu. Vyberte si tedy zboží, které má z definice dobrou marži a po kvalifikovaném odhadnutí veškerých nákladů nastavte tuto marži dostatečně vysoko. Pod 20 % nemá smysl jít.
4. Klíčový je sortiment
Vhodné je zboží, kde zákazníci nebudou chtít riskovat problémy s reklamacemi nebo zakoupení padělku, a proto dají přednost českému e-shopu. Tedy typicky elektronika. Dále zboží, kde zákazník obzvláště dbá na kvalitu a zdravotní nezávadnost. Například potravinové doplňky, čaje, drogerie, hygienické potřeby, hračky, parfémy. Své výhody mají i knížky – z Číny si je zákazník objedná jen těžko, a navíc se vyhnete vratkám – na knihy se možnost vrácení zboží do 14 dnů nevztahuje.
5. Vymyslete funkční systém prodeje vráceného zboží
Počítejte s tím, že vratkám se u většiny sortimentu nevyhnete. Někteří lidé bohužel zneužívají benevolenci zákona a e-shopy používají kupříkladu jako „půjčovny“ luxusních foťáků na dovolenou. Po dovolené pak foťák vrátí bez udání důvodu. Musíte proto vymyslet systém, jak na vráceném zboží netratit více, než je nezbytně nutné, a prodávat jej dále se slevou.
6. Sjednoťte ceny v kamenném obchodě a e-shopu
Stále zde přetrvává předsudek, že zboží v e-shopech by mělo být levnější než v kamenných obchodech. Nemá to vzhledem k výši nákladů v e-commerce ekonomické opodstatnění. Navíc když máte i kamenný obchod, nemá smysl mít v obou kanálech rozdílné ceny.
7. Rozmyslete si systém účtování za dopravu
Česko se od e-shopů v USA, ale i řadě dalších zemí odlišuje tím, že při objednávce většího objemu zboží platí zákazník nulový nebo alespoň nižší poplatek za dopravu. Jinde se tento poplatek s objemem naopak zvyšuje, protože prodejci rostou náklady s přepravou zboží. V Česku to takto praktikuje například e-shop Ikey. Dobře si propočítejte, co se vyplatí vám a zda si z dopravy zdarma při větším objemu uděláte konkurenční výhodu, nebo budete zákazníky lákat na jiné benefity.
8. Nezbavujte se kvůli e-shopu původního kamenného obchodu
Stále platí, že kamenná prodejna zvedá důvěryhodnost. K nezaplacení je pro zákazníky možnost si zboží na místě prohlédnout, ozkoušet, osahat. A v neposlední řadě může kamenná prodejna fungovat i jako sklad. Tak proč se zbrkle zbavovat takové konkurenční výhody.
9. Nepodceňujte nutnost rychlého doručení
V době, kdy je zboží objednané z Číny někdy doručeno rychleji než objednávka z vedlejšího města, nemá smysl otvírat e-shop, pokud nebudete zboží schopni doručit do několika dní.
10. Klíč k úspěchu je ve službách navíc
Snaha být nejlevnějším e-shopem na trhu je cestou do pekel. Jistě, začínající e-shopy bez hodnocení to mají těžké, ale dlouhodobě nejvíce funguje zaměření na služby navíc a na špičkový servis bez jediného kazu. Zákazník pak bude mít maximální pohodlí a za to i za stoprocentní spolehlivost si někteří rádi připlatí. Jedině tak si zajistíte loajalitu jinak přelétavého internetového zákazníka.