Dávání padáka nepatří mezi nejmilejší věci v životě podnikatele nebo manažera. Ať už je pro vás pohovor s propouštěným a celý “vyhazovací” proces sebevíce nepříjemný, uvědomte si, že zaměstnanec se nejspíše cítí mnohem hůře. Především si pamatujte, že propouštěcí rozhovor je o zaměstnanci, ne o vás. Přinášíme druhých pět vět, kterých byste se měli při dialogu s vyhazovaným pracovníkem vyvarovat. Čtěte více: Dáváte vyhazov? Které věty při tom rozhodně nepoužívejte (1. díl)
6. „Rozhodl jsem se udělat změnu a obměnit pracovní kolektiv…“
Pokud nejste trenér prvoligového fotbalového týmu, na tuto větu a jí podobné zapomeňte. Tato věta se opravdu hodí tak maximálně na tiskovou konferenci, kde se nepříliš úspěšný trenér (například Slavie) snaží vysvětlit, proč vyměnil dva hráče a přivedl místo nich jiné. Jde o značně obecnou a nekonkrétní frázi, která sice někomu dobře zní, ale fakticky jí nic nesdělujete. Snažte se propouštěnému naopak jasně a stručně sdělit, proč musí odejít. Čtěte také: 10 chyb, kterých se vyvarujte při pohovorech s uchazeči o práci
7. „Dobrá, pojďme si o důvodech vaší výpovědi ještě podrobněji promluvit…“
Přestože většina zaměstnanců přijme vyhazov tiše a bez protestů, najdou se jedinci, kteří se budou chtít hádat a vaše rozhodnutí ještě změnit. V žádném případě se nenechte zatáhnout do slovní přestřelky nebo detailní diskuze, co všechno kdy zaměstnanec špatně udělal a co se vám na tom přesně nelíbilo. Měli byste dát jasně najevo, že vaše rozhodnutí je konečné. Klidně řekněte: “Jiří, můžeme o tom mluvit, jak dlouho chcete, ale měl byste pochopit, že moje rozhodnutí se už nezmění.”
Vyhovíte-li zaměstnanci a začnete se pitvat v detailech, spíše mu tím uškodíte. Jestliže propouštěný začne ventilovat své emoce, zažeňte svoji potřebu se obhajovat či nějak zbrkle reagovat. Buďte v takovém případě empatičtí a spíše pouze poslouchejte. Nemá cenu celé jednání zbytečně protahovat nebo jít do konfliktu. Výstup od propouštěného může způsobit špatnou atmosféru ve zbytku firmy a vzbudit nenávist k managementu (nebo zpochybnit jeho kompetentnost),
vysvětlil serveru Podnikatel.cz Jörg Petzold z mezinárodní personální agentury Hudson.
Jak se připravit a vést „vyhazovací“ pohovor
- Připravte si hrubou strukturu pohovoru s klíčovými body.
- Buďte profesionální, upřímní a používejte jasné a konkrétní argumenty.
- Dejte zpětnou vazbu, jaký zanechal dotyčný obrázek.
- Projevte lidskost a věcnost namísto neupřímného soucitu.
- Akceptujte námitky a negativní emoce.
- Nabídněte reálnou pomoc, co zaměstnanec může nyní dělat. Vyhněte se prázdným slibům.
8. „Byl jste výborný zaměstnanec, musíme však kvůli ekonomické situaci snížit stavy…“
Tato věta se stává problémem především tehdy, pokud není pravdivá a vy se jen snažíte udělat propouštěcí rozhovor příjemnějším pro obě strany. Na smrtelné posteli je milosrdná lež možná tím správným řešením, v případě vyhazovu však jde o medvědí službu. Zaměstnance možná krátkodobě ochráníte před negativními pocity, avšak lží mu reálně nijak nepomůže. Ukazuje nejistotu nadřízeného. Může dokonce vzbudit naději, že propuštění není definitivní,
doplnil Jörg Petzold.
Lží si navíc zaděláváte na problémy v budoucnu. Jestliže totiž najmete na uvolněné místo nového pracovníka a propuštěný se to dozví (jakože se takovéto věci stoprocentně dozví), může se vám to pěkně vymstít. Čtěte také: Dostanete padáka. Máte nárok na podporu i odstupné?
9. „Nevnímal jste moje varování k stylu vaší práce a teď se vám to vrací…“
Zcela na stejné úrovni je též věta: “Dal jsem vám řadu příležitostí se zlepšit, ale vy jste žádnou nevyužil.” V obou případech se jedná o zbytečný, obecný a osobní útok, který probouzí u propouštěného pocity viny. Tato věta vás staví do pozice rodiče, který své malé dítě několikrát upozornil, aby přestalo zlobit. Když dítě ani napopáté neposlechne, následuje trest. Zda je tento způsob správný pro výchovu, ponechme stranou. Podobná věta by však u rozhovoru s vyhazovaným zaměstnancem zaznít neměla. Pokud mezi důvody propuštění opravdu patří skutečnost, že zaměstnanec přes opakované výzvy neplnil některé povinnosti, jednoduše opět zopakujte, co přesně se vám nelíbilo. Že jste to předtím zaměstnanci stokrát říkali, nepřipomínejte.
10. „Pokud pro vás mohu cokoli udělat, dejte mi vědět…“
Nenabízejte, co nemůžete splnit. Vyhněte se prázdným slibům. Jen těžko asi půjdete propouštěnému najít novou práci, či se o něj budete finančně starat, než sám začne někde zase pracovat. Nabídka nesplnitelného vám možná přinese dobrý pocit, ale zaměstnanci to nijak nepomůže. Nabídněte místo toho reálnou pomoc. Klidně nabídněte, ať se na vás obrátí v případě dotazů, které se týkají firemních benefitů, poslední mzdy či odstupného. Zajištění bezproblémové vyřízení všech náležitostí vůči odcházejícímu zaměstnanci patří mezi to nejmenší, co můžete udělat. Rovněž propouštěnému zaměstnanci nastiňte, jak fungují úřady práce a co by měl v tomto ohledu případně udělat.
Buďte však opatrní v různých recipročních nabídkách výborných referencí, může se vám to samotnému vymstít. Často dojede k dohodě, kdy propouštěný dostane několik platů na odchodnou a dobré reference. Jako protislužbu pak nedělá problémy s odchodem. Příští zaměstnavatel zjistí až po čase, že chválený odborník toho zase tak moc neumí,
upozorňuje Jörg Petzold. Čtěte také: Jak se stát žebrákem? Když firma propouští a nemá na odstupné
Necítíte se na dávání padáka? Využijte outplacement
Pokud se na pohovor s propuštěným necítíte či víte, že byste jej špatně zvládali, můžete si na “dávání padáka” najmout profesionály. Jde o tzv. služby outplacementu, kdy při propouštění funguje třetí nezávislá strana, která tlumí negativní emoce a předchází případným problémům. Firma, která poskytuje outplacement, zajistí proškolení zaměstnanců, kteří budou provádět pohovory s propouštěnými a těmto zaměstnancům zase pomůže zvládnout tuto pro ně obtížnou situaci i při aktivním hledání nového zaměstnání. Zkušený personální poradce dokáže změnit případ v příležitost ke změně. Firma se sociálním cítěním a zodpovědností se stará o odcházející zaměstnance. Je to vždy dobrý signál pro stávající zaměstnance a posílení image na trhu i konkurenční výhoda při dalším náboru a při získání, co nejkvalitnějších uchazečů,
uzavírá David Petrů, výkonný ředitel české pobočky mezinárodní personálně poradenské společnosti HILL International.
Foto: www.isifa.com