Práce na dálku nebo z domova prý podle řady manažerů nefunguje. Na lidi je dle jejich názoru nutné dohlížet v kanceláři, jinak se budou flákat. Přitom jim pomalu ujíždí vlak, protože bez maximální pracovní flexibility se do budoucna obejde jen málokterá profese či organizace. A pracovní flexibilita nebude fungovat bez flexibilních zaměstnanců s dovedností pracovat úspěšně odkudkoliv.
Je s podivem, že někteří manažeři, jenž se pravděpodobně učili pracovat s Wordem či Excelem několik let, si myslí, jak je efektivní práce na dálku snadná bez nových návyků a dovedností. Tito lidé žijí v přesvědčení, že být vysoce produktivní odkudkoliv je něco samozřejmého, a když se výsledek nedostaví ihned, tak rychle zavrhnou celý koncept vzdálené práce a dále lpí výhradně na kancelářích. Mezi tím jim náklady a příležitosti protékají mezi prsty. A to je přinejmenším škoda nejen pro ně, ale především pro konkurenceschopnost jejich organizací.
Pro všechny pracovníky, jenž tento stav chtějí změnit, jsem připravil sérii tipů. Ty jsou podrobně rozpracované v knize Řízení vzdálených pracovníků – Kdy a proč práce na dálku (ne)funguje
1. Staňte se příkladem pro ostatní
Chcete-li pracovat či řídit efektivně na dálku, je potřeba nejprve znát veškeré potřebné postupy, nástroje a systémy a sám je uplatňovat při své práci. Nemůžete po druhých vyžadovat to, co sám odmítáte.
2. Překonejte první nezdary
Pokračujte ve vzdálené práci i v případě, kdy cítíte určitý diskomfort. Každý začátek je obtížný a změnit nové pracovní postupy v rutinu, nějaký čas trvá. Postupně se to ale bude zlepšovat. Pro značné urychlení se neváhejte zúčastnit školení, kde získáte praktické informace o efektivních procesech i využívání všech dostupných technologií.
3. Přesvědčte zákazníky a dodavatele ke spolupráci na dálku
Ukažte jim, jak je to pro ně výhodné. Místo fakturace drahého cesťáku jim raději nabídněte pomoc s instalací Skypu. Na argument Pojďme se raději spojit přes Skype místo 1000 Kč za cesťák,
slyší většina firem. Rozhodně se vyplatí investovat 10–20 minut a ušetřit mnoho hodin zdlouhavého, nebezpečného a nákladného cestování.
Čtěte také: Cloud jako cesta k vyšší produktivitě
4. Důvěřujte, ale prověřujte
Každý pracovník by měl dostat přesně takovou důvěru, na jakou v průběhu své pracovní kariéry vyrostl. Dáte-li pracovníkovi příliš velkou důvěru, aniž by na ni byl připraven, může to skončit fiaskem. V počátcích spolupráce na dálku neváhejte po dobu 6–12 měsíců pravidelně prověřovat výkonnost každého pracovníka a jeho případné nedostatky či problémy ihned řešte. Vysvětlete pracovníkovi, že to je pro oboustranné dobro.
5. Využívejte všechny dostupné metody pro řízení na dálku
Vysoce motivované pracovníky odměňujte výkonově. Začátečníky, průměrné a hůře motivovatelné kontrolujte hodinově za pomoci úkolovníků. Začněte uplatňovat metody talent managementu. Postupně si vytvoříte unikátní mix, který bude maximalizovat přínos každého spolupracovníka. Detailní návody, jak na to, najdete v ebooku.
6. Nediskriminujte nikoho
U smíšeného týmu, kdy část pracovníků fyzicky dochází na pracoviště a část pracuje na dálku, zahrnujte vzdálené pracovníky do všech důležitých porad a setkání formou videokonference. Nezapomínejte také na občasné osobní schůzky celého týmu, především v případech jako je začátek nového projektu, oslava společného úspěchu apod. Tehdy je osobní kontakt důležitější než kdy jindy.
7. Ověřte si dopředu minimální znalosti
Při plánování přechodu pracovníka do režimu práce na dálku si ještě před samotnou změnou zjistěte, na jaké úrovni pracovník ovládá potřebné technologie a nástroje pro vzdálenou práci. Nedostatečně znalého pracovníka doškolte. Vyhnete se tím zbytečným frustracím na obou stranách a přetížení IT oddělení.
Mohlo by vás zaujmout: 5 vychytaných aplikací, které by neměly chybět ve firemním smartphonu
8. Zaměstnávejte pracovníky kompatibilní s prací na dálku
Při náboru nových pracovníků zohledňujte specifika práce na dálku a primárně preferujte ty, kteří pro ni mají nejlepší předpoklady. Tedy samostatné pracovníky se schopností si dobře organizovat práci. Nemusíte pak složitě měnit jejich pracovní návyky, respektive odstraňovat kancelářské zlozvyky.
9. Najímejte flexibilní externisty
Nebojte se navázat spolupráci se vzdálenými pracovníky z celé ČR i zahraničí. Můžete tak do svého týmu získat skutečně schopné členy, kteří by s vámi jinak pro přílišnou vzdálenost nemohli spolupracovat. Navíc mnohdy můžete odborníkům žijícím v určité lokalitě poskytnout finanční odměnu vyšší, než je u nich obvyklá, ale která je současně nižší, než je obvyklé u vás. V konečném důsledku bude spokojenost na obou stranách. Jak realizovat pohovor na dálku, se dozvíte zde.
10. Nenechte se zahltit
Technologie se učte postupně. Když se každý měsíc naučíte pracovat s jedním nástrojem, za rok je ovládáte všechny a ani to nebude moc bolet. Dobře si ověřte jednotlivá softwarová řešení pro práci na dálku a vybírejte jen ta nejspolehlivější. Jedině tak může být vaše vzdálená spolupráce efektivní. Vyhněte se přehnanému experimentování, aby nedošlo k přehlcení pracovníků. Mějte na mysli, že všichni nejsou nadšenci do IT technologií.
11. Využijte získané dovednosti i u pracovníků z kanceláře
Nebojte se využít veškerých možností, jež nabízejí nástroje pro vzdálenou práci i u pracovníků, kteří pracují převážně v kanceláři – smartphony a tablety s připojením k internetu dnes umožňují řešit urgentní záležitosti odkudkoliv. Navíc poskytují řadu funkcí, pro které jste dříve museli mít speciální přístroj, jako např. navigaci pro služební cesty apod.