Vyplatí se například myslet na funkčnost v různých prohlížečích či na použitelnost na mobilních zařízeních.
Funkčnost v hlavních prohlížečích
Trh prohlížečů v počítačích je rozdělen mezi Chrome, Firefox a Edge (dříve Internet Explorer). Žádný web si nemůže dovolit některý z těchto prohlížečů ignorovat a neposkytovat v něm 100% funkčnost, proto si dejte do smlouvy, že požadujete funkčnost v těchto hlavních prohlížečích plus přidejte Safari a Operu.
Mobilní web ovládá Chrome na Androidu a Safari na zařízeních od Applu. Vzadu vykukuje mobilní prohlížeč Seznamu. Požadujte minimálně funkčnost v Chrome a Safari. Pokud děláte redesign existujícího webu, tak podíl prohlížečů přímo na vašem webu zjistíte nejjednodušeji v Google Analytics.
Použitelnost webu v mobilu
Různé weby mají různý podíl návštěv z mobilních zařízení, u nás se obvykle jako průměr udává číslo okolo 30 %, ale jsou weby, které mají přes 60 %. Těžko budete hledat web, který by měl podíl mobilů pod 20 %. Z toho plyne, že žádný web nemůže mobilní návštěvníky ignorovat a nenabídnout jim mobilní verzi.
Optimální řešení je responzivní web, kdy máte jen jednu verzi webu a ta se automaticky přizpůsobuje velikosti obrazovky. Dalšími variantami jsou speciální verze webu pro mobily, nejčastěji na adrese m.domena.cz (dnes již přežité řešení). Nebo adaptivní web (co to je?).
Rychlost webu
Rychlost webu je velmi důležitá. Chtějte rychlý web. Testy a studie udávají, že už po 2–3 sekundách čekání na načtení obsahu někteří návštěvníci odcházejí. A pomalé stránky nemají rády ani vyhledávače, protože i jim jde o spokojené uživatele. To, že vám najede web bleskově, když sedíte doma na optice, neznamená, že máte rychlý web. Ne každý má super rychlé připojení a i když ho má, nemusí ho mít v mobilu – stačí vyjet mimo větší města nebo sjet v Praze do metra, kde budete mít na mobilu Edge, a vaše skvělé nové stránky se najednou budou načítat 30 vteřin.
Dejte si do smlouvy, že požadujete např. nějaké minimální naměřené hodnoty z nástrojů pro testování webů (Pingdom.com či Page speed insights od Google). Pravděpodobně se vám nikdo nezaváže k hodnotě 100 ze 100 v případě PSI od Googlu nebo k čistému A v případě Pingdomu, protože získat plný počet bodů není úplně snadné. Bez problémů se dá dosáhnout na B, resp. cca 80 bodů ze 100. Pokud by vám profesionál předal web, kde naměříte pod 50 bodů ze sta nebo získáte za C, půjde o hodně odfláknutou práci.
Pozor: Nevěřte nástrojům slepě, měření opakujte, zkuste různé prohlížeče, anonymní režimy apod. Výsledky průměrujte.
Mapa webu (sitemap)
Jde o speciální soubor ve formátu XML, který roboti vyhledávačů očekávají na adrese domena.cz/sitemap.xml a kde jim popisujete strukturu vašeho webu, ukazujete nově přidané stránky, udáváte, kdy se jaká stránka změnila a jakou stránkám přikládáte důležitost. Roboti pak mohou stránky lépe procházet. Pokud mapu webu pro roboty nemáte, prochází se jim web hůře a některé jeho stránky třeba ani nenajdou.
Robots.txt
Soubor, do kterého se umisťují informace pro roboty vyhledávačů o tom, jak mají zacházet s vaším webem při procházení a indexaci obsahu. Můžete jim říct, kam mohou a kam ne. Nebo že jeden robot někam smí a druhý ne. Problém je, že nemají žádnou povinnost se těmito pokyny řídit, takže by se mohlo zdát, že je to vlastně zbytečné. Většina odborníků přesto doporučuje soubor robots.txt na web umístit, i kdyby v něm mělo být jen to, že všichni roboti můžou všude. Očekáván je vždy na adrese domena.cz/robots.txt.
Hezká neexistující stránka
I když se budete snažit sebevíce, dříve či později návštěvník zabloudí na stránku, která na vašem webu není. I na takové stránce můžete ale návštěvníka zaujmout a nasměrovat ho správným směrem. Požadujte neexistující stránku v designu webu, na které nabídnete např. vyhledávání, nejnavštěvovanější stránky, obsah webu a podobně. Vlastní stránku 404 navíc můžete monitorovat v Google Analytics.
Tisková verze
Možná vás to překvapí, ale stále existují lidé, kteří si informace z vašeho webu budou chtít vytisknout. A protože něco jiného je prezentace informací na monitoru a něco jiného na papíře, bývá zvykem připravit speciální tiskový styl (CSS), který zajistí to, že se nebudou tisknout nepotřebné informace. Otestujte jednoduše vytištěním stránky (často stačí i náhled tisku).
Interní vyhledávání
Pokud neplánujete web o třech stránkách, požadujte vyhledávání v rámci webu. Když nechcete platit za vývoj hledání na klíč (což ve většině případů stejně nedává smysl), nechte si implementovat prohledávání svého webu Googlem, který to nabízí jako službu zdarma.
Funkčnost bez CSS a JavaScriptů
Kaskádové styly (CSS) popisují vzhled stránky – typ písma, velikost, barvu, pozice jednotlivých částí stránky atd. JavaScript je jednoduchý programovací jazyk, který se vykonává v prohlížeči uživatele a s jehož pomocí se často stránkám přidává funkčnost, kterou obyčejné HTML neumožňuje. Z mnoha důvodů se vám může stát, že návštěvník nedostane nebo nedokáže zpracovat CSS či JavaScript. Stránka by v takovém případě měla být i nadále použitelná. Nebude asi nijak hezká, ale mělo by být možné ji i nadále používat. Pokud máte například e-shop, kde bez JavaScriptu nepůjde hodit zboží do košíku, je to špatně.
Přístupnost pro zrakově postižené
Tento bod dost souvisí s předchozím bodem – zrakově postižení používají hlasový výstup, který neumí nijak zprostředkovat design webu a hlas pouze předčítá text, který na stránce najde. Nelogicky uspořádaný obsah nelze procházet, a pokud web příliš spoléhá na technologie dostupné pouze “normálním” prohlížečům (Javacript, Flash …), nedostane hlasová čtečka často žádný obsah.
Dobrá zpráva je, že při výrobě webu není třeba dělat nic navíc. Správně navržený a vyrobený web by měl být přístupný v podstatě automaticky. Otestujte jednoduše tak, že si zapnete ve svém počítači předčítání textu a zavřete oči.
Validní HTML
Jazyk HTML má pevně daná pravidla, která by se měla dodržovat. Prohlížeče sice umí většinu menších chyb ignorovat a stránku se pokusí zobrazit, ale v záplavě nepodstatných chyb se může schovat i nějaká podstatnější. Proto by se měla pravidla dodržovat a zkontrolovat stránku validátorem by mělo být u seriózního dodavatele samozřejmostí.
Chtějte Google Tag Manager
Tento nástroj od Googlu umožňuje jednoduše a z jednoho místa vkládat do stránek různé kódy služeb třetích stran, není tak potřeba zásah programátora a do budoucna vám ušetří spousty peněz.
Jako první pak do GTM vložte kód Google Analytics, abyste věděli, co se na webu děje. A můžete si rovnou přečíst návod na to, jak s pomocí GTM měřit klikání na odkazy na celém webu. V budoucnu pak můžete přes tagmanager vkládat např. kódy služeb pro AB testování, různé dotazníky a sběrače e-mailů, konverzní pixely pro vyhodnocování PPC reklamy a podobně.
Při práci s GTM dávejte pozor, nevhodným zásahem můžete web rozbít.
Co nesouvisí přímo s výrobou, ale měli byste si pohlídat
HTTPS
Váš web poběží na HTTPS, o tom není sporu. Upozorněte na to dodavatele, aby například do stránky nenatahoval obsah z nezabezpečených adres.
Je doména vaše?
V dnešní době už se to snad tolik neděje, ale v minulosti méně seriózní webdevelopeři a webhosteři registrovali domény klientů na sebe. Doména musí být vaše. Ověřte si vlastnictví domény u CZ.NIC.
Kontrola indexace vyhledávači
Většina návštěvnosti bude na váš web pravděpodobně proudit z Google nebo Seznamu a je tedy bezpodmínečně nutné, aby byl web na těchto vyhledávačích nalezitelný. Autor webu vám snad nezakáže indexaci záměrně jako v tomto případě, ale může udělat hloupou chybu. Zkontrolujte si to pomocí operátoru site:domena.cz – vložte takto dotaz do Seznamu a Googlu s vaší doménou a dostanete výpis stránek, které vyhledávač na vašem webu zná. Pokud nenajde nic, bude něco špatně.
Napadá vás ještě něco, co by určitě měla smlouva o výrobě webu obsahovat po technické stránce? Podělte se v komentářích.
Příspěvek byl převzat se souhlasem autora z webu TomasKrause.cz.