132 českých značek nabízí franšízu. Už jste si vybrali tu svou?

5. 6. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Češi se stále více zajímají o franšízové licence. A navíc je lákají především domácí firmy. Zahraniční giganty odstavili na druhou kolej.

Stále více českých podnikatelů sází na franšízu. Mnozí už pochopili, že právě díky tomuto konceptu vděčí za svůj rychlý start a především schopnost udržet se v začátcích podnikání na trhu. Vždyť podnikatelská rizika franšízantů jsou podle statistik o 80 % nižší než u podnikatelů, kteří na trh vstupují s vlastní kůží. Franšízing získává na oblibě jednak díky průběžné podpoře podnikatele ze strany majitele podnikatelské licence čili franšízora, ale také díky neustále se rozšiřující nabídce ověřených nápadů, říká Jan Gonda, prezident České asociace franchisingu. Potěšující zprávou je pak to, že zájemce o franšízy lákají stále více licence tuzemského původu. Úspěšné české koncepty už ty zahraniční porážejí v poměru 132 : 87.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Rostoucí oblibu franšízingu na českém trhu jasně ukazuje srovnání posledních let. Zatímco v roce 2010 u nás působilo 150 konceptů, loni jich bylo už 219. Protože osvědčeným značkám věří stále více podnikatelů, odborníci odhadují, že i letošní rok přinese nové zvýšení počtu franšízových konceptů. A to zhruba o 20. Vedle zavedených světových značek, které prezentují například McDonald's, Subway nebo Mexx, se dá vybrat i z českých konceptů, a to prakticky ze všech oborů. V nabídce jsou firmy z oboru kosmetika a zdraví, bydlení, gastronomie, vzdělávání, obchodní služby, oděvy a doplňky nebo realitní služby.

Volba už je na každém z uchazečů o licenci. Stačí mít vztah k danému oboru, splňovat jisté předpoklady a také disponovat financemi na nákup franšízové licence. Zde jsou příklady některých tuzemských licencí v různých cenových relacích, které aktuálně nabízí Česká asociace franšízingu:

0 – 50 000 Kč

V řádech tisíců nebo desetitisíců se dá pořídit například franšíza BestDrive. Jde o v současné době největší českou síť pneuservisů a autoservisů, kterou tvoří více než 70 vlastních provozoven a více než 100 poboček franšízových. V servisech žlutomodré barvy najde zákazník pomoc nejen při výměně pneumatik a pneuservisu, ale i při řešení všech problémů spojených s podvozky automobilů. Moderní a dynamická síť servisů svým zákazníkům zaručuje mobilitu a bezpečnost na silnici v podobě dokonalého servisu. Přesně v duchu firemního motta: „Vy jezdíte, my se staráme“.

50 001 – 200 000 Kč

V řádech statisíců už se pohybuje licence na značku kamenných farmářských prodejen Náš GRUNT. Jedná se o první koncept farmářských prodejen v Česku. První prodejna byla otevřena v roce 2010 na Praze 3, záhy následovaly dalších v ostatních regionech republiky. Vznik společnosti odstartovaly dvě myšlenky. Tou první bylo dostat tradiční poctivé potraviny na náš stůl a druhou podpořit malé a střední farmáře a výrobce.

500 001 a více Kč

Při vstupní investici převyšující půl milionu je možné přemýšlet například o licenci realitní kanceláře EVROPA. Podnikatelská příležitost v této síti je určena všem malým a středním realitním kancelářím, které cítí výhody velké a stabilní firmy pro realitní trh, ale jejímu budování nehodlají obětovat desítky let života. V síti sníží náklady, zvětší svoji nabídku, získají fungující know-how s potřebnou podporou a zvýší zisky. EVROPA realitní kancelář je na českém trhu už od roku 1997, klade důraz na kvalitu a komplexní služby.

Dále čtěte: Známe 5 nejlepších franšíz na světě. Žebříčku vévodí fast-foody

Hlavní výhody franšízingu:

  • funkční koncept
  • vybudovaný systém práce
  • marketingová podpora 
  • výrazně nižší riziko počátečního neúspěchu

Povědomí o benefitech, které franšízy nabízejí, ale zatím není na českém trhu dostatečně silné. Obchodníci zatím nemají dostatečný přehled o výhodách franšízového partnerství, jako je například marketingová podpora či v našem případě zavedení vizuálního stylu prodejen. Obávají se také vstupních nákladů na úpravy prodejen i úzké specializace obchodu na jednu značku, říká Iva Macháčková ze společnosti Afeli, která je výhradním obchodním zástupcem obuvnické firmy Wortmann v České republice.

Do karet franšízanta hraje nejen vybudovaná značka a systém práce, podnikatel přebírá také propracované marketingové postupy, které se franšízoři snaží neustále zdokonalovat. Naše franšízy získávají zejména lepší podmínky pro prodej zájezdů, moderní prodejní systém a nejširší nabídku pobytů a dodatkových služeb. Navíc jim vyplácíme provize dříve než cestovní kanceláře a motivujeme je bonusy, uvádí Radek Šafařík, obchodní ředitel společnosti Invia, která je se svými více než sty pobočkami nejrozšířenějším českým franšízovým systémem v oblasti cestovního ruchu. Podnikatel se díky osvědčené marketingové strategii vyhne velkému množství počátečních překážek a omylů. Výhodou je i možnost výměny zkušeností mezi jednotlivými franšízanty.

Franšízing je velice dobrou příležitostí pro rozjezd vlastního byznysu. Mnozí o něm mluví jako o nejlepší škole podnikání. Úplní začátečníci se mohou spolehnout na zkušené mentory z mateřské firmy, kteří jim pomohou prakticky v každém ohledu. A 132 už jich je ryze českých. I Češi umí dobrou kávu, CrossCafé otevřelo další pobočku

O franšízingu by měli uvažovat i ti, kteří chtějí expandovat, ale chybí jim finance nebo by nezvládli vedení vzdálenější pobočky. Proniknout do vzdálenějších regionů se dá právě díky franšízingu. Typickým příkladem je další česká firma. Obuvnická firma Baťa si své vlastní pobočky drží výhradně v České republice. Jinde ve světě svou síť rozvíjí čistě za pomoci franšízingu. A daří se jí to v 70 zemích.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).