14 osvědčených tipů jak připravit pohovor

16. 7. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Pohovory s kandidáty na volnou pozici mohou být snadnější, než se zdá. Stačí se držet osvědčených pravidel personalistů a nezabývat se zbytečnostmi.

Pohovory uchazečů o práci mohou být velkým žroutem času. S důkladnou přípravou vyberete správného kandidáta a eliminujete náklady, které souvisí s opakováním výběrového řízení. 

Příprava před pohovorem 

Chirurg si před operací myje ruce, atlet se před během protáhne a stejně tak personalisté či manažeři si vyhradí prostor pro přípravu interview. Čím začít?

1. Revidujte požadavky na pracovní místo 

Oprašte popis pozice a zkontrolujte, jestli údaje vypovídají o náplni práce nového kolegy. Došlo v organizaci ke změnám? Jsou v požadavcích duplicity? Na co se kandidát zeptá (cíle firmy, kolegové, prostor pro povýšení, platovou progresi)?

 2. Sestavte profil ideálního kandidáta 

Psycholog C.G. Jung tvrdil, že ideál je nesmyslnou cílovou stanicí, zato perfektním ukazatelem směru. Analogie lze využít i u pohovorů: koho hledáte? Jaká osobnost vám sedne do týmu? Čím prošel? Jakých výsledků má dosáhnout, abyste byli spokojeni? Buďme realisté. Ideál nenajdeme, ale víme přesněji, koho chceme. 

3. Vytvořte otázky a úkoly 

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Zaměřte se na osobnost kandidáta, jeho dovednosti, pracovní historii (důvody, proč skončil), orientaci na řešení problémů, nápaditost a další oblasti související s pozicí. Ptejte se otevřenými otázkami (jak, proč, řekněte mi o…). Uzavřenými či sugestivními otázkami kandidátovi napovídáte. Zamyslete se nad již vyřešeným úkolem z vaší firmy a zeptejte se kandidáta, jak by ho řešil. Možná přijdete na nové, originální řešení. Když ne, získáte skvělé porovnání. 

4. Vyhraďte si čas a prostor 

Hodina na každého kandidáta bohatě postačí. Dbejte na to, abyste se do intervalu vešli. Není dobrou vizitkou vyprovázet jednoho kandidáta a vítat druhého. Zvolte klidné, příjemné prostředí. Pomůže kandidátům uvolnit se a „prozradit na sebe víc“. 

5. Background check 

Sociální sítě prozradí o uchazečích často více, než sami chtějí. Proklepněte si kandidáty, než příjdou. Prezentaci na sociálních sítích mnoho lidí podceňuje: evergreenem jsou vyzývavé „selfie“ fotky z klubu, s šestým drinkem v ruce a vyšpulenými rty. 

Pohodlně se usaďte, pohovor začíná 

6. Navoďte atmosféru 

Poděkujte kandidátovi za účast na pohovoru a nastiňte, co se bude v následující hodině dít. Teď je také vhodná doba, abyste ve stručnosti představili sebe a svoji roli ve společnosti. Buďte struční a věcní, a poté zaměřte pozornost na kandidáta. 

7. Začněte zlehka 

V bodech představte uchazečům hlavní úkoly obsazované pozice a zeptejte se, co z předchozí praxe se nejvíce blížilo zmíněným činnostem. Zaměřte se na aspekty, které kandidáti hledají u nové pozice a proč jsou pro ně důležité. 

8. Využijte připravených otázek

Otázka Co otázkou zjišťuji
Popište situaci, kdy jste pracoval v týmu. Vztah k lidem, zaujímaná role, orientace na cíl
Jaké problémy se vyskytly při práci v týmu?  Pojmenování situace, způsob jejího řešení, jednání s kolegy, konstruktivita a sebereflexe
Jak se zachováte v situaci, kdy si váš nadřízený bude opakovaně přivlastňovat vaše úspěchy? Sebeúcta, sebevědomí, způsob jednání, emoce/racionalita, vztah k autoritám
Kdybyste měl přesvědčit kamaráda, aby se hlásil na tuto pozici, jaké argumenty použijete? Motivace k získání práce, verbální projev, částečně hodnotová orientace
Povězte mi o problémech, které jste měl s předchozím šéfem. Loajalita, etické zásady, vztah k autoritám
Proč vás mám přijmout? Sebereprezentace, komunikační styl, formulace argumentů, přesvědčování protistrany

9. Pište si poznámky 

Všechno si nezapamatujete a vaše poznámky se budou hodit při následném vyhodnocení. Své zápisky zpětně oceníte – zvlášť když vedete více pohovorů po sobě. 

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

10. Uzavřete pohovor a sdělte kandidátům další postup 

Životopis ve vašich rukou je popsaný poznámkami, otázky jsou vyčerpané, konec se blíží. Informujte kandidáty o dalším postupu výběrového řízení a přibližném termínu vyjádření. 

11. Chcete se mě na něco zeptat vy? 

Vyměňte si role a nechte uchazeče, aby se ptali oni. Jejich dotazy jsou skvělým indikátorem. Ptají se ihned na stravenky/peníze/benefity? Zajímá je vývoj firmy v dalších letech? Chtějí vědět o možnostech postupu ve vaší firmě? Vše má vypovídací hodnotu. 

Jak vyberu toho pravého? 

12. Pryč s halo-efekty. Měřte

Hezky jste si popovídali? Sdílíte koníčky? A dokonce máte společné známé? Všechno je krásné, ale… Buďte čestní sami k sobě. Vybíráte nového kolegu, ne kamaráda na příjemné povídání. Vytvořte si škálu měřitelných kritérií a kandidáty obodujte. Možná jste si skvěle popovídali s nejlépe obodovaným. Inspirujte se následujícími kritérii: 

skoleni_8_1

  • počet implementací IS / spuštěných marketingových kampaní, 
  • počet let na vedoucí pozici / velikost týmu, 
  • úroveň znalostí v programovacím jazyku…, 
  • meziroční navýšení obratu, 
  • % vyrobených zmetků v sérii, 
  • rychlost vyřízení zákaznického požadavku. 

13. Plat a datum nástupu 

Nástin požadovaného platu a data nástupu pravděpodobně vytáhnete při pohovoru. Zajímejte se, jestli kandidáta nečeká dovolená, která by ovlivnila jeho nástup. Při vyjednávání o platu se nesnažte za každou cenu tlačit laťku dolů, ale ani kandidátům dávat falešné naděje. Nespokojenost vede k výpovědi a dalším nákladům na nové výběrové řízení. 

14. Zpětná vazba méně úspěšným 

I když kandidáti neuspěli, je vhodné najít si čas na vyrozumění. Ideální zpětnou vazbou je konstruktivní doporučení, které jim pomůže v budoucnu. Takoví kandidáti si vás zapamatují a „word-of-mouth“ zlepší pozici vašeho brandu.

Autor článku

Autor je externím spolupracovníkem serveru Podnikatel.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).