15 otázek a odpovědí, které souvisejí s elektronickou evidencí tržeb (#EET)

11. 2. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Sněmovna včera schválila návrh zákona o evidenci tržeb. Přinášíme časté otázky a odpovědi, které s EET souvisejí.

Po mnoha průtazích schválila včera sněmovna ve 3. čtení návrh zákona o evidenci tržeb. U podnikatelů ihned vyvstala spousta otázek, které s elektronickou evidencí souvisejí. Tady je náš výběr nejčastějších dotazů a odpovědí.

1. Musím mít v případě EET trvalé připojení k internetu?

Ano. Elektronická evidence tržeb je postavena na elektronické komunikaci mezi Vaším pokladním systémem a servery Finanční správy. Výjimku mohou tvořit ti podnikatelé, u kterých není možné trvalé připojení k internetu zajistit, v tom případě musí takový podnikatel požádat Finanční správu o výjimku, tedy vedení tržeb ve zjednodušeném režimu

2. Co znamená v případě EET autentizace?

Jedná se o přístupové údaje k technickému zařízení správce daně. Zjednodušeně řečeno, budete od Finanční správy potřebovat přístup tak, abyste jí mohli data o svých tržbách odesílat. Poplatník je povinen o autentizační údaje požádat.

3. Co je certifikát k EET?

Na základě autentizačních údajů získá poplatník jeden nebo více certifikátů pro evidenci tržeb, které slouží k autentizaci datových zpráv.

4. Co když vypadne internetové připojení a moje pokladna tak nebude moci údaje o tržbách odesílat?

V případě, že dojde k poruše k síťové konektivitě (tedy selže připojení k internetu), je poplatník povinen zaslat správci daně datovou zprávu do 48 hodin a není povinen uvádět na účtence fiskální identifikační kód.

5. A co je tedy ten fiskální identifikační kód?

Jedná se o unikátní kód účtenky.

6. Musím nějak zákazníkům sdělovat, že jsem povinen k elektronické evidenci tržeb?

Ano. Podnikatel je povinen uvádět na místě, kde se provádějí evidované tržby, informační oznámení, které je dostatečně viditelné a čitelné. U tržeb evidovaných na internetu, je nutné toto informační oznámení také umístit na web.

7. Jaký je rozdíl mezi informační a oznamovací povinností u EET?

informační povinnosti poskytujete zákazníkům informaci o tom, že evidujete tržby, u oznamovací povinnosti musíte správci daně nahlásit všechny provozovny, v nichž se přijímají evidované tržby, včetně internetových stránek, prostřednictvím kterých se evidované tržby rovněž přijímají.

8. Co když zapomenu na svoji provozovnu informační povinnost o evidenci tržbu umístit?

V tom případě vám hrozí pokuta až ve výši 50 tisíc korun. 

9. Jaká je nejvyšší pokuta v souvislosti s EET?

Nejvyšší pokuta je stanovena až do výše půl milion korun a to v případě, že závažným způsobem úmyslně ztížíte nebo zmaříte evidenci tržeb.

10. Co když se při účtování tržby spletu, lze tuto tržbu stornovat?

Ano, tržbu lze stornovat. V tom případě je taková tržba evidovaná jako záporná. 

11. Musím si k evidenci tržeb pořizovat speciální pokladnu?

Ne. Na rozdíl od registračních pokladen umožňuje elektronická evidence tržeb použít i aplikace, které prostřednictvím internetové konektivity komunikují s Finanční správou. Jste však povinni vystavit účtenku. Budete tedy potřebovat i tiskárnu. Můžete si však pořídit přenosnou, která komunikuje s aplikací například prostřednictvím bluetooth. 

12. Říkalo se, že EET se týkat řemeslníků nebude, teď se ale všude píše, že se to dotkne i nás. Co je na tom pravdy?

Sněmovna před finálním schvalováním návrhu zákona o evidenci tržeb odklepla také jeho pozměňovací návrhy. A mezi ně patří i to, že elektronická evidence automaticky dopadne právě i na řemeslníky. Povinni k EET budou 18 měsíců od účinnosti zákona, tedy od doby, kdy začne evidence tržeb reálně fungovat. 

13. Dotkne se evidence tržeb i stánkářů?

Ano. EET budou muset vést všichni podnikatelé, kteří, zjednodušeně řešeno, přijímají tržby v hotovosti (ale též platební kartou a dalšími podobnými prostředky). EET naopak nemusí řešit ti podnikatelé, kteří dostávají peníze jen bankovním převodem.

14. Budou náklady na EET podnikatelům nějak kompenzovány?

Jednak se snižuje DPH pro restaurační služby z 21 na 15 % (s výjimkou alkoholických nápojů). Ostatním podnikatelům pak musí stačit jednorázová sleva na dani na evidenci tržeb. Její výše činí 5 000 Kč, přičemž maximálně může dosáhnout částky ve výši kladného rozdílu mezi 15 % dílčího základu daně ze samostatné činnosti a základní slevy na poplatníka.

15. Je na internetu k dispozici ucelený přehled o evidenci tržeb?

Oficiální zdroj informací o EET nabízí Finanční správa. Ucelený přehled o EET pak nabízí také server Podnikatel.cz ve svém průvodci o elektronické evidenci tržeb, který se bude stále rozšiřovat. 

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).