15 otázek a odpovědí, které souvisejí s elektronickou evidencí tržeb (#EET)

11. 2. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Sněmovna včera schválila návrh zákona o evidenci tržeb. Přinášíme časté otázky a odpovědi, které s EET souvisejí.

Po mnoha průtazích schválila včera sněmovna ve 3. čtení návrh zákona o evidenci tržeb. U podnikatelů ihned vyvstala spousta otázek, které s elektronickou evidencí souvisejí. Tady je náš výběr nejčastějších dotazů a odpovědí.

1. Musím mít v případě EET trvalé připojení k internetu?

Ano. Elektronická evidence tržeb je postavena na elektronické komunikaci mezi Vaším pokladním systémem a servery Finanční správy. Výjimku mohou tvořit ti podnikatelé, u kterých není možné trvalé připojení k internetu zajistit, v tom případě musí takový podnikatel požádat Finanční správu o výjimku, tedy vedení tržeb ve zjednodušeném režimu

2. Co znamená v případě EET autentizace?

Jedná se o přístupové údaje k technickému zařízení správce daně. Zjednodušeně řečeno, budete od Finanční správy potřebovat přístup tak, abyste jí mohli data o svých tržbách odesílat. Poplatník je povinen o autentizační údaje požádat.

3. Co je certifikát k EET?

Na základě autentizačních údajů získá poplatník jeden nebo více certifikátů pro evidenci tržeb, které slouží k autentizaci datových zpráv.

4. Co když vypadne internetové připojení a moje pokladna tak nebude moci údaje o tržbách odesílat?

V případě, že dojde k poruše k síťové konektivitě (tedy selže připojení k internetu), je poplatník povinen zaslat správci daně datovou zprávu do 48 hodin a není povinen uvádět na účtence fiskální identifikační kód.

5. A co je tedy ten fiskální identifikační kód?

Jedná se o unikátní kód účtenky.

6. Musím nějak zákazníkům sdělovat, že jsem povinen k elektronické evidenci tržeb?

Ano. Podnikatel je povinen uvádět na místě, kde se provádějí evidované tržby, informační oznámení, které je dostatečně viditelné a čitelné. U tržeb evidovaných na internetu, je nutné toto informační oznámení také umístit na web.

7. Jaký je rozdíl mezi informační a oznamovací povinností u EET?

informační povinnosti poskytujete zákazníkům informaci o tom, že evidujete tržby, u oznamovací povinnosti musíte správci daně nahlásit všechny provozovny, v nichž se přijímají evidované tržby, včetně internetových stránek, prostřednictvím kterých se evidované tržby rovněž přijímají.

8. Co když zapomenu na svoji provozovnu informační povinnost o evidenci tržbu umístit?

V tom případě vám hrozí pokuta až ve výši 50 tisíc korun. 

9. Jaká je nejvyšší pokuta v souvislosti s EET?

Nejvyšší pokuta je stanovena až do výše půl milion korun a to v případě, že závažným způsobem úmyslně ztížíte nebo zmaříte evidenci tržeb.

10. Co když se při účtování tržby spletu, lze tuto tržbu stornovat?

Ano, tržbu lze stornovat. V tom případě je taková tržba evidovaná jako záporná. 

11. Musím si k evidenci tržeb pořizovat speciální pokladnu?

Ne. Na rozdíl od registračních pokladen umožňuje elektronická evidence tržeb použít i aplikace, které prostřednictvím internetové konektivity komunikují s Finanční správou. Jste však povinni vystavit účtenku. Budete tedy potřebovat i tiskárnu. Můžete si však pořídit přenosnou, která komunikuje s aplikací například prostřednictvím bluetooth. 

12. Říkalo se, že EET se týkat řemeslníků nebude, teď se ale všude píše, že se to dotkne i nás. Co je na tom pravdy?

Sněmovna před finálním schvalováním návrhu zákona o evidenci tržeb odklepla také jeho pozměňovací návrhy. A mezi ně patří i to, že elektronická evidence automaticky dopadne právě i na řemeslníky. Povinni k EET budou 18 měsíců od účinnosti zákona, tedy od doby, kdy začne evidence tržeb reálně fungovat. 

13. Dotkne se evidence tržeb i stánkářů?

Ano. EET budou muset vést všichni podnikatelé, kteří, zjednodušeně řešeno, přijímají tržby v hotovosti (ale též platební kartou a dalšími podobnými prostředky). EET naopak nemusí řešit ti podnikatelé, kteří dostávají peníze jen bankovním převodem.

MM 25 baliček

14. Budou náklady na EET podnikatelům nějak kompenzovány?

Jednak se snižuje DPH pro restaurační služby z 21 na 15 % (s výjimkou alkoholických nápojů). Ostatním podnikatelům pak musí stačit jednorázová sleva na dani na evidenci tržeb. Její výše činí 5 000 Kč, přičemž maximálně může dosáhnout částky ve výši kladného rozdílu mezi 15 % dílčího základu daně ze samostatné činnosti a základní slevy na poplatníka.

15. Je na internetu k dispozici ucelený přehled o evidenci tržeb?

Oficiální zdroj informací o EET nabízí Finanční správa. Ucelený přehled o EET pak nabízí také server Podnikatel.cz ve svém průvodci o elektronické evidenci tržeb, který se bude stále rozšiřovat. 

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).