Možná se budete divit, ale není to zase tak drahé, jak byste čekali. Pokud máte zajímavé zboží, nespoléhejte jenom na svou kamennou prodejnu nebo webovou adresu e-shopu, uspořádejte předváděcí akci nebo ochutnávku na místě, kde je hodně lidí.
Existuje pro to jeden velmi racionální důvod. Lidé na takovým místech chtějí nakupovat a nejen to – dokonce by uvítali, kdyby jim tady někdo zboží nabízel.
Už jedenáct let probíhá pod patronací České marketingové společnosti pravidelný výzkum, který zjišťuje vztah Čechů k reklamě. Zatímco u všech ostatních typů reklamy jsou lidé propagací přesycení, na místě prodeje by 31 procent dotazovaných uvítalo více ochutnávek a prezentací.
Obchodní centra si vybírají
O tento druh prodeje je velký zájem,
potvrzuje manažerka Renata Nejtková ze společnosti Tesco Stores ČR, která provozuje například Nákupní centrum Eden v pražských Vršovicích nebo Obchodní centrum Letňany.
Nejtková ale upozorňuje, že centrum neuzavře smlouvu s každým zájemcem. Je třeba udržet odpovídající standard prezentace zboží, navíc musíme přihlížet k nájemnímu mixu v daném obchodním centru,
vysvětluje.
Podobné podmínky platí i v jiných centrech: zjednodušeně řečeno, váš stánek musí „ladit“ s kamennými obchody v centru a také vaše zboží musí zapadnout do nabídky centra – nemůžete přímo konkurovat nějakému obchodníkovi, který si zde pronajímá obchodní plochu.
A rozhodně není na škodu, když přijdete s nápadem, který zaujme zákazníky, přitom je nutné „trefit se“ do vkusu daného centra. Vzhledem k vysokému zájmu dostanou přednost ti, kdo přicházejí s vizuálně připraveným konceptem a nabídkou zboží, která ladí s postavením centra,
říká Jana Mouchová, manažerka Obchodního centra Nový Smíchov.
Kolik to stojí, nám nikdo z oslovených nechtěl prozradit. Ceny se liší podle délky pronájmu, umístění, velikosti a ročního období,
uvedla například Jana Mouchová. Nicméně podle šéfa jednoho z center se u malých stánků do deseti čtverečních metrů cena pohybuje mezi 700 až 1500 korunami za den. Plocha odpovídající osobnímu autu se pronajímá zhruba za patnáct stovek na den,
uvedla další z manažerek.
Na cestách zákazník neuteče
Zákazníky můžete účinně zasáhnout také během jejich cestování vlakem nebo autobusem – je to ideální místo nabídnout lidem ochutnávku vašich výrobků.
Ve všech našich dopravních prostředcích nabízíme možnost prezentovat celou řadu produktů. Vždy to musí být zajímavý produkt pro naše cestující,
říká Petra Nováková, mluvčí Student Agency.
Ideálně jde tedy o nějaký nápoj, cukrovinku nebo jinou potravinu, ale v úvahu by přicházel třeba i vzorek nějaké hračky, knížky nebo časopisu, kosmetický přípravek – prostě cokoli, co může cestující snadno vyzkoušet a co mu zpříjemní čas strávený během cesty. Vždy se snažíme, aby cestující reklama na palubě neobtěžovala, naopak spíše usilujeme, aby pro ně byla přínosná z hlediska získaných informací či benefitů,
vysvětluje Petra Valentová, manažerka komunikace Leo Express.
Podle Valentové není stanovena minimální hodnota takové kampaně. Obrátit se na nás může i malý inzerent,
tvrdí. Student Agency je konkrétnější: za jeden vzorek nabízený cestujícím stevardkami účtují od 0,50 do 5 korun.
Dopravní společnosti také kromě rozdávání vašich produktů nabízejí i další podporu. Partner může informovat cestující v našem časopise Žlutý, na obrazovkách v autobusech, možností je také upozornění na akci našimi stevardkami,
vyjmenovává Petra Nováková.
Ale i když nemáte co rozdávat na ochutnání nebo vyzkoušení, můžete oslovit zákazníky tištěnými letáčky. České dráhy nabízejí tuto možnost prostřednictvím firmy Railreklam. Cena za distribuci letáku do 50 gramů je 3,90 korun, zasáhnout přitom můžete všech šestapadesát spojů, které státní železnice denně nabízí, nebo si můžete vybrat konkrétní linku.
Denně dráhy nabízejí 19 539 míst, letáky přitom rozmisťují po jednom na dvě sedadla – kampaň ve všech spojích tak na den přijde na víc než 38 tisíc korun. Celostátní zásah tak vyjde, z pohledu menšího podnikatele, poměrně draho, je ale možné vybrat si cestující na konkrétním spoji nebo trase: například páteční vlak Hutník do Ostravy nabízí 407 míst. V takovém případě zaplatíme 794 korun za distribuci letáků (polovina počtu míst krát 3,90 za kus) a příplatek 2750 korun za výběr konkrétního spoje.
Přečtěte si ještě: Distribuce vašich letáků. Na kolik to vyjde a kdo takovou službu nabízí?
Pokud máte k dispozici větší rozpočet, můžete si na pražském hlavním nádraží, kterým denně projde přes 80 tisíc lidí, pronajmout plochu za 33 tisíc korun na den a postavit zde stánek s promotýmem, nebo vystavit nabídku zboží.
Celé město může být váš obchod
Nabízet vzorky a ochutnávky můžete i na ulici, i když tam už budete méně úspěšní, ne všichni pěší budou zrovna naladění na vaši nabídku. Zájem o takovéto stánky s ochutnávkami či prezentacemi zboží není příliš velký,
potvrzuje i Olga Kneiflová z kanceláře starosty Českého Krumlova.
Podobnou zkušenost má také tajemnice zlínského magistrátu. Podnikatelé tuto možnost využívají spíše sporadicky, spíše stánky situují do obchodních center,
svěřuje se Helena Eidová. Na druhou stranu to může být příležitost vyniknout na místě, kde nebudete muset soupeřit s mnoha konkurenty.
V takovém případě musíte požádat městský úřad o povolení záboru veřejného prostranství. Pokud zábor neohrožuje bezpečnost chodců a vozidel, ani jejich pohyb výrazně neomezuje, vycházíme žadatelům vstříc,
říká tajemnice Helena Eidová.
Za metr čtvereční v centru Zlína, ale i v Českém Krumlově nebo v hlavním městě Praze zaplatíte 10 korun denně, pokud plochu chcete využít pro reklamní akce. Ceny se ale liší, pokud byste na ulici chtěli přímo prodávat – a jinak drahá jsou i jednotlivá města, například v Krumlově účtují 30 korun denně, zatímco v Praze sto korun za den.