20 věcí, kterými by se měla snížit administrativa pro podnikatele

5. 12. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Při ministerstvu průmyslu a obchodu začala opět působit Expertní skupina pro snížení administrativní zátěže podnikatelů. Víme, která témata nyní řeší.

Snížení finanční a administrativní zátěže při placení koncesionářských poplatků zejména pro drobné podnikatele, či zavedení jednotných dat účinnosti pro právní předpisy, to jsou jedny z cílů Expertní skupiny pro snižování administrativní zátěže podnikatelů. Zjistili jsme 20 problémů, které skupina nyní řeší.

Čtěte také: Většina podnikatelů tráví papírováním celé dny, byrokracie se prý navíc zvyšuje

Skupina začala fungovat zase po roce

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

V červenci letošního roku vznikla při ministerstvu průmyslu a obchodu (MPO) Expertní skupina pro snižování administrativní zátěže podnikatelů. Jejími členy jsou: Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, Hospodářské komory ČR, Svazu průmyslu a dopravy ČR, Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů, Vysoké školy ekonomické, Sdružení podnikatelů a živnostníků, Unie středního stavu, Asociace soukromého zemědělství, Strana soukromníků ČR. Skupina původně fungovala již od roku 2010, kvůli demisi vlády v loňském roce však byla její činnost ukončena a obnovila se až letos v létě. Hlavním úkolem pracovní skupiny, která se schází zpravidla čtvrtletně, je posuzování a práce s návrhy s pozitivními dopady na podnikatelské prostředí, zejména v oblasti redukce administrativy, vysvětlil serveru Podnikatel.cz Miroslav Kynčl z tiskového oddělení MPO.

Čtěte také: Daně zabírají firmám 413 hodin ročně. Kvůli kontrolním hlášením navíc bude hůř

skoleni_8_1

Jak upřesnil Kynčl, skupina již vyřešila 3 témata:

  • zákon o pobytu cizinců na území ČR – redukce údajů v evidenci ubytovaných hostů, možnost digitálního přenosu údajů o ubytovaných cizincích pro cizineckou policii,
  • sjednocení lhůt pro provádění prohlídek STK pro nová vozidla určená k provozování autoškol,
  • odpadá povinnost zaměstnavatele mít na pracovišti kopii ověřené pracovní smlouvy pro případ kontroly.

V současnosti skupina řeší dalších 20 témat:

  • snížení finanční a administrativní zátěže při placení koncesionářských poplatků zejména pro drobné podnikatele,
  • úprava autorského zákona za účelem úplného vyjmutí přístrojů z tzv. dvojího zpoplatnění,
  • návrh na technickou novelu zákona o veřejných dražbách – zavedení ochrany proti prodeji pod cenou,
  • požadavek na veřejně přístupnou bezúplatnou sbírku zákonů na internetu obsahující platná změní všech právních předpisů se státem garantovaným obsahem,
  • zavedení jednotných dat účinnosti pro právní předpisy tzv. dny právní účinnosti, 
  • zúžení resp. diverzifikace okruhu knihoven pro povinné zasílání periodického tisku i neperiodických publikací včetně možnosti zasílání elektronické verze povinných výtisků,
  • neúměrná administrativní zátěž při účasti ve výběrových řízeních,
  • zpoplatnění srážek exekucí u zaměstnance,
  • problematika zasílání podepsaných dokumentů prostřednictvím datové schránky v případě, že za právnickou osobu jedná více členů statutárního orgánu současně,
  • nesoulad lhůt při doručování podle zákoníku práce,
  • zákon o podporovaných zdrojích energie – požadavek na rozšíření zaknihovaných akcií o možnost akciové společnosti s listinnými akciemi na jméno při žádosti o podporu elektřiny z obnovitelných zdrojů, 
  • placení DPH jen z uhrazených faktur u malých a středních podniků,
  • upravit dohody o provedení práce z důvodu velkého administrativního zatížení,
  • uživatelsky zpřístupnit všechny formuláře státní správy přístupné na internetu,
  • zajistit větší propojenost úřadů při vydávání různých potvrzení pro zaměstnavatele, 
  • uvést v praxi zákon o veřejných rejstřících umožňující notářům přímé vstupy do obchodního rejstříku s jejich odpovědností za zápis, 
  • nadbytečně velká kauce pro distributory lihu zejména pro drobné podnikatele s nižšími obraty,
  • využití vlastní dopravy pro potřebu cestovní kanceláře,
  • nařízení vlády ohledně povinnosti ohlašovat dovoz masa, ovoce a zeleniny na český trh  42 hodin před dovezením, 
  • povinnost opakovaně předkládat OSSZ listinné podklady ohledně exekucí na zaměstnance v případě opakovaných žádostí o nemocenskou.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).