Snížení finanční a administrativní zátěže při placení koncesionářských poplatků zejména pro drobné podnikatele, či zavedení jednotných dat účinnosti pro právní předpisy, to jsou jedny z cílů Expertní skupiny pro snižování administrativní zátěže podnikatelů. Zjistili jsme 20 problémů, které skupina nyní řeší.
Čtěte také: Většina podnikatelů tráví papírováním celé dny, byrokracie se prý navíc zvyšuje
Skupina začala fungovat zase po roce
V červenci letošního roku vznikla při ministerstvu průmyslu a obchodu (MPO) Expertní skupina pro snižování administrativní zátěže podnikatelů. Jejími členy jsou: Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, Hospodářské komory ČR, Svazu průmyslu a dopravy ČR, Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů, Vysoké školy ekonomické, Sdružení podnikatelů a živnostníků, Unie středního stavu, Asociace soukromého zemědělství, Strana soukromníků ČR. Skupina původně fungovala již od roku 2010, kvůli demisi vlády v loňském roce však byla její činnost ukončena a obnovila se až letos v létě. Hlavním úkolem pracovní skupiny, která se schází zpravidla čtvrtletně, je posuzování a práce s návrhy s pozitivními dopady na podnikatelské prostředí, zejména v oblasti redukce administrativy,
vysvětlil serveru Podnikatel.cz Miroslav Kynčl z tiskového oddělení MPO.
Čtěte také: Daně zabírají firmám 413 hodin ročně. Kvůli kontrolním hlášením navíc bude hůř
Jak upřesnil Kynčl, skupina již vyřešila 3 témata:
- zákon o pobytu cizinců na území ČR – redukce údajů v evidenci ubytovaných hostů, možnost digitálního přenosu údajů o ubytovaných cizincích pro cizineckou policii,
- sjednocení lhůt pro provádění prohlídek STK pro nová vozidla určená k provozování autoškol,
- odpadá povinnost zaměstnavatele mít na pracovišti kopii ověřené pracovní smlouvy pro případ kontroly.
V současnosti skupina řeší dalších 20 témat:
- snížení finanční a administrativní zátěže při placení koncesionářských poplatků zejména pro drobné podnikatele,
- úprava autorského zákona za účelem úplného vyjmutí přístrojů z tzv. dvojího zpoplatnění,
- návrh na technickou novelu zákona o veřejných dražbách – zavedení ochrany proti prodeji pod cenou,
- požadavek na veřejně přístupnou bezúplatnou sbírku zákonů na internetu obsahující platná změní všech právních předpisů se státem garantovaným obsahem,
- zavedení jednotných dat účinnosti pro právní předpisy tzv. dny právní účinnosti,
- zúžení resp. diverzifikace okruhu knihoven pro povinné zasílání periodického tisku i neperiodických publikací včetně možnosti zasílání elektronické verze povinných výtisků,
- neúměrná administrativní zátěž při účasti ve výběrových řízeních,
- zpoplatnění srážek exekucí u zaměstnance,
- problematika zasílání podepsaných dokumentů prostřednictvím datové schránky v případě, že za právnickou osobu jedná více členů statutárního orgánu současně,
- nesoulad lhůt při doručování podle zákoníku práce,
- zákon o podporovaných zdrojích energie – požadavek na rozšíření zaknihovaných akcií o možnost akciové společnosti s listinnými akciemi na jméno při žádosti o podporu elektřiny z obnovitelných zdrojů,
- placení DPH jen z uhrazených faktur u malých a středních podniků,
- upravit dohody o provedení práce z důvodu velkého administrativního zatížení,
- uživatelsky zpřístupnit všechny formuláře státní správy přístupné na internetu,
- zajistit větší propojenost úřadů při vydávání různých potvrzení pro zaměstnavatele,
- uvést v praxi zákon o veřejných rejstřících umožňující notářům přímé vstupy do obchodního rejstříku s jejich odpovědností za zápis,
- nadbytečně velká kauce pro distributory lihu zejména pro drobné podnikatele s nižšími obraty,
- využití vlastní dopravy pro potřebu cestovní kanceláře,
- nařízení vlády ohledně povinnosti ohlašovat dovoz masa, ovoce a zeleniny na český trh 42 hodin před dovezením,
- povinnost opakovaně předkládat OSSZ listinné podklady ohledně exekucí na zaměstnance v případě opakovaných žádostí o nemocenskou.