Vybral jsem pro vás 3 české firmy, které to podle mě dělají dobře. Díky nim se můžete posunout o level výše.
Rohlik.cz – “pilování”, segmentace, osobní přístup
Rohlik.cz sleduji již od začátku, a to i z profesního hlediska. Hned mě zaujalo, jak svůj e-mail marketing neustále “pilují”. Hlavně během jejich začátků bylo vidět, jak své kampaně testují a upravují. Neustále zkoušeli do kreativ zapojovat nové prvky, měnili vzhled menu a hráli si s textacemi. Prostě bylo vidět, že si to pravidelně nejen vyhodnocují, ale i podle výsledků zavádějí změny.
Pracují také zvlášť s lidmi, kteří dlouho nenakoupili, a připravují pro ně speciální kampaně. Jestli e-maily od Rohlik.cz odebíráte také, prohlédněte si je všechny od začátku. Skoro každý e-mail má v sobě něco nového nebo upraveného. Jestli je neodebíráte, tak začněte a všímejte si změn. Zmiňuju to asi v každém článku, ale testování je v e-mail marketingu neskutečně důležité. Rohlik.cz na to evidentně klade velký důraz. Do výsledků jim samozřejmě nevidím, ale vsadil bych se, že se jim testování vyplácí.
Abychom se nebavili jen o akvizičních kampaních, Rohlik.cz má velice dobře zvládnuty i transakční e-maily a automatizované reaktivační kampaně. Jakmile si dlouho nic neobjednáte, Rohlik.cz se vám velice sympaticky připomene a vrátí vás na web (ukázku takového připomínkového e-mailu přikládám). Nezapomínají taky na oslovení jménem, které působí osobním dojmem a z e-mailu cítíte tu péči (i když se jedná o automatizovanou kampaň). Věřím (jsem si jistý), že na spoustu lidí i taková drobnost jako osobní oslovení udělá veliký dojem a celý e-mail vnímají pozitivněji.
Co si od Rohlik.cz vzít:
- Vyhodnocujte každou kampaň.
- Na základě výsledků předělávejte své kreativy.
- Testujte a testujte
- Starejte se o své zákazníky.
- Vytvořte si nové segmenty (např. častí zákazníci, potenciální zákazníci, ještě nenakoupili atd.) a pracujte s nimi odlišně. Přizpůsobujte jim sdělení na míru.
Čtěte také: 3 základní chyby, které nejspíše děláte v e-mailingu
Freshlabels.cz – jednoduchost, inovace, práce s fanoušky
Neznáte? Jedná se o e-shop s módou. Má jedinečný styl komunikace a právě svým přístupem se odlišuje od konkurence. I díky tomu je z něj love brand. Navíc takový, který se svými fanoušky (komunitou) dokáže velice hezky pracovat.
Jejich e-maily nejsou nijak složité, přeplácané apod. Spíš naopak, jsou dokonale jednoduché. Stačí pár skvělých fotek, trocha textu, velké buttony a je to. Samozřejmě všechno vkusně graficky zpracované. Líbí se mi, že se agentuře, která pro Freshlabels.cz e-mail marketing dělá, podařilo zachovat jednotný styl komunikace i design newsletterů. Kdyby mi od nich přišel přišel e-mail bez loga, ihned bych věděl, kam si ho zařadit. A to je velice důležité. Vizuální propojení skrze všechny marketingové kanály v ČR moc firem neovládá, Freshlabels.cz se to ovšem daří. Budování brandu a vizuální jednotnost vám vždycky výrazně ovlivní metriky e-mail marketingu. A to pozitivním směrem. Když vás lidé znají a poznají váš styl, stoprocentně budete mít lepší míru otevření a proklikovosti. Nepodceňujte to a určete si svůj styl, kterého se budete držet.
Další věc, kterou jsou jejich e-maily zajímavé, je neustálá inovace. V kampaních se často objevují skvělé gify, které jednoduchý styl newsletteru hodně oživí, a věřím, že výrazně ovlivňují výsledky kampaní. Agentura, která se o jejich e-mail marketing stará, také skvěle využívá potenciálu sbírání informací. Nedávno mi přišel e-mail, součástí kterého byl dotazník o tom, jak vnímám jejich značku apod. Jednoduché, prostě se své “komunity” vyptají na potřebné informace, než aby si platili výzkum specializované agentury, za který by nechali majlant.
Co si od Freshlabels.cz vzít:
- Někdy je méně více. Jednoduchost není na škodu.
- Držte se vizuálního stylu svého brandu. Lidé si vás mnohem lépe zařadí. Celková komunikace bude mít díky tomu lepší výsledky.
- Inovujte. Zkoušejte. Hrajte si.
- Využívejte e-mail marketing k získání informací o vašich zákaznících. Ale chytře! Nesmíte tím obtěžovat.
Čtěte také: 3 otázky, díky kterým vyberete nástroj na e-mail marketing
ILINČEV – odlišnost, pravidelnost, kvalitní obsah
Společnost ILINČEV se zaměřuje na zvýšení konverzního poměru stránek, tím pádem i revenue a celkového zisku. Zástupce firmy Ondřej Ilinčev patří v ČR k předním odborníkům na tuto problematiku a myslím, že i jeho e-mail marketing stojí určitě za zmínku. Proč? Dělá to totiž jinak.
Ondřej ve svých e-mailech netlačí lidi, aby si u něj objednali jeho služby. Jeho e-maily nejsou ani nijak extrémně krásné nebo stručné. Naopak. Ondřej se do svých e-mailů snaží dostat co nejvíce informací, takže je vcelku normální, když vám od něj přijde e-mail na tři A4. Přijde mi, že se to Ondřej snaží postavit jako newsletterový blog. Samozřejmě je možné se na pár místech prokliknout přímo do článku na webu, ale už samotný e-mail obsahuje tolik informací, že si vystačíte jen s jeho přečtením.
Další zajímavostí je, že jeho e-maily chodí s naprostou přesností každou středu dopoledne. Kolem 9 – 10 hodiny. Pravidelnost je velice důležitá, vaši příjemci si zvyknou a budou v danou dobu e-mail od vás očekávat. Možná se na něj i těšit? Přesně tak to mám já s e-maily od Ondřeje. Každou středu dopoledne už nervózně vyhlížím jeho newsletter. Tento jev, kdy se uživatel nervózně kroutí na židli a vyčkává na váš e-mail, se v Česku prakticky nevidí. U Ondřeje se to děje proto, že jeho odběratelé dostávají cenné informace podložené mnoha daty a zkušenostmi, což vám jen tak někdo nedá.
Co z toho plyne? I když se Ondřej v newsletterech viditelně neprodává, získává si vás svým obsahem, kterým vás přesvědčí, že je odborník. A co tedy uděláte, až budete hledat odborníka na tuto problematiku? Zaručeně si vzpomenete na Ondřeje. Skvělý koncept.
Co si od ILINČEV vzít:
- Posílejte svým odběratelům pouze to nejlepší. Ten nejkvalitnější obsah.
- Odlište se od konkurence. Ukažte svým odběratelům, že jste experti.
- Nemusíte posílat jen akviziční e-maily. Je to pouze o strategii.
- Nebojte se v e-mailech ukázat svůj obličej. Lidé chtějí vidět, že e-maily chodí od lidí, a ne od strojů.
- Dejte důraz na pravidelnost.