Konkrétně se to týká například tiskopisu Oznámení o nástupu do zaměstnání či tiskopisů nemocenského pojištění. Někteří podnikatelé nicméně budou moct i nadále využít papírové podání.
Některé tiskopisy už jen elektronicky
Zákon o snížení penále z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti placeného zaměstnavateli stanovil kromě jiného od 1. září podnikatelům povinnost podávat některé tiskopisy ČSSZ pouze v elektronické podobě. Konkrétně se to týká těchto tiskopisů:
Oznámení o nástupu do zaměstnání / skončení doby zaměstnání
Zaměstnavatel musí oznámit okresní správě sociálního zabezpečení nově v elektronické podobě na elektronickou adresu určenou touto správou prostřednictvím uvedeného předepsaného tiskopisu den nástupu zaměstnance do zaměstnání, které mu založilo účast na pojištění, a den skončení doby zaměstnání.
Přestože se ministerstvo práce a sociálních věcí pokusilo zkrátit lhůtu pro podání tiskopisu, nakonec po tlaku odborné veřejnosti ustoupilo a lhůta zůstala na 8 kalendářních dnech ode dne nástupu do zaměstnání nebo skončení doby zaměstnání.
Stejná pravidla budou platit i pro oznamování zahájení nebo skončení výkonu práce na území ČR v případě smluvních zaměstnanců. U zaměstnanců, jejichž zaměstnání je zaměstnáním malého rozsahu, a u zaměstnanců činných na základě dohody o provedení práce se současná lhůta pro oznamování také nemění.
Příloha k žádosti o dávku
Elektronicky musí být nově poslány také podklady pro výpočet všech dávek nemocenského pojištění, tedy nejen u nemocenské, a to na elektronickou adresu určenou okresní správou sociálního zabezpečení.
Tiskopisy žádostí o dávky, které zaměstnavatel převzal od svých zaměstnanců, a další dávkové podklady (např. k exekučním srážkám) může zasílat stejně jako dosud:
- v papírové podobě na adresu příslušné OSSZ,
- do datové schránky příslušné OSSZ (podklady k témuž zaměstnanci pokud možno společně v jedné datové zprávě),
- na elektronickou adresu podatelny příslušné OSSZ s uznávaným elektronickým podpisem či pečetí.
Evidenční list důchodového pojištění
Zaměstnavatel je nově povinen evidenční listy důchodového pojištění (ELDP) předkládat ČSSZ v elektronické podobě formou datové zprávy prostřednictvím datové schránky nebo elektronické adresy podatelny.
Tyto předepsané tiskopisy se zasílají prostřednictvím služeb e-Podání ČSSZ, a to ve formátu XML. Služby e-Podání jsou k dispozici jak pro podání s uznávaným elektronickým podpisem, tak pro podání do datové schránky.
Lze mít výjimku
Navzdory novým pravidlům však existují výjimky. Pokud zaměstnavatel nemůže z prokazatelných objektivních technických důvodů postupovat elektronicky, je možné, aby tiskopis zaslal v písemné podobě na příslušnou správu sociálního zabezpečení, přičemž je povinen uvést důvod tohoto postupu.