3 hlavní důvody, proč k firemní identitě vytvořit osobní značku šéfa

9. 7. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Osobní značka šéfa může být propojena s firemní identitou. Pomáhá to lidštějšímu náhledu na vaši společnost, navíc i osobní značka se dá budovat profesionálně.

Jméno šéfa firmy se může objevit ve výsledku vyhledávání častěji než název firmy. Musíme si uvědomit, že s osobou je spojeno mnohem více klíčových obsahů než pouze s názvem firmy. Napomáhají tomu i sociální sítě, pomocí kterých lze získat mnohem širší organický dosah než pouze s firemními stránkami. Příkladem může být funkce Sledování na osobních profilech versus FB Stránky. Organický dosah se zde liší a může k šíření povědomí o značce více pomoci. 

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Osobní značka šéfa pomůže firmě se zviditelnit. 

Vezměme si příklad i z Andreje Babiše, známého podnikatele a ministra financí. Jeho osobní značka je dnes na sociálních sítích mnohem více cennější (citovanější) než značka jeho byznysu kolem Agrofertu či ministerstva financí. Samozřejmě příklad Babiše je nestandardní, ale lze si z něj částečně vzít příklad. 

Osobní značka šéfa nemusí navíc ležet na bedrech samotného šéfa, lze do toho zapojit i marketingové oddělení, které může propracovanou strategií zajistit lepší povědomí o značce. Budování firemní identity a osobní identity šéfa však nesmí být duplicitní a musí v případě sociálních sítí plně respektovat charakter publikovaných postů. A proč tedy budovat osobní značku šéfa firmy?

1. Povědomí o značce se může šířit rychleji

Při budování osobní značky šéfa lze zapojit i jinak nedostupné nástroje pro firmy, které navíc mohou být k dispozici zdarma. Příkladem může být už zmiňovaný osobní profil na Facebooku, kde pomocí funkce Sledování se mohou uživatelé identifikovat s osobou šéfa a tím i samotné značky. V případě, že posty budou i osobně-pracovního charakteru, mohou napomoci k vytvoření pozitivního vztahu k značce. 

Ve Spojených státech si toho byl vědom i Michael G. Rubin, který si ještě v tehdejší roli šéfa velké e-commerce společnosti GSI Commerce zahrál v populárním dokumentárním seriálu Šéf v utajení, který je vysílán celosvětově. Díky silnému zviditelnění a samozřejmě i dobře nastavenému byznysu jeho firmu odkoupila společnost eBay za necelé dvě a půl miliardy dolarů. Nyní Michael provozuje další společnost Kynetic o třech značkách, které se rovněž věnují oblasti e-commerce. Díky vybudování osobní značky neměl problém během chvilky vybudovat nové populární služby, které se ihned zapsaly do povědomí zákazníků.

2. Zákazníci věří osobnějšímu přístupu při řešení problémů

Postavit firemní identitu i na osobní značce šéfa může v zákaznících vyvolat pocit, že při řešení jejich problémů se bude postupovat osobněji. Je lepší zasílat podněty na adresu: napisterediteli@nazev-spolecnosti.cz než pouze na info@nazev-spolecnosti.cz. 

Ukázkovým příkladem může být společnost Student Agency, které se již od počátku daří stavět značku společnosti i na osobní identitě Radima Jančury, která napomáhá citacím o jeho společnostech. Jak vyplývá z údajů Newton Media, samotné jméno Jančury bylo za poslední rok zmíněno v médiích celkem 538krát. Takový počet není rozhodně zanedbatelný. 

Jančura osobnější přístup k zákazníkům podporuje i možností napsat přímo jemu. Jeho věta včetně kontaktu: Podílejte se na zlepšení našich služeb. Pište své podněty přímo řediteli, je s portálem Student Agency již dlouhodobě propojena.

3. Osobní značka šéfa má výhody v případě obchodního vyjednávání

Pokud má firma ke své identitě propojenu i osobní značku šéfa, může mít například v obchodním vyjednávání lepší pozici. Z šéfa, z něhož si firma vybudovala de facto celebritu, mohou mít obchodní partneři již předem respekt. 

Spojují si s jeho osobou již předchozí obchodní úspěchy, vývoj firmy i její politiku. Mohou ho tajně obdivovat a díky jeho známosti tak slevit ze svých požadavků. Svou osobností se tak může šéf firmy dostat na lepší podmínky. 

Na co si však dát pozor

S osobní značkou šéfa souvisejí i rizika. Pokud není šéf dostatečně dlouho a pevně spojen s firemní značkou (lepší je, když identita se staví na zakladateli než například na výkonném řediteli), může se lehce stát, že pokud firmu opustí, zákazníci se mohou od firmy odvrátit. 

Pokud se osobní značka šéfa buduje od počátku prvoplánovitě bez osobního zájmu šéfa, pouze za účasti marketingového oddělení, zákazník tuto fintu po čase prokoukne. Typickým příkladem jsou sociální sítě, kde jsou uživatelé velmi citliví na to, co se publikuje, a velmi rychle odhalí případné nesrovnalosti. 

Je také nutné při budování osobní značky šéfa pamatovat na jeho vlastní soukromí. Pokud šéf zároveň vystupuje veřejně i na svých soukromých účtech a webových stránkách, zákazníci a uživatelé mohou být zmatení a nemusejí tak vědět, s jakou identitou si tedy osobu šéfa spojit. Je proto nutné najít rozumný průnik veřejného firemního a osobního „veřejného“ života šéfa. 

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).