Stojíte před rozhodnutím, který e-mailingový nástroj začnete ve svém podnikání využívat? Jen v ČR je hned několik možností, kam sáhnout, a ve světě jich jsou stovky. Proto vám poradím, na jaké otázky byste si před výběrem nástroje měli odpovědět. Za pár minut budete mít jasno, nebo alespoň jasněji.
Čtěte také: 3 základní chyby, které nejspíše děláte v e-mailingu
Otázka č. 1: Kolik jste schopni za nástroj platit?
Nejspíš to pro vás bude vaření z vody, ale ujasněte si hned na začátku, kolik chcete a můžete za nástroj platit. Pokud jste ještě žádné e-mailové kampaně nerealizovali a netušíte, kolik vám bude e-mailing přinášet, udělejte následující. Zaregistrujte se do free verze nástroje MailChimp, která je zdarma, a vyzkoušejte potenciál e-mail marketingu jako takového. Mnohem lépe se vám pak bude počítat měsíční výnos a jednoduše si odpovíte na otázku – kolik jsme schopni za nástroj platit? Jakmile si vše osaháte a uděláte si představu o rozpočtu, vraťte se k tomuto článku znovu a pokračujte k další otázce.
U moderních nástrojů se využívá několik pricing modelů, ale ve většině případů jde o pravidelné měsíční platby. Někde také platíte za počet odeslaných e-mailů, někde za počet odběratelů a někde si kupujete kredity. Ve výsledku je pro vás ale rozhodující jen to, kolik můžete do e-mailingu celkově dát.
Čtěte také: 7 e-shopařů vysvětluje, proč (ne)používají personalizaci v e-mailingu
Otázka č. 2: Co od nástroje chcete?
Tohle je to nejdůležitější a taky nejtěžší, zvlášť když s e-mailingem začínáte. Promyslete si pořádně, co vlastně od nástroje potřebujete a co pro vás má plnit, protože jen tak pro vás bude funkčním pomocníkem.
Některé nástroj jsou natolik propracované, že vám dokáží pomoci i s přípravou šablon, což by pro vás znamenalo, že nebudete potřebovat grafika a kodéra. Nezapomeňte také na doplňkové služby. Například, jestli má nástroj podporu v češtině a jakou mají dobu reakce na dotazy a řešení problémů. Přikládám seznam základních otázek, které vám pomohou definovat, co vlastně od e-mailingového nástroje chcete. Vy se ale zamyslete ještě více a to hlavně z pohledu specifik vašeho vlastního podnikání.
- Potřebujete chytrý editor e-mailových šablon?
- Chcete, aby vám nástroj poskytoval podrobné statistiky?
- Potřebujete A/B testování?
- Má nástroj API na propojení vašeho systému?
- Chcete možnost vytváření segmentů?
- Budete chtít skloňovat?
- Budou vám k něčemu dynamické šablony?
- Chcete po nástroji, aby uměl odesílat přílohy?
- Budete potřebovat trigger e-maily (automatizované rozesílky)?
- Potřebujete on-line help desk v češtině?
- Bude chtít šéf dostávat pravidelné automatické reporty na e-mail?
- Umí se nástroj propojit s ostatními systémy (Google Analytics apod.)?
Pro zajímavost najdete na konci článku ještě srovnání dvou českých nástrojů podle funkcí. To vám pomůže s tím, co všechno moderní nástroje nabízí a snadno si ujasníte potřeby.
Čtěte také: Nepodceňujte odhlašovací stránku newsletteru, data z ní se cení jako zlato
Otázka č. 3: Máte někoho, kdo vám nástroj propojí se stránkami?
Nezapomeňte výběr nástroje probrat se svými programátory. Pro snadné užívání nástroje se volí možnost propojení stránek s tzv. API. Váš programátor vám po nahlédnutí do API bude schopný říct, jak dlouho mu bude trvat nástroj propojit se stránkami. Samozřejmě můžete nástroj používat i bez API, ale bude to pro vás zbytečně komplikované a neefektivní. Propojení přes API vás sice na začátku bude něco stát, ale do budoucna se vám to určitě vyplatí.
Srovnání nástrojů Mailkit a Smartemailing
Nedávno jsem si dělal průzkum nástrojů v ČR. Existuje hned několik možností kam sáhnout, ovšem většina nestojí za pozornost. Hodně nástrojů existuje pouze ve velice osekané verzi. Postrádal jsem důležité funkce jako automatizaci, API nebo kvalitní školení a českou podporu. Níže jsem pro vás připravil tabulku s porovnáním dvou nástrojů, které mi z průzkumu vyšly jako ty, o které byste se měli zajímat. Jde o nástroje Mailkit a Smartemailing.
Funkce | Smartemailing | Mailkit |
---|---|---|
Práce s kontakty | ||
Export aktivních uživatelů do csv | ano | ano |
Odhlašování s důvody, proč se odhlašuje | ano | ano |
Měření soft / hard bounce | ano | ano |
Vytváření segmentů | ano | ano |
Statistiky celého segmentu | ano | ano |
Dynamické segmenty | ano | ano |
Profily kontaktů | ano | ano |
Skloňování | ano | ano |
Odhlášení fbl | ano | ano |
Funkce | ||
A/B testování | ano | ano |
- podle open rate | ano | ano |
- podle míry prokliku | ano | ano |
Přílohy souborů | ano (do 2 MB) | ano (omezení velikostí) |
Porovnávání dvou rozesílek mezi sebou | ano | ne |
Personalizace obsahu (dynamické načítání) | ano | ano |
Tvorba šablon pomocí editoru | ano (wyswyg, smart editor) | ano (wysiwyg) |
Možnost nastavení UTM u kampaní | ano | ano |
Nastavení jednotné patičky | ano | ne |
Plain text kampaně | ne | ano |
Import HTML kodu | ano | ano |
Předpřipravené šablony | ano | ne |
Testovací emaily | ano | ano |
Jednoduché nahrávání obrázků na server | ano | ano |
Click mapy | ne | ne |
Náhledy v prohlížečích a klientech | ne | ano |
SPAM checker | ne | ano |
Kontrola před rozesílkou | ano | ano |
Transakční emaily | ano (co 2 minuty) | ano (real-time) |
Automatizace | ||
Akce na základě kliku na konkrétní odkaz | ano | ano |
Akce na základě otevření emailu | ano | ano |
Akce na základě akce na webu (změna stavu) | ano | ano |
Akce na základě dlouhé neaktivity | ano | ano |
Ostatní | ||
CZ podpora | ano | ano |
Pravidelné reporty na email | ano | ne |
Schvalování rozesílek nadřízeným | ne | ano |
Školení | ano (zdarma) | ano |
Ankety | ne | ano |
Tvorba dotazníků | ano | ne |
Webové formuláře | ano | ano |
SMS kampaně | ano | ano |
Měření konverzí pomocí pixelu | ne | ano |
Propojení s dalšími systémy | ne | ne |
Souhrnný dashboard | ano | ne |
Přehledné prostředí | ano | ne |
API | ano | ano |
8 nástrojů, které určitě stojí za pozornost
A konečně slibovaných 8 nástrojů, které byste určitě neměli při výběru vynechat. Každý z nich má něco do sebe, takže je určitě zařaďte do svého srovnání.