A co čtvrté pravidlo? Využít možnosti povolené autorským zákonem. Tedy využít, že je možné dílo převzít v případě bude-li:
•v odůvodněné míře užito výňatků ze zveřejněných děl ve vlastním díle,
•užito výňatku z díla nebo celé drobné dílo pro účely kritiky nebo recenze k tomuto dílu, vědecké či odborné tvorbě a takové užití bude v souladu s poctivými zvyklostmi a v rozsahu vyžadovaném konkrétním účelem,
•využito dílo při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu, jejichž účelem není dosažení hospodářského nebo obchodního prospěchu a nepřesáhne rozsah odpovídající sledovanému účelu.
Přitom musí být splněn požadavek autorského zákona: „vždy je však nutno uvést, je-li to možné, jméno autora, nejde-li o dílo anonymní, nebo jméno osoby, pod jejímž jménem se dílo uvádí na veřejnost, a dále název díla a pramen“.
Dobrý den, Tomáši,
jasně, tyhle zákonné licence jsou další možností, ale v marketingu (na firemním blogu, apod...) se uplatní jen zřídka a je potřeba to umět právně odhadnout.
Je to z toho důvodu, že v prvním případě byste musel užít opravdu jen malou část cizího díla ve své vlastní tvorbě, ve druhém případě je určitě potřeba dát si pozor, jestli nekritizujete tak, že jste v nekalé soutěži, ve třetím případě - reklama je vždy za účelem obchodního prospěchu, takže tam toho prostoru moc není.
Potud je to ještě ok.
Nicméně...u všech těchto zákonných výjimek se musí brát v úvahu ještě tzv. tříkrokový test (a tady už jsem ve složité právničtině, proto tyto věci nezmiňuji do článků a raději je vysvětluji osobně na svých seminářích a workshopech, aby se lidem nedělalo špatně:)
Zákonné licence totiž neplatí, pokud je užijete nepřiměřeně a zasáhnete do majetkových zájmů autora díla. (jinými slovy a velmi zjednodušeně: v reklamě si za použití autorského díla prostě zaplatťe, protože tak je to fér vůči autorům. Reklamou se pak rozumí všechno, co slouží k podpoře podnikání)
1) Fotky nejsou Facebooku (byť se tak k nim podle svých TOC chová), v ČR to autorský zákon výslovně zakazuje a copyright/autorská práva převést nelze.
2) Prakticky žádná licence z fotobanky vám nedává právo publikovat na sociální sítě, protože tím dáváte sociální síti neomezená práva k fotce. A to vám žádný autor ani fotobanka jen tak nedovolí. Takže použití na vlastní riziko.
3) Když někde něco postahuju na netu, pak nahraju na svůj profil/firemní stránku a dám tam textový odkaz, NENÍ to fair use ani citace umožněná zákonem. Můžu sdílet cizí příspěvek, můžu dát odkaz na externí web (náhled si FB vytvoří sám). Nemůžu stáhnout a nahrát jako svoje, to už je krádež.
4) Respektujte soukromí ostatních, nenahrávejte fotky lidí bez ptaní, neoznačujte uživatele bez jejich souhlasu. Je plno lidí, kterým to velmi vadí a jsou k tomu dobré důvody. A mimochodem to řada paragrafů na ochranu osobnosti a soukromí výslovně zakazuje, ovšem Facebook se (jako obvykle) zákony příliš nevzrušuje.
A jak to bude v případě, že člověk pomocí umělé inteligence stáhne autorské fotografie a pomocí nich a umělé inteligence si vytvoří fotografii vlastní, s obsahem jaký potřebuje?
Například stáhnu graf, proženu ho AI, a ta mi vyrobí jinak vypadající graf se stejnými údaji, nebo stejně vypadající graf s jinými údaji.
Totéž je možno udělat s fotografií, fotografie je zachycení určitého okamžiku, pomocí AI a autorské fotografie bude brzy možno z jedné fotografie odvodit fotografii zachycující jiný okamžik, třeba co se stalo přibližně před sekundou a to publikovat.
Nebo složit obrázek, který obsahově bude jiný než obrázky ze kterých vznikl, z každého si pomocí AI vyberu kousky, které do jednotného vzhledu sestaví a upraví AI.
Jak na to budou reagovat autorská práva? Není to už náhodou překonaný právní koncept?