Vlákno názorů k článku 3 pravidla, jak nepřekročit tenkou linii autorských práv na firemním Facebooku od Tomáš Neugebauer - A co čtvrté pravidlo? Využít možnosti povolené autorským...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 12. 9. 2017 8:23

    Tomáš Neugebauer (neregistrovaný)

    A co čtvrté pravidlo? Využít možnosti povolené autorským zákonem. Tedy využít, že je možné dílo převzít v případě bude-li:
    •v odůvodněné míře užito výňatků ze zveřejněných děl ve vlastním díle,
    •užito výňatku z díla nebo celé drobné dílo pro účely kritiky nebo recenze k tomuto dílu, vědecké či odborné tvorbě a takové užití bude v souladu s poctivými zvyklostmi a v rozsahu vyžadovaném konkrétním účelem,
    •využito dílo při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu, jejichž účelem není dosažení hospodářského nebo obchodního prospěchu a nepřesáhne rozsah odpovídající sledovanému účelu.

    Přitom musí být splněn požadavek autorského zákona: „vždy je však nutno uvést, je-li to možné, jméno autora, nejde-li o dílo anonymní, nebo jméno osoby, pod jejímž jménem se dílo uvádí na veřejnost, a dále název díla a pramen“.

  • 13. 9. 2017 11:59

    Petra Dolejšová (neregistrovaný)

    Dobrý den, Tomáši,

    jasně, tyhle zákonné licence jsou další možností, ale v marketingu (na firemním blogu, apod...) se uplatní jen zřídka a je potřeba to umět právně odhadnout.

    Je to z toho důvodu, že v prvním případě byste musel užít opravdu jen malou část cizího díla ve své vlastní tvorbě, ve druhém případě je určitě potřeba dát si pozor, jestli nekritizujete tak, že jste v nekalé soutěži, ve třetím případě - reklama je vždy za účelem obchodního prospěchu, takže tam toho prostoru moc není.

    Potud je to ještě ok.

    Nicméně...u všech těchto zákonných výjimek se musí brát v úvahu ještě tzv. tříkrokový test (a tady už jsem ve složité právničtině, proto tyto věci nezmiňuji do článků a raději je vysvětluji osobně na svých seminářích a workshopech, aby se lidem nedělalo špatně:)

    Zákonné licence totiž neplatí, pokud je užijete nepřiměřeně a zasáhnete do majetkových zájmů autora díla. (jinými slovy a velmi zjednodušeně: v reklamě si za použití autorského díla prostě zaplatťe, protože tak je to fér vůči autorům. Reklamou se pak rozumí všechno, co slouží k podpoře podnikání)

  • 13. 9. 2017 15:09

    Tomáš Neugebauer (neregistrovaný)

    Máte pravdu, ale firemní Facebook není jen o marketingu. Pro úplnost, podle mého názoru, by měla být uvedena i čtvrtá možnost, včetně upozornění na rizika.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).