A co čtvrté pravidlo? Využít možnosti povolené autorským zákonem. Tedy využít, že je možné dílo převzít v případě bude-li:
•v odůvodněné míře užito výňatků ze zveřejněných děl ve vlastním díle,
•užito výňatku z díla nebo celé drobné dílo pro účely kritiky nebo recenze k tomuto dílu, vědecké či odborné tvorbě a takové užití bude v souladu s poctivými zvyklostmi a v rozsahu vyžadovaném konkrétním účelem,
•využito dílo při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu, jejichž účelem není dosažení hospodářského nebo obchodního prospěchu a nepřesáhne rozsah odpovídající sledovanému účelu.
Přitom musí být splněn požadavek autorského zákona: „vždy je však nutno uvést, je-li to možné, jméno autora, nejde-li o dílo anonymní, nebo jméno osoby, pod jejímž jménem se dílo uvádí na veřejnost, a dále název díla a pramen“.
Dobrý den, Tomáši,
jasně, tyhle zákonné licence jsou další možností, ale v marketingu (na firemním blogu, apod...) se uplatní jen zřídka a je potřeba to umět právně odhadnout.
Je to z toho důvodu, že v prvním případě byste musel užít opravdu jen malou část cizího díla ve své vlastní tvorbě, ve druhém případě je určitě potřeba dát si pozor, jestli nekritizujete tak, že jste v nekalé soutěži, ve třetím případě - reklama je vždy za účelem obchodního prospěchu, takže tam toho prostoru moc není.
Potud je to ještě ok.
Nicméně...u všech těchto zákonných výjimek se musí brát v úvahu ještě tzv. tříkrokový test (a tady už jsem ve složité právničtině, proto tyto věci nezmiňuji do článků a raději je vysvětluji osobně na svých seminářích a workshopech, aby se lidem nedělalo špatně:)
Zákonné licence totiž neplatí, pokud je užijete nepřiměřeně a zasáhnete do majetkových zájmů autora díla. (jinými slovy a velmi zjednodušeně: v reklamě si za použití autorského díla prostě zaplatťe, protože tak je to fér vůči autorům. Reklamou se pak rozumí všechno, co slouží k podpoře podnikání)