Evropská populace stárne a Česká republika v tom není výjimkou. Řada firem se obává, že starší zaměstnanci zvýší náklady a sníží produktivu. Nemusí to tak ale nutně být. Přinášíme tři rady, jak zabránit ztrátě kreativního a inovativního potenciálů starších zaměstnanců. Tipy připravila společnost Roland Berger Strategy Consultants, která se zabývá strategickým poradenstvím.
Čtěte také: Chcete po padesátce podnikat? Možná se i v Česku brzy dočkáte výraznější podpory
Starší zaměstnanci mohou být efektivní
Podle dostupných demografických prognóz se v Evropě v příštích desetiletích zvýší průměrný věk obyvatel. V roce 2050 by měl činit průměrný věk v západní Evropě 47 let. Nejde ale pouze o problém Evropy. Například v Japonsku dosáhne průměrný věk 54 let a v Číně dokonce 60 let. Mnoho lidí před stárnutím populace varuje a vidí v něm zásadní problém. Podle nich se starší obyvatelstvo též negativně podepíše na konkurenceschopnosti firem. Skeptici tvrdí, že starší pracovníci sou méně inovativní, častěji nemocní a nepracují tak tvrdě. Mnoho firem se obává, že najímání starších lidí zvýší náklady a sníží produktivitu,
říká Constantin Kinský, partner společnosti Roland Berger Strategy Consultants.
Jak ale upozorňuje Kinský,starší zaměstnanci mohou naopak při vhodné strategii přinést firmám vyšší produktivitu i konkurenceschopnost. Například žebříček nejrychleji rostoucích technologických společností časopisu Forbes z roku 2013 ukazuje, že většinu úspěšných firem založili lidé mezi mezi 35 a 49 roky. Pouze za třemi firmami z první desítky stojí zakladatelé mladší 30 let. Pokud uvažujete o založení firmy, jsou zkušení lidé často úspěšnější, než jejich mladší kolegové,
dodává Kinský.
Čtěte také: Péče o seniory, lukrativní byznys budoucnosti
Efektivitě starší zaměstnanců též pomáhá rozvoj moderní medicíny, která umožňuje pracovníkům dělat déle a odcházet do důchodů později. Oproti dřívějšku se rovněž zkracuje doba mezi výskytem těžké nemoci a smrtí. Velkou roli v tomto ohledu rovněž hraje firemní zdravotní péče, která může snížit nemocnost zaměsntanců až o desítky procent.
Firmy by se dále měly podle společnosti Roland Berger Strategy Consultants zaměřit především na tyto tři kroky:
- Rozšířit management talentu – Při získávání nových zaměstnanců by firmy měly rozšířit svůj záběr o starší pracovníky, mladé ženy a imigranty. V těchto skupinách je mnoho kvalitních a vzdělaných pracovníků, kterým ale v práci mohou bránit různá omezení. Proto musí zaměstnavatelé zlepšit podmínky a nabídnout služby jako jsou firemní školky, částečné úvazky či jazykové kurzy.
- Vytvářet věkově různorodé týmy – Pokud starší a mladší zaměstnanci pracují v jednom týmu, mohou lépe sdílet své silné stránky a zajistit firemní know-how pro budoucnost. Je to výhoda i v okamžiku, kdy starší zaměstnanec opouští firmu – znalosti, které předal mladším kolegům, nebudou jeho odchodem pro firmu ztraceny.
- Zvyšovat flexibilitu pracovních podmínek – Stárnoucí populace nutí firmy k přehodnocení – striktní hierarchie a postupové žebříčky musí být nahrazeny pružnějšími strukturami a příležitostmi k rozvoji. Příkladem může být střídání pracovních míst a povyšování bez ohledu na věk.