Aby se vaše produkty a služby dostaly do povědomí uživatelů, musíte být vidět. Pokud vlastníte obchod uprostřed rušného náměstí, máte z půlky vyhráno. Ne každý má však takovou výhodu. Jak se tedy dostat do povědomí vašich budoucích zákazníků, aniž byste museli vynakládat velké prostředky? Zkuste pár následujících tipů.
1. Před startem podnikání začněte blogovat
Příběhy letí a pokud se to týká podnikání, čtenost je zaručena. Vytvořte si svůj firemní blog. Využít můžete dnes dostupných nástrojů zdarma. Nejvíce mám v oblibě Tumblr.com, který vám umožní si vytvořit blog i na vlastní doméně a navíc si můžete vybrat design blogu z přednastavených šablon, takže stránka sama o sobě vypadá profi. Chce to ale znalost angličtiny, služba zatím není dostupná v češtině. V okolí se určitě ale najde někdo, kdo vám s tím velmi rád pomůže. Anebo se na Podnikatel.cz brzy vraťte a tento způsob vám vysvětlím krok po kroku v některém z dalších článků.
Blog však nespojujte pouze s vaší budoucí značkou, spojte ho i s vaší osobou. A co psát? Prostě to, co každý den řešíte. Jak jste si šli vyřídit živnostňák, jak jste komunikovali s úředníky, jaké nesmysly po vás chtěli, jak jste si zařizovali svůj úplně první firemní účet v bance. Pište osobně bez předsudků, vtipně, ale zároveň ne příliš negativně. Publikujte také fotky ze zařizování vaší provozovny. Tyto příspěvky nezapomeňte odkazovat na sociálních sítích, na firemních profilech, ale také je šiřte mezi svými přáteli, které poproste o sdílení dál. Brzy se najdou tací, kteří vám ještě před otevřením začnou fandit a mohou obrátit další lidi v budoucí a spokojené zákazníky.
Čtěte také: Každý podnikatel na volné noze by měl blogovat. Vytváří si svou obchodní značku
2. Po startu nezapomeňte na katalogové zápisy
Jakmile podnikání spustíte, nezapomeňte si vytvořit klasickou webovou prezentaci, která by už měla informovat o vašich konkrétních službách a produktech. Kromě základních informací by bylo dobré se této stránce věnovat i nadále, tedy ji pravidelně aktualizovat. Pokud jsou vaše produkty a služby neměnné, spojte webovou prezentaci s vaším blogem tak, aby stránka nebyla pouze statická. Buď můžete využít opět Tumblr.com nebo třeba i Wordpress.org, nebo stačí využívat firemní profily na Google+. Pokud to sami nezvládnete, poproste opět někoho z okolí.
Poté se vrhněte na tzv. katalogové zápisy, tedy zařazení firmy do veřejných katalogů firem, ale pozor, ať nesednete podvodníkům na lep. Některé stránky se tváří, že zápis do takového katalogu, který vás pak zviditelní na internetu, je zdarma, opak je však pravdou. Buďte v tomto ohledu velmi obezřetní. Osobně doporučuji zápis pouze katalogů vyhledávačů jako je Adresář Google nebo Firmy.cz (od Seznam.cz). V obojím případě je zápis zdarma, u Googlu je akorát podmínkou si zřídit stránku na Google+, od které se očekává, že ji budete spravovat. Katalogový zápis zdarma nabízí i Evropská databanka (EDB), pomocí odkazu Přidat záznam můžete svoji firmu přidat právě na stránku EDB. Ale to není vše. Jakmile se firma zařadí do katalogu EDB, je automaticky publikována i na serveru Podnikatel.cz, který disponuje vždy aktuálním rejstříkem firem na internetu.
3. Kontaktujte městská i lokální média
Skoro každé město ba i malá obec disponuje lokálními novinami. Abyste noviny, které většinou spravuje sama radnice, informovali o spuštění vaší nové služby, pošlete jim tiskovou zprávu. Ta by neměla být koncipována jako reklama, ale pouze jako informační sdělení, které přinese výhody místním občanům. Pak se nemůže stát, že vás bude radnice kontaktovat s požadavkem na zaplacení inzerce. Návod, jak na takovou tiskovou zprávu, můžete najít v jednom z našich starších článků.
Čtěte také: Spoustu tipů na marketing čtěte v našem speciálu
Nespoléhejte se však pouze na místní noviny, zkuste kontaktovat i lokální média. Stejnou tiskovou zprávu můžete odeslat do lokálního deníku, rádia či serveru, který píše buď o vašem oboru či místu podnikání. Takovou tiskovou zprávu neposílejte hromadně tak, jak to často dělají najaté P.R. agentury, za což bych jim pravítkem přetáhl ruce. Informační sdělení posílejte vždy cíleně na konkrétní médium, nebojte se příjemce oslovit. Tiskovou zprávu vždy přepište vůči cílenému médiu. Nemusíte pokaždé posílat ten stejný text, není to ani efektivní.
Abyste podpořili vydání vašeho textu, zkuste nabídnout konkrétnímu médiu nabídku bonusů pro jejich čtenáře. Může to být například pomocí slovního hesla, které první zákazníci při nákupu či objednání služeb uvedou. Samozřejmě tuto možnost omezujte časově nebo množstevně, bohužel „čecháčství“ je typické tím, že výhody a bonusy se šíří mezi lidmi rychle a mnozí z nich by toho mohli začít zneužívat. Po ukončení akce však nebuďte k zákazníkům nezdvořilí a sami vyhodnoťte, jestli ještě některému z nich budete chtít bonus i po vypršení termínu přidělit.
Pokud z výše uvedených věcí něco nezvládnete a jste přeci jen ochotni investovat menší peníz do lepší propagace, oslovte profíky, tedy jednotlivce na volné noze, kteří vám určitě rádi pomůžou a nebudou si účtovat horentní sumy. Spoustu šikovných a kreativních lidí naleznete buď v naší Databázi živnostníků, nebo na webu NaVolneNoze.cz, vychytaný je i projekt EasyTask.cz.