Podcasty, influenceři, chatbot, HR loyalty program. To není jen sada moderních slov, kterými šermují nabušení marketéři. Zjistěte, v čem jsou i pro vás užitečná.
1. tip: Vsaďte na podcasty
Podcast je pro rádio to samé, co YouTube pro televizi,
tvrdí Dan Tržil, který produkuje podcasty v Česku a Americe a v podcastu Proti proudu zpovídá zajímavé české osobnosti. Podcast přibližuje jako audio formu obsahu blízkou rádiu, která je otevřená nezávislým tvůrcům. Obliba podcastů přitom podle něj roste. Jsou totiž výhodné pro hlubší interakci s posluchačem a často mají delší formáty.
Připomíná také statistiku za USA, kde mají podcasty 67 milionů posluchačů měsíčně, kteří je poslouchají zhruba pět hodin týdně. Většina si přitom poslechne celou nebo skoro celou epizodu. A mezi posluchači jsou hlavně lidé mezi osmnácti a pětapadesáti lety, kteří mají vyšší příjmy a také hojně využívají sociální sítě. Podcasty jsou v Americe zároveň reklamní trh s velkým potenciálem – odhaduje se, že v roce 2020 překoná 500 milionů dolarů.
V Česku mají podcasty naproti tomu desítky tisíc posluchačů. Ale i tady se firmám a podnikatelům nabízejí jako vhodný marketingový nástroj. Podle Dana Tržila totiž přinášejí možnost unikátní prezentace témat pomocí audia, zatím je mezi nimi malá konkurence, ale jasně rostoucí trend, navazují s publikem přímý vztah a také vzbuzují ze všech typů obsahu největší pozornost. Skrze podcasty tak firmy mohou šířit svá sdělení, získat reputaci na daném trhu a navazovat vztah s klienty, propojit se s influencery nebo decision makery, sdílet svou expertízu a know-how. Ale také přímo vydělávat peníze, když si lidé koupí něco, co se v podcastu promovalo. Čtěte proto více o tom Jak využívat podcasty pro firemní marketing.
2. tip: Influencery si zaplaťte
Spolupráci s influencery se na konferenci WebTop100, kterou pořádá Tuesday Business Network, podrobněji věnoval Petr Kurz, Marketing Director ve společnosti elem6, který řídí marketingovou komunikaci několika značek spotřební elektroniky v regionu CEE. Na úvod připomněl zjištění studie Influenceři v roce 2017 od Ogilvy & Mather (z hlediska vlivu si prvenství drží Leoš Mareš), zaměřené mimo jiné nejen na výhody, ale i na rizika spolupráce s influencery. Rizikům dominuje nízká míra kontroly nad výsledkem spolupráce, následují lidský faktor, problematické měření dosahu, nespolehlivost a špatné zacílení. Nejjednodušší způsob, jak dělat influencer marketing správně, je tak podle Petra Kurze za něj zaplatit.
Mezi jeho tipy pak patří nevybírat influencera podle počtu followerů, ale podle engagementu (zapojení) a impresí, pracovat na kampaních dlouhodobě, a propracovat tak zvaný „tone of voice“. Podrobněji se tématu influencer marketingu věnujeme v článku Při výběru influencerů myslete na důsledky i svou reputaci.
Jak navíc dodává Aki Votrubová, Instagram & Influencer Specialist, v souvislosti právě s Instagramem zhruba 60 procent lidí nevnímá doporučení influencerů jako reklamu. Zároveň je užitečné promyslet doporučení Kamila Aujeskyho, který vede vlastní digitální agenturu samsiDigital: Nikdy se v onlinu nespokojte s jedinou možností. Vymýšlejte hypotézy, co může fungovat lépe, a následně si je reálně vyhodnocujte.
Při úniku dat nemlžte
Digitalizace a internet do firem kromě všech plusů a benefitů vnesly také jednu noční můru navíc: úniky dat.
Hacker Michal Špaček, jehož cílem je naučit webové vývojáře stavět bezpečnější a výkonnější weby a aplikace, připomněl některé z úniků. Jména, hesla a telefonní čísla, která unikla z Mallu. Účty Alza.cz, ke kterým se přihlásili podvodníci a objednali si přes ně zboží. Uniklá data z pojišťovny Uniqa, která se o problému dozvěděla z televize.
Michal Špaček přitom doporučuje, jak správně reagovat, pokud už firma musí takové nepříjemnosti, jakou únik dat je, čelit: především spolupracovat, vsadit na transparentnost, uvést detaily a nevymlouvat se.
3. tip: Do hledání lidí investujte aktivitu i čas
Svět online a nejnovějších technologií je dnes v kombinaci se světem fyzickým i prostředím HR aktivit. Matěj Matolín, šéf HR v technologické firmě STRV, bloger na Lovec-hlav.cz a lektor, prezentuje dnešní recruitment jako loyalty, tedy věrnostní, program. To je přístup, kdy se mezi firmou hledající nové lidi a potenciálními kandidáty buduje dlouhodobý vztah. Podle jeho analýzy může uběhnout až třináct měsíců od prvního kontaktu s potenciálním kandidátem nebo potenciální kandidátkou do jejich skutečného nástupu. Mezi tím proběhne i 27 mailů a pět schůzek. A zatímco budování vztahu trvá rok, samotný nábor je nakonec otázkou tří týdnů. Důvody jsou nasnadě. Ti nejlepší hráči na trhu práce mají dobrou práci u dobrého zaměstnavatele a cítí za svou práci zodpovědnost. Nezmění práci kvůli jednomu e-mailu z HR,
upozorňuje Matěj Matolín. Jak pracovat s cílovkou, si připomeňte v článku Při uvažování o cílové skupině nezapomínejte na stávající zákazníky.
Věrnostní program podle něj zároveň umožňuje segmentaci potenciálních kandidátů, které má firma v hledáčku, má pro lidi nějakou přidanou hodnotu, jako jsou třeba pozvánky na školení a různé akce, pravidelná personalizovaná komunikace, exkluzivní akce a podobně. A také firmě přináší možnost měření. Jako kanály komunikace organizovaných akcí, které jsou příležitostí pro setkání a navazování kontaktů i pro budování značky zaměstnavatele, se pak nabízejí všechny dostupné možnosti od mailingu přes newslettery po propagaci na sociálních sítích. A konkrétně v případě STRV i využití chatbota.
Jde o to, aby firma zabezpečila různé kontaktní body, které mohou potenciální nové zaměstnance zachytávat. Jak dodává Matěj Matolín ze své praxe, vizí je vytvářet maximum takových kontaktních bodů (a nakonec i pracovní inzerát může být jedním z nich), sledovat signály změn, zaměřit pozornost správným směrem, automatizovat a personalizovat komunikaci a škálovat budování vztahů. Protože vztahy jsou podle něj tím, co dnes i v HR a náboru rozhoduje.