Elektronická evidence tržeb (EET) spolehá především na tzv. internetovou konektivitu, tedy připojení pokladního systému k internetu. Ale co se stane, pokud internet vypadne, nebo podnikatel není schopný v místě svého podnikání internetovou konektivitu zajistit? I na to e-tržby a především pak zákon o evidenci tržeb pamatuje.
Záleží však na tom, o jaký případ se jedná. Podle toho musí podnikatel přizpůsobit své jednání. Zlatým pravidlem však zůstává, že nad internetovou konektivitou musí mít podnikatel dohled, v mnohém však pomohou mobilní operátoři a mobilní připojení k internetu.
1. Podnikatel je trvale připojen k internetu
Elektronická evidence tržeb je postavena na elektronické komunikaci mezi pokladním systémem a servery Finanční správy. Pokladní zařízení je trvale připojeno k internetu a je u něj nastavena mezní doba odezvy delší než 2 sekundy. Zjednodušeno řečeno, data z účtenky jsou zaslána skrze internetové připojení, Finanční správa odpovídá kódem, podnikatel tiskne účtenku a tu předá zákazníkovi.
2. Podnikatel nemá trvalé připojení k internetu
Pokud podnikatel není schopen si zajistit trvalé připojení k internetu, vydává účtenky v tvz. zjednodušeném režimu. V tom případě musí však požádat Finanční správu o výjimku. Tento model totiž není automatický. Musí příslušnému Finančnímu úřadu vyloženě zdůvodnit a potvrdit, že tam, kde provozuje živnost a kde přijímá tržby, skutečně není schopen technicky zajistit internetovou konektivitu. Po udělení výjimky pak podnikatel účtenky vydává stejným způsobem jako u trvalé konektivity s tím rozdílem, že data se uchovávají v zařízení, které účtenky vydává a tiskne, a podnikatel má potom 5 dnů na to, aby příslušná data dodal do Finanční správy. Musí se tedy do pěti dnů připojit k internetu a data odeslat. Zařízení by mělo schopno taková data po připojení k internetu odesílat automaticky.
3. Porucha připojení k internetu
Třetí situace může nastat v případě, že podnikateli internetové připojení vypadne. Pokud se tak stane, musí pak do Finanční správy poslat údaje z účtenek do 48 hodin, zároveň však není při výpadku internetu povinen uvádět na účtence fiskální identifikační kód. I v tomto případě by se měla data z účtenek automaticky ukládat do softwaru pokladní aplikace či systému. Po opětovném připojení k internetu by se měla automaticky odeslat do datacentra Finanční správy. Pro podnikatele by výpadek neměl představovat žádné vážnější komplikace. O vše by se měl postarat software aplikace.