Řeč je o mileniálech, lidech narozených od 80. let do přelomu tisíciletí. Jsou to zaměstnanci, spotřebitelé, dodavatelé, regulátoři, blogeři a investoři budoucnosti.
Jsou to lidé, kteří se zajímají o značky se sociálním přesahem a o zaměstnání, které je bude naplňovat. Tak to alespoň tvrdí studie Advancing the Sustainable Development Goals: Business action and Millennials’ views společnosti Corporate Citizenship, která se právě na mileniály zaměřila.
Očekávání versus realita
Jsou to však také lidé, kteří vidí propast mezi svým očekáváním a tím, jak se firmy nyní chovají. Osm z deseti zkoumaných mileniálů (neboli generace Y) věří, že byznys hraje velkou roli v naplňování cílů udržitelného rozvoje. Ale jen tři z deseti si zároveň myslí, že firmy budou dělat něco jiného, než jen upřednostňovat své krátkodobé cíle a maximalizovat zisk na úkor udržitelnosti.
Čtěte také: Sázíte v propagaci na virály? Inspirujte se těmi nejlepšími roku 2016
Podle mileniálů by přitom měly firmy podporovat udržitelný rozvoj, vytvářet opravdu nové byznys modely s pozitivním sociálním dopadem, zrychlit inovace produktů a služeb, které se zabývají společenskými problémy, a být transparentní. Takže se zdá, že odpovědnost je sexy, a kdo chce u dvou miliard mladých uspět, měl by se na ni adaptovat. Odpovědnost přitom souvisí s lidmi, ekologií a dárcovstvím.
1. Lidé jsou sexy
Kvalitní lidé jsou nedostatkovým zbožím. A stoprocentně už neplatí, že flastrem na nedostatek lidí jsou peníze. Vydělat co nejvíc totiž možná přestává být obecně sdílenou hodnotou. A právě mileniálové často mají jinak nastavený hodnotový žebříček, než jsou zvyklí jejich rodiče a prarodiče.
Řada z nich dosáhla dobrého vzdělání, ale na současný trh práce se dívá kriticky. Hledají práci, která je bude naplňovat, bude flexibilní, udržitelná a v prostředí, které jejich priority chápe. Proto mnoho z nich dává přednost neziskovým organizacím, startupům nebo podobným projektům, které se odlišují od klasického pracovního trhu,
tvrdí o mileniálech Jozef Papp, ředitel české pobočky společnosti Stanton Chase, která vyhledává vrcholové manažery. Navíc podle něj mladé lídry více zajímá také firemní kultura a důležité jsou pro ně i pracovní vztahy a osoba jejich nadřízeného.
Čtěte také: Mezi živnostníky je třetina žen. Jejich počet se zvyšuje rychleji než u mužů
Lidé už zkrátka (pokud budou moci) nebudou ochotní přizpůsobit se jakýmkoliv pracovním podmínkám a budou chtít sladit realitu s vlastními představami. Myslet víc na lidi je aktuálnější heslo než to, že účel světí prostředky. Svědčí o tom třeba i to, že podle personálně-poradenské společnosti Hays Czech Republic je současným trendem mezi benefity péče o fyzické a duševní zdraví zaměstnanců. Mezi takové benefity patří příspěvky na sport, dodávky ovoce či zeleniny do kanceláře zdarma, konzultace stravovacích či pohybových návyků, cvičení v kanceláři, možnost konzultací s psychologem nebo věrnostní volno či další týdny dovolené navíc.
2. Zelená je sexy
I když se to mainstreamovým pohledem nemusí zdát vždycky až tak zřejmé, podnikání je stále silněji formované ekologickými otázkami. A to napříč obory i velikostmi firem. Příklon k ekologii se přitom hodně spojuje právě s mileniály. A přináší také nové podnikatelské příležitosti.
Mezi největšími a globálními firmami například aféra dieselgate s falšováním emisních testů přitáhla nedávno pozornost k automobilovému průmyslu a spustila diskusi o dieselových motorech a jejich ekologičnosti. Adidas zase představil boty, které jsou vyrobené z recyklovaného plastového mořského odpadu, a to ve spolupráci s americkou neziskovkou Parley for the Oceans.
Čtěte také: 10 otázek pro podnikatele, které by si měli zodpovědět na rok 2017
Mezi spotřebiteli se šíří hnutí zero waste (nulový odpad), jehož propagátorka Bea Johnson jezdí na přednášková turné, píše blog a vydala knihu. I v Česku funguje obchod s potravinami Bez obalu, podobně jako si v newyorském Brooklynu otevřela bezobalový obchod Sarah Metz.
Její The Fillery vznikl proto, že sama po deseti letech života v Brooklynu neměla kde nakupovat podle svých představ (tedy bez obalů). Přesně tak, jak nakupovala v By the Pound v Michiganu, kde žila předtím. Naším hlavním záměrem je redukovat obaly a vyhazování jídla,
tvrdí. Je to oblast podnikání, která stojí na osobním přesvědčení a konkrétní potřebě – to ji dělá důvěryhodnou. Navíc vytváří komunitu a blízký vztah se zákazníky, což je také trendy.
3. Charita je sexy
Milionář už jsi. Tak proč nebýt milionář, který zachraňuje životy?
– ptá se jeden z mileniálů ze studie od Corporate Citizenship firemních lídrů. Zachránit další život nebo poslat další dítě do školy, to je pro mě nejlepší investice,
uvedl pro DVTV Sanjiv Suri, zakladatel firmy Zátiší group, která aktuálně věnuje 50 procent ročního zisku na humanitární účely. Dávat deset procent z jakéhokoliv příjmu se naučil od svých rodičů.
Určitě zatím nevymřeli ti, pro které je víc sexy podnikatel v Lamborghini, než ten, kdo podporuje chudé v Africe. Ale všechno se mění a třeba taková kritika celosvětové příjmové nerovnosti už zdaleka není jen výsadou antisystémových aktivistů. To, že i lidé v Česku od podnikatelů dárcovství očekávají, ostatně ukázal průzkum společnosti InsightLab, který prezentoval její Research Director Radek Jiřičný na Dárcovském summitu 2016 Fóra dárců. Devadesát procent respondentů (vzorek 500 lidí) se podle průzkumu domnívá, že by firmy měly darovat peníze na veřejně prospěšné akce.
Čtěte více: Dobročinnost českých firem? Tak třeba včelaření. Přečtěte si příběhy z praxe
Jenže jestli si někdo myslí, že když daruje peníze jako úlitbu veřejnému mínění, může si pak v podnikání dělat, co chce, je na omylu. Po společensky odpovědné firmě totiž respondenti chtějí hlavně to, aby vyráběla kvalitní výrobky a investovala do rozvoje a vzdělávání zaměstnanců – tedy do lidí. Dárcovství je pak na třetím místě. A pro 80 procent účastníků průzkumu je také důležité, aby se společensky odpovědně chovala firma, ve které pracují nebo pracovat chtějí. I to je tedy součástí boje o kvalitní lidi.