30 tipů, jak seškrtat náklady v podnikání na minimum

12. 7. 2011
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Autor: 631791
Úsporná opatření neřeší pouze vládní sněmovna, přemýšlet by nad nimi měla také každá fyzická či právnická osoba. A protože jich nikdy není dost, předkládáme rovnou 30 tipů na snížení finančních výdajů.

V případě omezeného rozpočtu, a který podnikatel jej omezený nemá, se opravdu vyplatí šetřit a důkladně zvažovat, kam své finance v byznysu investujete. Kdybyste přece jen zapomenuli na hodnotu těžce vydělaných peněz, server Podnikatel.cz přináší záplavu úsporných opatření, jak vaše podnikání odrazit ode dna. Přes úspory ve výdajích za účty až k levným způsobům, jak přilákat zákazníky a získat si jejich přízeň. Jistě si vyberete.

Nízkorozpočtová propagace

1. Buďte dobrým sousedem. Rozdělte se o náklady na propagaci a reklamu s podnikateli, kteří sousedí s vaším obchodem nebo nedaleko něho. Uspořádejte společně výprodej před svými obchody, nebo dotáhněte vaši spolupráci dále. Můžete například sdílet e-mailový adresář, distribuční kanály či se se svými sousedy poradit o možnostech týkajících se dodavatelů (samozřejmě pokud podnikají v příbuzném odvětví).

2. Požádejte vkusně o pomoc zákazníky. Reference jsou přesně ten typ podpory, který chcete od svých zákazníků získat. Jména konkrétních osob, které potřebují vaše služby či produkty. Tak neváhejte a ptejte se, obdržení nového kontaktu od zákazníka nic nestojí.

3. Je váš zákazník spokojený? Tím, že o jeho spokojenosti řeknete ostatním při neformálním rozhovoru nebo prezentaci svého produktu na veřejnosti, nabudou vaši posluchači důvěry a povzbudíte je ke koupi vašich výrobků či služeb.

4. Zkuste reklamu v televizi. Lokální kabelové televize mají zpravidla velmi rozumné ceny za zveřejnění reklamy, ať už ve dne či v noci. I když nepůjde o propagaci v hlavním vysílacím čase, vytvoříte tím dojem, na kterém záleží – v pohodlí domova potenciálních zákazníků.

5. Nabídněte odborné poradenství. Zkuste vystoupit se svým projevem na vhodné akci pořádané městem či obcí nebo napište odbornější článek týkající se vašeho oboru podnikání do místních novin. Nejenže budete vypadat jako expert, hlavně tím přilákáte nové klienty.

6. Využijte guerilla marketing. Partyzánská reklama je o neotřelosti a inovaci. Zkuste například před svou restauraci na chodník napsat ceny za vaše denní menu. Je však třeba dbát na to, jak dalece při guerilla marketingu umožní zákon podnikateli zajít. Nebojte se ale tento marketingový nástroj (účinný zejména při zaměření se na mladší generaci zákazníků) směle vyzkoušet. Čtěte více: 10 způsobů, jak docílit opakovaného nákupu

Potřebujete poradit? Nevíte si s něčím rady? Zeptejte se, redakce zajistí odpověď.
Tlačítko: Nový dotaz

Šetřete s pomocí internetu

7. Pusťte se do prohledávání webů. Prozkoumejte trh pomocí internetu a zkuste najít své klienty na diskuzních fórech, ať už se týkají vašeho města nebo i na těch specializovaných, které patří zájmovým skupinám diskutujícím o produktech či službách spojených s vaším byznysem.

8. Levný e-shop? Považujete e-shop za příliš nákladný druh podnikání? Můžete začít tím, že budete prodávat své zboží za minimální poplatky na online aukčních stránkách jako jsou aukro.cz, e-aukce.cz či bonus.cz. Pokud chcete vytvořit profesionální podobu své stránky na aukčním portálu, i to je možné, obvykle za nízký měsíční poplatek.

9. Začněte chatovat. Vyhledejte diskuzní skupiny věnující se vašemu oboru byznysu a pusťte se do boje. Moc se mi do toho nechtělo (účastnit se online diskuzí – pozn. red.), ale je to způsob, jak pro sebe získat informace o různých tématech. Časem jsem vlastně zjistil, že je to jediný marketingový nástroj, který pro své podnikání používám, investuji do toho pouze svůj čas, řekl serveru Podnikatel.cz Marek Svoboda, majitel pražského zverimexu. Do svého podpisu vložte také URL adresu, ale v žádném případě se nesnažte na fóru prodávat, většina administrátorů by vám zakázala přispívat. Místo toho poskytněte užitečné informace, kvůli kterým budou lidé chtít navštívit vaše stránky.

10. Dejte o sobě vědět. Dali jste již všem na srozuměnou, jaká je vaše URL adresa? Zkuste ji také vytisknout na váš hlavičkový papír, vizitky a přidat do svého e-mailového podpisu, zkrátka všude tam, kde by ji mohli vidět potenciální klienti. Našijte jej také na zaměstnanecké uniformy, dejte ji na reklamní předměty, do všech tiskových zpráv, Zlatých stránek a na firemní auta. Čtěte více: Udržet zákazníka v e-shopu vyjde levněji, než si „pořizovat“ nového

Jak na lokaci

11. Nemůžete si dovolit vlastní provozovnu? Zkuste pronájem dnes tak populárních open space prostorů. Mnoho podnikatelů tak vyřešilo svou svízelnou situaci s nedostatkem financí na vlastní provozovnu. Uspokojili tak široké spektrum potřeb, včetně přístupu do soukromé poštovní schránky.

12. Buďte mobilní. S tím také souvisí požadavek mobility, pokud se zcela ve svém oboru podnikání necítíte zakotveni. Zatímco náklady na zřízení stálého prodejního místa mohou být závratné, pronájem prostor trvá zhruba 3 – 10 let. To usnadňuje podnikatelům vyzkoušet si podnikání na kratší dobu, a pokud se jim nedaří, je mnohem snazší přejít na novou produktovou řadu nebo zavřít krám a přesunout se na nové místo.

Provozní náklady

13. Kupujte recyklované náplně do tiskáren. Vyhledejte na Googlu nebo ve Zlatých stránkách lokálního dodavatele recyklovaných cartridge kazet a nebojte se jeho zboží zakoupit. Vždy se vám musí zaručit stoprocentní kvalitou zakoupené kazety do tiskárny.

14. Pořiďte si formuláře zdarma. Namísto nákupu formulářů a dokladů v papírnictvích nebo zdlouhavým vytvářením svých vlastních dokumentů využijte ty, které jsou zdarma ke stažení na internetu. Velkou zásobu můžete nalézt také na našem portálu v sekci Formuláře.

15. Získejte zdarma software pro váš firemní počítač. Navštivte server Slunečnice.cz a vyzkoušejte stovky softwarových produktů bez poplatků za stažení. Může jít o plné verze programů (freeware) nebo omezené verze plného produktu. Pokud jste zde nenalezli to, co hledáte, zkuste se také podívat na webové stránky výrobce vašeho operačního systému. Většina z nich nabízí bezplatné verze užitečných software programů.

16. Nakupte použité vybavení. Ušetřete tímto zakoupením až 60 procent nákladů. Může jít například o použitou výpočetní techniku, kopírky či kancelářský nábytek. Dobrými zdroji pro nákup použitého vybavení jsou aukce a novinové inzeráty. Čtěte více: Jak na virtuální kanceláře

Tipy na pojištění

17. Pod záštitou asociace. Jestliže se poohlížíte po pojištění svého podnikání, poraďte se se svým profesním sdružením. Některé profese se bez pojištění neobejdou a vaše asociace vám ve výběru správné pojišťovny hodně ulehčí práci.

18. Vždy připraven. Včasné zřízení vhodného pojištění šetří v dlouhodobém horizontu nemalé finance, říká Lucie Nováková, nezávislá finanční poradkyně. Zamyslete se, jaká situace by byla pro vaši společnost katastrofální, a chraňte se odpovídajícím pojištěním. Pojištění podnikatelských rizik je záležitost, na které by malí podnikatelé rozhodně šetřit neměli, dodala Nováková.

19. Udělejte si přátele ve svém oboru. Zprostředkováním si náhradního či záložního místa pro své podnikání v případě velké katastrofy budete moci ušetřit na pojistce pro případ přerušení výdělečné činnosti, radí Nováková. Pokuste se na tomto dohodnout s firmou, která dělá ve vašem odvětví. Mohli byste pak používat jejich prostory a zařízení, pochopitelně to samé nabídněte také protistraně.

20. Zkontrolujte si stav pojišťovny. Před výběrem vaší pojišťovny si nezapomeňte ověřit, jak je na tom s pohledávkami a požádejte také o informace o pojistných plněních a návratnosti vložených investic v případě nastalého neštěstí. Tím si můžete ušetřit nejen peníze, ale také velké starosti. Čtěte více: Jaká pojištění by podnikatelé rozhodně neměli opomenout?

Zaměstnanci a úspory

21. Využívejte brigádníky. Dočasná pracovní výpomoc je efektivní tehdy, když zachováte její základní princip. Tedy budete využívat brigádníky pouze tehdy, když jsou zapotřebí. Můžete si jej najmout třeba jen na 3 dny v týdnu, na 6 hodin denně. Pokud tedy hledáte účinný nástroj pro efektivní řízení provozních a mzdovýh nákladů, můžeme vám brigádníky doporučit.

22. Zkuste agenturní zaměstnávání. Spíše než platit za zaměstnance, kteří nečinně sedí za kasou, když se obchodu moc nedaří, uvažujte o pronájmu dočasných zaměstnanců z pracovních agentur, než se situace s podnikáním ustálí.

23. Oslovte vysokoškoláky. Zdarma nebo za malý poplatek zkuste nabídnout místním vysokoškolským studentům šanci, jak získat praxi ve vašem oboru. Zkuste zaměstnat stážistu.

24. Dejte zaměstnancům benefity. Chcete zvýšit zaměstnancům plat a nemuset za to státu odvádět daně? Poměrně snadným řešením jsou zaměstnanecké výhody nebo také benefity. Taková odměna je výhodnější pro zaměstnavatele i zaměstnance než navýšení platu nebo mzdy.

25. Částečný nebo úplný outsourcing. Zaměstnanci outsourcingových společnosti získávají spoluprácí s firmami z různých oborů mnoho zkušeností, které pak mohou nabídnout svým dalším zákazníkům. Nezřídka se stává, že spousta firem řeší v principu stejné nebo podobné problémy. V těchto případech mohou outsourcingové společnosti velmi rychle nabídnout řešení, která už fungují u jiných klientů.

26. Podnikejte s osobou spolupracující. Jak uspořit na dani z příjmu a sociálním pojištění, máte-li slušné zisky z podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti a nežijete sám? Rozdělíte své příjmy a výdaje na osobu nebo osoby, které s námi žijí ve společné domácnosti a které zdaní tyto části ve vlastním daňovém přiznání. Čtěte více: Chytré tipy pro účetní: jak správně vypočítat délku dovolené

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Minimalizujte daně

27. Využijte paušálních výdajů. Základ daně se v tomto případě určí jako souhrn příjmů, který se sníží o povolené procentní částky výdajů podle typu činnosti, kterou ve zdaňovacím období provozoval. Není nutné uschovávat doklady k prokázání skutečných výdajů a obávat se jejich případného neuznání správcem daně. Poplatník vede pouze záznamy o příjmech a evidenci pohledávek.

28. Uplatněte slevy na dani. To znamená všechny slevy, daňové zvýhodnění a nezdanitelné částky. Snížit daňový základ můžeme pomocí tzv. nezdanitelných částek. Ty je vhodné maximálně využít. Mezi nezdanitelné částky patří úroky z hypotečního nebo obdobného úvěru, pojistné na penzijní připojištění, pojistné na soukromé životní pojištění, členské odborové příspěvky a příspěvek na úhradu dalšího vzdělávání.

29. Snižte základ uplatněním daňové ztráty. O ztrátu z minulého období je možné snížit základ daně. Zásadně však není možné snižovat příjmy ze zaměstnání. Ztrátu nemusíme uplatnit celou. Využijeme potřebnou část a zbytek uplatníme v následujících obdobích, kdy dosáhneme zisku.

skoleni_8_1

30. Využijte vyšších daňových odpisů. Zákon o daních z příjmů umožňuje využití rovnoměrných nebo zrychlených odpisů. O tom, jak bude majetek odepisován, rozhodne sám podnikatel. Základní zásadou je, že jednou zvolený způsob odepisování již nelze změnit.

Foto: Isifa.com

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).