4 kritéria, podle kterých vybírejte fotobanku

31. 5. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Všeobecně nejlepší fotobanka neexistuje. Pokud nějakou vybíráte, nejdůležitější je vědět, jaké snímky potřebujete a hlavně v jakém množství.

Skoro každý týden dostanu následující dotaz: která je ta nejlepší fotobanka pro nákup obrázků? Stejně tak v diskuzních skupinách o webdesignu a marketingu někdo zjišťuje, v které fotobance ostatní nakupují a kterou by z vlastních zkušeností doporučili…

Popravdě oba dva dotazy jsou trochu zcestné – neexistuje všeobecně nejlepší fotobanka a informace o tom, kde nakupuje Franta z firmy Růžové borůvky s.r.o. vám bude také k ničemu, protože vůbec nevíte, k čemu a jak je Franta používá. Ono je totiž nejdůležitější vědět, jaké snímky potřebujete a hlavně v jakém množství. Teprve podle těchto údajů se dá najít nejvhodnější fotobanka splňující vaše požadavky.

Čtěte také: 5 důvodů, proč nepoužívat obrázky z free fotobank

Hlavní kritéria výběru fotobanky

Existuje několik různě důležitých kritérií, která byste měli při výběru fotobank vzít v potaz, vybrat si podle nich vhodné kandidáty a hlavně vyzkoušet si je nanečisto. Pokusil jsem se je setřídit podle klesající důležitosti.

Cena

Pro většinu lidí asi nejdůležitější kritérium. Existují levné fotobanky i drahé fotobanky. Ale cena snímku se mění mnohem více podle toho, kolik jich měsíčně potřebujete koupit. Je obrovský rozdíl, zda potřebujete jednotky nebo desítky, či dokonce stovky fotek za měsíc.

V tom prvním případě bude pro vás nejlepší nakupovat obrázky za hotovost nebo ještě výhodněji za kredity – koupíte balík kreditů (čím více jich koupíte, tím jsou levnější, platnost mají většinou jeden rok, někde dokonce neomezenou) a poté za ně kupujete jednotlivé obrázky v průběhu celého roku. Cena jedné fotografie se poté většinou pohybuje mezi 25 a 250 Kč, záleží hlavně na její velikosti (rozměru).  Zajímají-li vás konkrétní čísla, podívejte se na tuto srovnávací tabulku nákupu obrázků za kredity.

V druhém případě – kdy potřebujete několik desítek až stovek obrázků za měsíc – se vám vyplatí zakoupit si předplatné. Za pravidelný měsíční poplatek si každý den můžete stáhnout určitý počet obrázků. Pokud denní limit budete náležitě využívat, můžete se s cenou za obrázek dostat až na 5 korun. Detaily najdete v článku srovnávající předplatné na jednotlivých fotobankách.

Existují i pokusy o nové obchodní modely kombinující výhody obou výše zmíněných. Jedním z nich byl Dollar Photo Club, kde se platilo měsíční členství (10 dolarů), za které bylo možné koupit 10 fotek bez ohledu na rozlišení. Pokud kupující potřeboval více, tak si další dokupoval za 1 dolar. Jeden obrázek tedy stál 25 korun a to už je hodně příznivá cena. Dollar Photo Club byl ale po akvizici firmou Adobe zrušen. Více o tomto tématu a možných nástupcích se stejným obchodním modelem jsem psal v článku Náhrada za Dollar Photo Club.

Originalita a kvalita

Současné fotobanky (microstock) jsou založeny na Royalty Free Licenci, která má hodně volné možnosti jak pro prodávajícího (může ty samé fotografie a ilustrace prodávat na jiných fotobankách), tak pro kupujícího (může koupený snímek použít vícekrát, použití není časově omezeno). Důležité tedy je, že fotobanka nezaručuje exkluzivní použití snímku – tedy ten samý snímek může použít ve stejnou dobu třeba i vaše konkurence.

Pokud požadujete exkluzivitu, poohlédněte se po fotobankách prodávajících licence Rights Managed (RM), kde se hlídá každé použití – nejen kde a jak se snímek použije, ale odkdy dokdy. Ceny takových fotek jsou ale řádově někde jinde – pokud se nejedná o nějakou konkrétní hodně originální fotku, doporučil bych vám spíše najmout si fotografa.

Jestliže chcete alespoň trochu snížit pravděpodobnost použití stejné fotografie a zároveň požadujete vyšší kvalitu, zkuste zabrousit do dražších exkluzivnějších kolekcí – něco podobného nabízí například Fotolia (Infinite Collection), iStock (Signature Collection – dříve Vetta). Případně odnož Shutterstocku Offset.com – takové kolekce obsahují originální tvorbu, kterou většinou jinde nekoupíte (ale pořád může stejné obrázky kupovat a používat více zákazníků, jen ta pravděpodobnost je mnohem menší).

Možnosti vyhledávání

Ono se to nezdá, ale možnosti vyhledávání na fotobance jsou také velmi důležité. K čemu vám je fotobanka s milióny super obrázků, když je na ní nebudete schopní najít? Při výběru vhodné fotobanky proto každému důsledně radím – zkuste si tam najít alespoň 5 konkrétních snímků, které jste v poslední době potřebovali. Můžete tak snadno zjistit, zda není vyhledávání velkou slabinou fotobanky.

Jen pro představu, kam techniky vyhledávání fotek momentálně dospěly, uvádím některé možnosti / parametry vyhledávání snímků na fotobankách:

  • Počet osob na snímku, jejich původ, věk a pohlaví
  • Barevné ladění snímku
  • Filtr na rozlišení (občas při tisku potřebujete hodně vysoké rozlišení, které nemají všechny nabízené fotografie na fotobance)
  • Orientace snímku (čtverec, na výšku, na šířku)
  • Stáří snímku v kolekci
  • Licence (editorial / komerční)
  • Vyhledávání podobných snímků podle uživatelem nahraného obrázku
Možnosti vyhledávání na fotobance Dreamstime - hledal jsem frázi "business man" a chtěl jsem, aby na fotce byli afro-američtí muž a žena ve věku 31-45 let.

Možnosti vyhledávání na fotobance Dreamstime – hledal jsem frázi „business man“ a chtěl jsem, aby na fotce byli afro-američtí muž a žena ve věku 31–45 let.

Velikost portfolia

Schválně tento parametr uvádím až na posledním místě, protože ty nejznámější fotobanky mají dnes již portfolia velikosti několika desítek miliónů souborů a z toho už se dá poměrně snadno vybírat.

Jak tedy vybrat tu nejlepší fotobanku?

Spočítejte si, kolik obrázků za měsíc potřebujete, vyberte si z výše uváděných přehledů několik nejvhodnějších a před tím, než se na některé fotobance zaregistrujete a zakoupíte si kredity či předplatné, vyzkoušejte si ji nanečisto. Na každé fotobance si můžete ihned zkusit vyhledávání bez toho, abyste se museli registrovat. Takže si najděte chvilku času a zkuste si vyhledat konkrétní obrázky, které jste v poslední době potřebovali – snadno tak zjistíte, jestli vám bude fotobanka v budoucnu vyhovovat (jak nabízeným obsahem, tak také komfortem vyhledávání).

Chcete-li si ušetřit čas, můžete pro základní výběr zkusit vyhledávač napříč největšími fotobankami.

Náhled vyhledávače nad fotobankami - vpravo si zaškrtnete, nad kterými fotobankami má hledat, výsledek se pak zobrazí dole na stránce.

Náhled vyhledávače nad fotobankami – vpravo si zaškrtnete, nad kterými fotobankami má hledat, výsledek se pak zobrazí dole na stránce.

Seriál: Komentáře
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Petr Václavek tvoří a prodává vektorové ilustrace v zahraničních fotobnakách, píše o nich a také o tvorbě grafiky v programu Adobe Illustrator.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).