4 změny, které oklešťují práva podnikatelů vůči mobilním operátorům

14. 10. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.sxc.hu, podle licence: Attribution 2.0 Generic
Ilustrační obrázek.
Nový zákon výrazně zhoršuje postavení podnikatelů vůči mobilním operátorům. Pokud novelu schválí i senát, ti si budou moci z podnikatelů udělat trhací kalendář.

Pokud senát schválí novelu zákona o elektronických komunikacích, musí se podnikatelé připravit na několik nepříjemných novinek. Novela totiž výrazně zhoršuje jejich postavení vůči mobilním operátorům. Přečtěte si, na co všechno si firmy a živnostníci budou muset zvyknout. 

Čtěte také: Operátor změní podmínky, zákazník musí mlčet. Nejvíce biti budou podnikatelé

Novela oklešťuje práva podnikatelů

Ilustrační obrázek.
Autor: www.sxc.hu, podle licence: Attribution 2.0 Generic

Podnikatelé se vůči mobilním operátorům dostanou do poníženého postavení.

Zatímco tzv. Husákova novela (pojmenovaná podle jejího předkladatele) z roku 2013 posílila práva zákazníků mobilních operátorů, nedávno schválená novela zákona o elektronických komunikacích jim je zase bere. Novela se však především dotkne podnikatelů. Nejvíce budou biti ti, kteří nejsou spotřebiteli. Těch se již nebude týkat nic z toho, co zavedla tvz. Husákova novela, komentoval na Lupa.cz publicista a odborník na komunikace Jiří Peterka. Hlavním negativním dopadem je značné zhoršení pozice živnostníků a firem vůči telekomunikačním společnostem. Tyto změny totiž výrazně sníží jejich schopnost pružně reagovat na změny na telekomunikačním trhu a tím snižovat svoje náklady či zvyšovat kvalitu služeb, připojil Pavel Černoch, jednatel společnosti Tarifomat.

Při výpovědi smlouvy na dobu určitou už nebude platit omezení sankcí

Hlavní negativní změnou je, že pro zákazníka – podnikatele už nebude platit při vypovězení smlouvy na dobu určitou limit pro výši smluvní pokuty. Ten stanovila Husákova novela na jednu pětinu měsíčního paušálu či minimálního plnění za každý zbývající měsíc. Nově by mohl operátor opět požadovat doplacení všech zbývajících paušálů či minimálních plnění. Očekáváme, že sankce se vrátí na výši, kde byla minulý rok. Tedy podnikatelé, kteří budou chtít smlouvy předčasně ukončit, budou muset doplatit 100 % paušálů až do konce smlouvy. I vůči podnikatelům takové sankce byly zcela nepřiměřené, protože bylo třeba zaplatit 100 % ceny služeb, které z důvodu změny operátora nevyužili, uvedl už před časem pro server Podnikatel.cz Miloš Borovička, právní poradce sdružení dTest

Mění se pravidla pro telefonické uzavírání smluv

Druhou nepříjemnost tvoří redukce práv podnikatelů při uzavírání smluv na dálku (přes telefon či e-mailem). V současnosti platí, že mobilní operátor musí po uzavření smlouvy na dálku poskytnout plné informace o podstatných náležitostech smlouvy, které vyjmenovává zákon. Následně po doručení dokumentů začíní běžet 14denní lhůta pro případné odstoupení od smlouvy. Nově by se tato možnost opět týkala pouze spotřebitelů. 

Čtěte více na Lupa.cz: Malý krok pro operátory, ale velký problém pro jejich zákazníky

skoleni_8_1

Podnikatele nebude třeba informovat o automatickém prodloužení smlouvy

Další okleštění podnikatelských práv nastane u informací ohledně automatického prodlužování smluv. Nyní musí operátor vždy zákazníka o automatickém prodloužení smlouvy včas informovat. Pokud bude novela schválena, podnikatele už informovat nebude muset.

Smlouvu nepůjde při změnách vypovědět

Poslední nepříjemnost se pojí s možností odstoupit od smlouvy v případě změn obchodních podmínek. Nyní může zákazník při některých taxativně určených změnách smlouvy od ní automaticky odstoupit bez sankcí. V dalších případech pak má možnost smlouvu vypovědět, pokud změny zhoršují jeho postavení. Nově ale zákon říká, že od smlouvy půjde bez sankcí odstoupit jen v případě “podstatné změny smlouvy vedoucí ke zhoršení postavení účastníka”. Jak upozorňují odborníci, slovo “podstatné” je značně vágní a operátoři si ho tak mohou vykládat po svém. O tom, co je podstatná změna, by tak de facto rozhodoval operátor sám. Pokud bychom zašli do krajnosti, mohla by být řada zákazníků připoutána k danému operátorovi napořád, upozornil Pavel Černoch, jednatel společnosti Tarifomat.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).