5 českých startupů, které znají spíše v zahraničí než v Česku

6. 3. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Přestože ze všech startupů uspěje jen malá část, rozhodně se dá řada českých úspěchů najít. Pohříchu jsou však tyto startupy známější více v zahraničí.

Založit a rozjet úspěšný globální startup rozhodně nepatří mezi úkoly, které by se daly označit za jednoduché. To, že neuspějete, je mnohem pravděpodobnější, než že uspějete. Přesto existuje řada tuzemských startupů, které se prosadit dokázaly, nebo alespoň mají dobře našlápnuto. Paradoxně se o některých z těchto startupů ví více v zahraničí než v Česku. A právě na téma českých startupů, o nichž se ví ve světě víc než doma, se zaměřila nedávná konference Tuesday Business Network.

5 zajímavých českých globálních startupů

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Některé české úspěšné startupy jsou známější v zahraničí.

V poslední době se pojem český startup spojuje především se Socialbakers a GoodData. V České republice však vzniklo a vzniká i mnoho dalších projektů, které slaví, a nutno přiznat, že především v zahraničí, nemalé úspěchy.

1. Cleevio

Mezi úspěšné startupy se dá už zařadit společnost Cleevio, o které server Podnikatel.cz psal již před třemi lety a kterou založil a vede Lukáš Stibor. Tehdy však šlo “jen” o společnost, která se zabývala mobilními a webovými a aplikacemi. Firma Cleevio sice dělala zakázky pro giganty typu společností Nokia nebo Coca-Cola, o nějakém globálním zásahu se ale nedalo příliš hovořit.

Zlom nastal až v roce 2013, a to poté, co se Stibor spolu s kolegy vydal do USA. Zde se snažili získat kontakty a založili firmu na vývoj vlastních mobilních aplikací. Výsledkem byla iOS aplikace Spendee, která slouží jako jednoduchá pomůcka pro správu osobních financí a výdajů. A právě aplikace Spendee se stala klíčem, který firmě Cleevio otevřel dveře do globálního byznysu. Aplikaci Spendee přitom Cleevio původně tvořilo jakožto bankovní aplikaci na zakázku. Banka si to však nakonec s aplikací rozmyslela a Stiborovi bylo líto nechat propadnout práci vniveč.

Když Cleevio v půlce června roku 2013 aplikaci zprovoznilo, zřejmě nikdo netušil, co bude následovat. Firma Apple totiž aplikaci zmínila na svém twitteru a to ji následně katapultovalo mezi nejstahovanější finanční aplikace v App Store. Společnost Apple navíc aplikaci sama promovala ve svém App Store. Cleevio navíc rychle zareagovalo a udělalo i verzi pro Android. Výsledkem byly statisíce uživatelů během několika měsíců a úspěch, kterého si začala všímat i zámořská média. Nezůstalo ale jen u aplikace Spendee.

Stiborovi se totiž podařil obdobný kousek i s aplikací Taasky, které slouží k task managementu, tedy ke správě úkolů. Po spuštění aplikace ji opět Apple začal propagovat a Taasky navíc vybral Starbucks pro jejich program Pick of week a týden šlo aplikaci zdarma stáhnout ve všech pobočkách Starbucks v USA v Kanadě. Výsledkem opět bylo několik statisíců uživatelů, pro které následně Cleevio vytvořilo i placené vylepšení. Také třetí aplikace od studia Cleevio má už přes stotisíc uživatelů. Jedná se o Snippit, který funguje, zjednodušeně řečeno, jako hudební Instagram.

Navzdory dosavadním úspěchům nehodlá Stibor usnout na vavřínech a Cleevio již pracuje na vývoji nových aplikací a na zlepšení těch stávajících. Připravuje se například Spendee 2.0 či na aplikace Gamee, která bude sloužit jako herní mobilní sociální síť.

Čtěte také: Láká vás byznys s mobilními aplikacemi? David a Lukáš vědí, co obnáší

2. Strv

Také Lubo Šmíd ze startupu Strv (dříve uLikeIT) podniká už nějaký ten pátek a také on se původně zabýval webovými projekty a následně přešel na mobilní aplikace. Spolu s Davidem Semerádem založili v roce společnost uLikeIT. V roce 2011 se rozhodli zaměřit svoji pozornost na americký trh. Vzestup firmy přišel až díky projektu CzechAccelerator, přes který se Šmíd a Semerád dostali do Silicon Valley a který jim pomohl se založením tamní pobočky. Začátky ale nebyly jednoduché, V USA sice strávili rok, za tu dobu ale nezískali žádný kontrakt. Po návratu se nicméně rozhodli, že jejich vysněné podnikání chtějí provozovat v USA a oba se do Spojených států amerických poté přestěhovali.

Zároveň změnili svůj přístup k byznysu, upravili svůj byznys model a krok pro kroku začali získávat kontakty. Ve své činnosti se zaměřili na americké startupy, kterým vytváří nejen aplikace na míru, nýbrž jim i zajišťují kompletní mobilní strategii. Strv (po přemístění do USA se firma přejmenovala) začal konečně byznys šlapat a celá firma zaznamenala raketový růst. Za poslední dva roky zněkolikanásobila počet pracovníků a nyní pracuje na několika desítkách různých projektů.

3. ROI Hunter

Velké úspěchy má za sebou nástroj ROI Hunter, který původně vytvořila firma Business Factory pro své interní potřeby při práci s reklamou na Facebooku. Brzy se však ukázalo, že právě samotný ROI Hunter, který propojuje Facebook Ads, Google Analytics a XML products feed, má větší potenciál, než práce, ke které měl původně sloužit. Že jde o trefu do černého, potvrdil i Facebook, a to tím, že ROI Hunter zařadil do svého Facebook® PMD (Preferred Marketing Developer) programu.

Na rozdíl od firem Cleevio a Strv ale ROI Hunter necílí na americký trh, nýbrž se soustředí na méně konkurenční trh v Polsku, Brazílii a na Blízkém Východě. V Česku ROI Hunter využívají například Alza.cz nebo Zoot.cz

4. Skypicker

Asi mediálně nejznámějším účastníkem konference byl Oliver Dlouhý, zakladatel agregátoru levných letenek Skypicker. Jak už uvedl dříve Dlouhý serveru Podnikatel.cz, celý projekt vznikal v poměrně partyzánských podmínkách a zákazníkům byl předložen po několika málo měsících. Moje první myšlenka byla, že budu vydělávat jen na reklamě, což se neosvědčilo. Počítal jsem s tím, že aerolinky budou platit za to, že jim budu vodit potencionální zákazníky. Jenže některé společnosti takto vůbec nepracují a jiné jsou ochotny o podobné spolupráci jednat až ve chvíli, kdy máte na webu miliony návštěvníků. Musel jsem proto prvotní podnikatelský záměr zcela opustit a vytvořit nový, uvedl Dlouhý.

Čtěte více: Je mu 25 let a psaly už o něm světové deníky. Čtěte příběh mladého podnikatele

Novým řešením se stala přímá rezervace letenek nízkonákladových společností přímo na webu Skypicker.com. Celé know-how firmy pak spočívá ve vyhledávání nejlevnějších letenek a že není k zahození, dokazují obchodní výsledky firmy v posledním roce. Po vstupu investora Ondřeje Tomka a akvizici projektu WhichAirline.com rostou firmě tržby, a to dokonce každý měsíc o 50 až 100 procent. Skypicker navíc vykazuje provozní zisk. Aktuálně činí valuace firmy 250 milionů korun.

5. Fripito

Zatímco předchozí čtyři startupy lze již označit za úspěšné, Fripito Jana Březiny se teprve nachází na začátku dlouhé cesty. Našlápnuto ale nemá zle. Fripito je mobilní aplikace, ve které uživatelé najdou cestovatelsko-fotografické průvodce pro různé světové lokality. Nejde tedy “pouze” o klasického průvodce, nýbrž se jedná o rozšířeného průvodce s tipy na fotky a místa, kde jdou vytvořit. Fripito navíc funguje i jako market place a je otevřeno všem fotografům, kteří chtějí vytvořit vlastního průvodce a prodávat jej skrze Fripito.

Nápad na aplikace Fripito vznikl v roce 2013 a také Březina se rozhodl svůj projekt prodat především v USA. V Nevadě založil firmu a zkusil získat prostředky na vývoj pomocí crowdsourcingu. Jak ale uvedl Březina, jednalo se o slepou uličku a místo toho nakonec raději sehnal českého investora. Na konci loňského roku se dostavily první úspěchy. Uvedení na trhu v New Yorku přineslo skoro 3 000 instalací a Microsoft Fripito vybral do BizSparku. Fripito se rovněž dostalo do finále Appnation @ CES 2015 a aktuálně má takřka 10 000 instalací. Cílem pro rok 2015 je však dosáhnout 50 000 instalací, nabízet 50 placených průvodců a kromě jiného získat také další investice.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).