Největší chybou při posílání newsletterů, ze které vychází většina ostatních, je zasílat je lidem, které o ně nestojí. Zní to možná banálně a samozřejmě, ale řada firem si tento prostý fakt stále neuvědomuje. Zatímco reklamu v časopise nebo na webu mohou lidé v případě nezájmu ignorovat, aniž by je výrazně otravovala (samozřejmě existují výjimky), mazat každý den nevyžádaný e-mail nechá v poklidu jen málokoho.
Na některá pochybení ukázalo nedávné zablokování systému MailChimp společností Seznam.cz. Ať už byl krok Seznamu jakkoli nešťastný, kdy místo zablokování původce spamu byl zablokován prostředník, poukázala celá kauza na důležitou věc. Řada lidí považuje newslettery, ať už si jejich zasílání sami vybrali, nebo nikoli, za spamy. Přinášíme proto souhrn pěti hlavních chyb, které se s posíláním newsletterů pojí.
Čtěte také: Problém pro stovky e-shopů: Seznam blokuje oblíbený nástroj na rozesílání mailů
1. Zákazník po nákupu začne dostávat newsletter automaticky
Pořád se stává, že pokud se chce uživatel na některých webech registrovat nebo nakoupit, dává tím dle obchodních podmínek i souhlas k zasílání novinek e-mailem. Další variantou téhož je zašít nastavení souhlasu se zasíláním někam, kam uživatel při registraci či nákupu nezabrousí. Obchodníci též občas používají trik, že souhlas se zasíláním newsletterů přednastaví a pokud si ho uživatel nevšimne a nezmění, začnou mu plnit e-mailovou schránku zprávami.
Podnikatelé, kteří tímto způsobem získávají souhlas, sice rozesílají své newsletter nejvíce lidem, zároveň ale pouze zlomku, kteří si to přejí. Výsledkem pak je naštvání zákazníků, jejich averze vůči podnikateli a případné označení za spammera. Ani jedna z těchto reakcí není pro firmu přínosná, ba naopak. S některými výše zmíněných postupů se navíc obchodník pohybuje na hraně zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Vyvarujte se proto rozesílání newsletterů těm, kteří si je nevyžádali, a nesnažte se souhlas se zasíláním získat za každou cenu.
2. Z newsletteru se nejde jednoduše odhlásit
Zákon č. 480/2004 Sb. rovněž obsahuje paragraf, který podnikatelům dává za povinnost, aby zákazník měl jasnou a zřetelnou možnost jednoduchým způsobem odmítnout souhlas s takovýmto využitím svého elektronického kontaktu i při zasílání každé jednotlivé zprávy, pokud původně toto využití neodmítl. Uživatelé tak musí mít “jednoduchou” možnost se z newsletteru odhlásit. Slovo “jednoduchou” je samozřejmě vágní a schová se pod ním řada možností. Mějte však na paměti, že vaší snahou by nemělo být komplikovat odhlášení, opět byste tím uškodili hlavně sami sobě.
Ideální způsob, jak umožnit odhlášení, je poslat s newsletterem link, kde se uživatel může kliknutím odhlásit. Abyste se vyvarovali toho, že uživatel klikne na odhlášení omylem, může dát na příslušné adrese ještě potvrzení, že se daná e-mailová adresa chce odhlásit. Rozhodně nedělejte to, že se k vám musí uživatel nejprve přihlásit dle předchozí registrace a někde v nastavení teprve změnit zasílání. Kromě toho, že se pohybujete opět na hraně zákona, tím jen uživatele (a zákazníka) otravujete a zdržujete. Pokud to jde, nepoužívejte také často využívanou možnost, že se má uživatel odhlásit ze zasílání tím, že vám odepíše na e-mail “Nezasílat”. Komplikujete tím život jak uživateli, tak i sobě.
Čtěte více: 7 tipů, jak zabránit zákazníkům v odhlašování e-mailových novinek
3. Zasílání newsletteru příliš často
Tím, že se zákazník dobrovolně a vědomě přihlásí k odběru newsletteru, však podnikatelé zdaleka ještě vyhráno nemají. Newsletter totiž musí uživateli přinášet užitek a neotravovat ho. Mezi spolehlivý způsob, jak můžete zákazníka “zprudit”, patří zasílat newsletter příliš často. Neexistuje jeden ideální interval, ve kterém by měl každý newsletter chodit, jelikož záleží na oboru, místě podnikání a dalších faktorech. Zatímco restaurace může posílat své menu každý den, prodejce kol denním “informováním” své zákazníky spíše naštve. Obecně ale platí, že až na výjimky byste newsletter neměli posílat častěji než jednou týdně. Rovněž se v tomto ohledu snažte, abyste newsletter zasílali v pravidelných termínech, zákazníci si pak na něj lépe zvyknou.
4. Zbytečný obsah
Alfou a omegou newsletteru však je samozřejmě obsah. Uvědomte si, že newsletter neděláte pro sebe, nýbrž pro své zákazníky. Newsletterem nesdělujte, že jste úžasní, jelikož jste vydělali milion korun, ale soustřeďte se na informace, které mohou zákazníci v praxi využít. Jak radí ve své knize 10 zlatých pravidel péče o zákazníka aneb CRM v digitálním věku Ivan Bureš a Pavel Řehulka, newsletter by měl obsahovat informace, které
- zákazníky informují o novinkách a vylepšeních, které pro ně firma připravila,
- oznamují změny, slevy nebo speciální akce,
- popisují různé způsoby využití výrobků,
- informují o úspěších zákazníků firmy,
- nebo zákazníkům předávají rady a informace, které jim samým pomohou lépe žít nebo podnikat.
Čtěte více: 10 tipů pro úspěšný newsletter
5. Čistě obrázkový newsletter
Grafika a obrázky jakýkoli text oživí, vyvarujte se ale newsletterů, které by tvořily pouze obrázky. Nejvyužívanější aplikace pro příjem e-mailů totiž mají ve výchozím nastavení zablokováno zobrazovaní obrázků. Podle odhadů jde až o polovinu uživatelů. S obrázky často narazíte také u mobilů, které se pro přístup k elektronické poště využívají čím dál častěji. V aplikaci, kde není povoleno zobrazování obrázků, pak váš obrázkový newsletter vypadá jako na Obrázku 1.
Obrázek 1: Obrázkový newsletter
Vždy proto vytvářejte newsletter tak, aby měl přínos také pro uživatele, kteří mají zobrazování obrázků vypnuta. Newsletter udělejte proto použitelný i bez obrázků a zaměřte se hlavně na text. Obrázky se též pomaleji načítají než text a i když má někdo jejich zobrazení povoleno, může e-mail smazat dříve, než se mu obrázek celý zobrazí. Obrázky dělejte jako doplněk newsletteru a nestavte na nich celý newsletter.