Pro začínající podnikatele bývá název jejich firmy často tím posledním, co řeší. Pojmenování společnosti by však podnikatelé neměli podceňovat. Kromě toho, že jim název nemusí projít u rejstříkového soudu, rovněž riskují, že zákazníci si je nezapamatují či si je dokonce budou plést s konkurencí. Špatně zvolený název navíc přináší i další problémy. Přečtěte si, kterých chyb se při volbě názvu vyvarovat a jak správně při pojmenování své firmy postupovat.
Čtěte také: Jak vybrat název vaší firmy? Víme, z koho si příklad neberte
5 chyb, které se pojí s výběrem názvu pro firmu
Asi není třeba připomínat, že se nevyplatí volit složité a dlouhé názvy typu “Dobrá stavební firma, zaměřená na výstavbu rodinných domů”. Některé chyby však nemusí být na první pohled tak zřejmé. Ve spolupráci s odborníky jsme vybrali 5 častých chyb, které se s pojmenováním společností pojí.
1. Zaměnitelný název s jinou firmou
Hlavní, a nutno říci i častou, chybou je volba stejného, zaměnitelného nebo klamavého názvu. Zákon přitom takové pojmenování zakazuje. Pokud nově zakládaná firma takový název zvolí, rejstříkový soud registraci takové nové firmy nepovolí. To znamená podstoupit celý proces znovu, což může náklady na zahájení podnikání zdvojnásobit. Jaké názvy však toto kritérium splňují, přináší v praxi problémy. Neexistuje totiž žádná vyhláška, která by přesně specifikovala, podle jakých kritérií se toto posuzování řídí. Je to proto čistě na subjektivním uvážení konkrétního úředníka, který o registraci firmy rozhoduje. Jednotlivé soudy (a často i jednotliví úředníci i v rámci stejného soudu) pak často posuzují tuto věc rozdílně a může se stát, že název, který u jednoho soudu neprojde, je bez problémů zaregistrovaný u jiného soudu,
upozornil server Podnikatel.cz Petr Čížek, manažer projektu Založfirmu.cz. Lidé si často neuvědomí, že odlišnost musí být nejen grafická, ale i fonetická. Máme tím na mysli, kdy klient například místo písmene „A“ do názvu zvolí číslici „4“ nebo tuto číslici zvolí místo slova „For“,
připojil se Vilém Dostál ze SMART Office & Companies.
2. Příliš úzce zvolený název
Někteří podnikatelé volí při založení firmy název dle svého aktuálního zaměření a neuvažují nad možností, že by do budoucna mohli svůj byznys změnit či rozšířit do dalších oborů. Pokud k tomu dojde, jejich jméno pak nepůsobí důvěryhodně. U firmy Autodíly Novák si zřejmě hypotéku nikdo nepořídí. Podnikatel vymyslí pojmenování, které podle něj přesně odpovídá zamýšlenému předmětu činnosti. Záhy po rozjetí byznysu se ukáže, že je potřeba sortiment rozšířit, trochu upravit předmět činnosti nebo změnit cílení zákazníků, a tak je jméno už spíše zavádějící – hodně to dře např. u Student Agency, Volkswagenu, americké AT&T už dávno není American Telephone & Telegraph, ale už jen AT&T,
doplnil serveru Podnikatel.cz Tomáš Bučina z agentury Provocado.
3. Název neodpovídající cílové skupině
Přestože každý poradce podnikatelům vtlouká do hlavy, že v prvé řadě musí myslet na svoji cílovou skupiny, občas se zapomíná, že to platí i pro volbu názvu. Stává se, že podnikatel zvolí jméno, které se líbí jemu, ale není relevantní pro cílovou skupinu. Například může jít o úderné jméno v angličtině pro produkt, který míří na seniory. Nebo se může jednat o firmu, která chce působit i na zahraničních trzích, a která si dá do názvu ryze česká slova nebo slova s diakritikou.
Čtěte také: Poradna: Pojmenování byznysu je zákonem regulováno
4. Jméno do názvu
Při použití jmen by si rovněž měli klienti uvědomit, že budují i určitou značku a tím i tradici a s tím spojené renomé. Zatímco u živnostníků není v případě obchodní značky jejich jméno problém, firmy by se měly jmen svých zakladatelů spíše vyvarovat. Pokud některý ze společníků, jehož jméno je použito, odejde a nebude souhlasit s tím, aby bylo dále se společností spojeno, pak se musí změnit i obchodní firma a tím je ohrožen často dlouho budovaný věhlas a dobrá pověst,
vysvětlil Vilém Dostál z firmy SMART Office & Companies. I když ale odcházející nemá s ponecháním svého jména v názvu firmy problém, stejně působí zvláštně, když v názvu firmy existuje jméno, které nemá s firmou už nic společného.
5. Spojení popisných názvů
Není výjimkou, že podnikatel místo vymýšlení nějakého unikátního názvu svůj (nejčastěji webový) projekt nazve jen popisně a doufá, že se tento opis stane časem značkou. Většinou se nedočká a místo toho si jeho jméno zákazníci věčně pletou s konkurentem, který použil obdobný princip, jen zvolil jiná synonyma – například PneuShop, PneuObchod, PneuMarket, PneuProdej, PneuTrh a PneuJarmark,
konkretizoval Tomáš Bučina z agentury Provocado. Typický příklad z praxe tvoří slevové servery, které se po vzoru Slevomatu snažily vytvořit vlastní zdomácnělou značku. Kolik slevových serverů si však nyní vybavíte?
Výběr názvu firmy nepodceňte
Strávit nad výběrem názvu pro firmu dva měsíce samozřejmě nemá smysl, podceňovat ho byste ale také neměli. Odborníci doporučují zamyslet se především nad detaily. Nově lze třeba použít i obchodní firmu, která sice byla již v minulosti použita, ale nyní je z rejstříku vymazána. Každý by si tam měl prověřit, zda použitím takového názvu společnosti nechtěně nezíská špatnou reklamu, která je spojena s bývalým nositelem názvu společnosti. Dále přemýšlejte nad tím, zda je váš název jednoznačný. Podnikatel vymyslí sice docela zajímavé jméno, ale přehlédne, že například při vyslovování v telefonu zní některé z písmen dvojznačně (např. B / P) a tak musí protistranu často opravovat a hrozí, že mu třeba někdo napíše na špatnou emailovou adresu,
vysvětlil Tomáš Bučina.
Čtěte také: Jak vybrat firemní logo
Čím se řídit při výběru názvu
Název společnosti by měl být originální, krátký, znělý, nezaměnitelný a snadno vyslovitelný. Tomáš Bučina doporučuje při výběru názvu:
- Otevřenou mysl a spoustu nápadů, ze kterých se postupně může vylíhnout ten nejlepší. Většinou není ten první nápad úplně nejlepší.
- Oponenturu od někoho, kdo předmětu podnikání trochu rozumí, aby mohl dávat zpětnou vazbu. Protože člověk sám své dílo kriticky vidět nechce.
- Pečlivou rešerši (Google, Seznam, registr Ochranných známek a doménový registr), která většinou potopí ty úplně nejlepší nápady, poněvadž už je měl někdo dříve.
- Odklon od detailního pojmenování podle předmětu činnosti spíš ke jménu, které reprezentuje nějakou z firemních hodnot nebo důležitých charakteristik.
- Přemýšlet o jménu současně s úvahami o designu loga – když jsou tyto věci v souladu, velmi to pomáhá zapamatování.
- Vidět vlastní byznys v perspektivě několika let až desítek let dopředu – vybírat jména, která budou fungovat i tehdy, když firma například začne pronikat na nové trhy, trochu upraví sortiment či způsob prodeje.