5 dárků, kterými zaměstnance neurazíte, pokud jim je nadělíte pod stromeček

19. 12. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Trefit se dárkem do vkusu zaměstnanců není sice úplně lehké, zároveň ale existují jistoty, kterými nic nezkazíte. Přinášíme výběr pěti dárků, kterými neurazíte.

Štědrý den již sice klepe na dveře, pro řadu lidí však teprve začíná shon s nakupováním dárků. Pokud patříte mezi ty, kteří nechali pořízení dárků na poslední chvíli a chcete obdarovat i své zaměstnance, přinášíme tipy na 5 dárků, které můžete pracovníkům dopřát.

Čtěte také: 5 originálních tipů, co nadělit obchodním partnerům pod vánoční stromeček

Zapomeňte na reklamní předměty

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Rozhodně zaměstnancům nedávejte reklamní předměty.

Řada zaměstnavatelů se snaží šetřit na zaměstnancích, co se dá. Ponechme stranou, že brát dlouhodobě pracovníky zkrátka se může vymstít. Nicméně kdy jindy pustit více žilou než na Vánoce? Některé typy dárků navíc neudělají ani příliš velký zářez do firemního rozpočtu. Potěšit navíc může i maličkost, pokud je využitelná a má smysl, chce se to však hlavně zamyslet. Dnes, v době zhoršených ekonomických podmínek, se dárky „nosí“ rozhodně méně. Je spíše na kreativitě personalistů a finančních možnostech firmy, s čím si na zaměstnance vzpomene na Vánoce, potvrdila serveru Podnikatel.cz Daniela Čajánková, majitelka personální agentury Stimul.

Rozhodně proto zaměstnancům nedávejte firemní reklamní předměty typu propisek nebo bloků. Stejně tak ale platí, že zaměstnavatelé by neměli za dárky utrácet příliš mnoho, zvláště, pokud během roku neustále pracovníkům opakovali, že se musí šetřit. Zaměstnanci by tak nemuseli vzít pozitivně, že se rozdávají nákladné dárky nebo dělají velkolepé akce. To se vždy obrátí proti podnikateli s tím, že „nám to raději měli dát do výplaty“. Je také k zamyšlení, jestli rozpočet raději nevynaložit na vánoční večírek. Nemusí to být zrovna koncert Karla Gotta. Dát lidem 2 hodiny volno před koncem pracovní doby a připravit pro ně svařené víno a občerstvení s cukrovím udělá také své, domnívá se Jiří Halbrštát, marketingový manažer ManpowerGroup. Nejhorší, co však zaměstnavatel může udělat, je uspořádat speciální akci pro vedení firmy, nebo mu dát zvláštní dárky a ostatní zaměstnance ignorovat.

Čtěte také: Vánoční večírek: Ani nejbujnější veselí neomlouvá společenská faux pas

Co smysluplného zaměstnancům dát?

Peníze

Zatímco pod rodinným stromečkem toto tvrzení neplatí (ačkoli jak kdy a kde), u firemního Ježíška asi nikdo nebude nesouhlasit s tím, že by zaměstnanci nejraději dostali jako dárek peníze. Jak již bylo napsáno výše, místo drahých dárků raději dejte přímo peníze. Máte jistotu, že nevyhodíte prostředky za zbytečnost a zaměstnance vánočními prémiemi určitě neurazíte. Navíc mu věnujete svobodu, udělat s penězi, co uzná sám za vhodné.

Vouchery na různé věci, včetně firemních produktů

Jistou flexibilitu umožňují také dárkové poukazy na wellness, fitness aktivity, vstupenky do divadel, kin nebo aquaparků či na nákup kosmetiky. Zaměstnanci je využívají a považují je za příjemný benefit nebo bonus od firmy, uvedl serveru Podnikatel.cz David Petrů, výkonný ředitel české pobočky mezinárodní personálně poradenské společnosti HILL International. Pokud chcete darovat voucher, vyhněte se ale pouhým slevovým kupónům. Myšleny jsou vouchery, které umožní například slevu na nákup 10 %. 

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Pokud nejste chemička nebo něco podobného, vhodný dárek pro zaměstnance tvoří také poukázky na větší odběr firemních produktů zdarma nebo za symbolickou cenu. Zaměstnanci totiž vítají jakoukoli finanční úsporu. Klient z oblastí nápojů rozšířil bonus o možnost výběru mezi odběrem nápojů nebo poukázkou do restaurací, doplnil serveru Podnikatel.cz příklad David Petrů.

Čtěte také: Jak využít blížící se svátky pro blaho firmy? Rozešlete Péefko

Dárkové balíčky

Kvalitní čokoláda, až na pár výjimek, potěší snad opravdu každého. Stejně tak udělají radost i různé dárkové koše s potravinami nebo kosmetikou, láhev dobrého alkoholu nebo gurmánské balíčky. Moderní „markeťáci“ budou možná překvapeni, jaký efekt udělají vánoční kolekce nebo balíčky s cukrovím. Záleží ale na typu firmy. Chlapům ve slévárně, nebo klukům v programátorské firmě bych cukroví nedával, dodal Jiří Halbrštát. Ano, záleží na typu firmy a většinovém složení zaměstnanců. Například zaměstnance autoservisů může potěšit třeba i pěkná sada profi nářadí. Ale dámy v bance by něco podobného pravděpodobně vůbec neocenily, připojila se Daniela Čajánková.

Společné aktivity

Zajímavým dárkem, kterým se však jen stěží zavděčíte všem, jsou společné aktivity jako škola vaření, ruční výroba keramiky, laser game s večeří a podobně. Takové akce se sice svým charakter blíží více firemnímu večírku, i ten je však v podstatě dárkem zaměstnancům. 

Dny placeného volna navíc

Opět, pokud nejste nějaká specifická firma, která si nemůže dovolit na pár dní “vypnout”, vhodným dárkem mohou být dny placeného volna navíc během vánočních svátků a na Silvestra. Samozřejmě spojené s tím, že si zaměstnanci nemusí vybírat dovolenou nebo neplacené volno. Letos vychází svátky v tomto ohledu přímo ideálně. Štědrý den připadá na úterý, což znamená, že “pouhými” dvěma dny volna (23. prosince a 27. prosince) dáte zaměstnancům 9 dní odpočinku. Pokud tedy vezmeme v potaz i dva víkendy, které volno ohraničují. Kdo by chtěl být ještě štědřejší, může přidat i 30. prosince a Silvestra, kdy se většinou stejně končí dříve.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).