Pokud chcete uspět v podnikání, měli byste si osvojit některé dovednosti, bez kterých se jen těžko obejdete. Server Podnikatel.cz přináší výběr pěti důležitých schopností, které vám, při jejich zdárném osvojení, mohou výrazně pomoci v rozjezdu byznysu a v jeho dalším rozvoji.
1) Schopnost použít selský rozum
Možná nejdůležitější vlastností, kterou byste v podnikání měli disponovat, není IQ, cílevědomost ani sebevědomí. Tím hlavním by mělo být používání tzv. „selského rozumu“. Právě schopnost vědět, že 1+1 se rovná 2, že abyste v podnikání uspěli, musí být o vaše služby nebo výrobky zájem, je tím hlavním, bez čehož se jen těžko obejdete. Řada lidí se domnívá, že pro úspěch v byznysu musíte mít tři vysoké školy a že počet písmem před a za vaším jménem musí činit dvojnásobek písmem samotného jména. Úspěšní jsou zpravidla ti, kteří dokážou rychle najít jednoduché cesty a ne ti, kteří půlku života složitě bádají, kudy se mají vydat.
V podnikání totiž platí, co psal minulý týden na serveru Podnikatel.cz Ivo Toman, že jistý „primitivismus“ přináší své ovoce. Pozor však, nevykládejte si to tak, že účel světí prostředky a že máte jít přes mrtvoly (a to někdy i doslova). Že tak někteří v historii, v současnosti (a zřejmě i v budoucnosti) činí a jsou díky tomu úspěšní, neznamená, že jde o správnou věc. Nemotejme však morálku a právo se selským rozumem, jde o doplňující se faktory, ne o konkurenty. Stejně jako jednoduchá, i složitá řešení mohou jít proti dobrým mravům, pokud však jednáte v souladu s normami, jednoduchá řešení bývají efektivnější. Proč myslíte, že zemědělci vynakládají tolik sil na udržení (či dokonce navýšení) stávajících dotací? Čtěte více: Ivo Toman: Debordelizujte hlavu a zprimitivněte k úspěchu
2) Schopnost vidět věci realisticky
Každý z nás zůstává v koutku duše snílkem a každý z nás má touhy a věci, kterých by rád dosáhl. Pokud však chcete v podnikání slavit úspěch, musíte vidět věci takové, jaké jsou a ne takové, jaké byste je chtěli mít. Vymysleli jste geniální výrobek, za který podle vás budou chtít všichni muž utratit desetitisíce? V reálu však neprodáte ani jedno zboží a počáteční investice se zdá v háji? Mnoho podnikatelů v tu chvíli vidí chyby všude možně, jen ne u sebe. Pak spoustu sil, peněz a času investují do projektů, který od počátku nemá šanci na úspěch. Přitom by kolikrát stačilo se podívat na vlastní činnost větším počtem úhlů pohledů. Najednou by pak třeba zjistili, že chyba například leží ve vysoké ceně, špatně vybrané cílovky zákazníků či v nejhorším případě neprodejném výrobku.
Schopnost vidět věci realisticky vám pomůže i v začátcích podnikání, kdy se stanovujete cíle do budoucna. Řada podnikatelů má dobrý podnikatelský záměr, prodejný výrobek, správně stanovenou cílovou skupinu, prostě vše přichystané pro úspěšný rozjezd, udělají však osudovou chybu při stanovení cílů. Ty si určí nerealisticky vysoko a snaží se jich docílit za každou cenu. Z kvalitního byznysu pak mohou přehnaná očekávání udělat potápějící se bárku. Snažte se definovat cíle co nejvíce realisticky a nebojte se je klidně změnit, když vidíte, že jich nemůžete dosáhnout. Vaše budoucí mezníky též řešte co nejkonkrétněji, lépe se pak dá analyzovat, jak jste splnili, co jste si předsevzali. Čtěte více: První podnikatelské krůčky? Přinášíme 5 + 1 tipů, na co se zaměřit
3) Schopnost vytrvat navzdory chybám a problémům
Se schopností vidět věci realisticky by mělo jít ruku v ruce také odhodlání nepodlehnout chybám (především vlastním) a problémům, se kterými se při vašem podnikání setkáte. Doufat, že neuděláte během vaší podnikatelské činnosti chybu, je stejně realistické jako doufat, že vyhrajete ve sportce, aniž byste si vsadili. Vzhledem k posledním událostem okolo Sazky možná není třeba ani připojovat větu s nutností si vsadit. Chyby a problémy tvoří nedílnou součást života nejen podnikatelů a schopnost řešit je a vzít si ponaučení patří mezi velmi užitečné vlastnosti.
Především v počátcích se někteří podnikatelé nechají otrávit neúspěchy či svými chybami a se vším zbytečně rychle seknou. Jindy se pak nechají zlomit jednáním svým obchodních partnerů nebo zaměstnanců a místo, aby problémy aktivně řešili, se stáhnou do sebe a z byznysu odejdou. Odvážím se tvrdit, že chyby a problémy potkávají v podnikání každého přibližně ve stejné frekvenci a množství. Rozdíly však panují ohledně toho, jak se k problémům jednotliví podnikatelé postaví. Zda svoji nespokojenost s danou situací využijí ke změně k lepšímu, či k rezignaci. Čtěte více: Co radí ostřílení matadoři podnikatelským zelenáčům? Hlavně vytrvalost
4) Schopnost přizpůsobit se a inovovat
Další potřebná navazující schopnost je umění přizpůsobit se. Samozřejmě můžete vynakládat velké prostředky na marketing a snažit se lidi přesvědčit, že vlastně chtějí, co jim nabízíte. Zkuste však opačnou strategii, tedy zjistěte, co lidé chtějí a to jim nabídněte. Marketingem pak už jen představujete a prezentujete výhody, které nabízíte oproti konkurenci. Nestačí se však jen jednou přizpůsobit, je potřeba se přizpůsobovat neustále, snažit se být krok před konkurencí a pořád inovovat. Právě inovace totiž roztáčí kolečka dnešního byznysu a ženou ekonomiku dále.
Za ukázkový příklad se dají označit například poslední kroky pivovarů, které přizpůsobují svoji nabídku poptávce. Pivovary správně vycítily například mizející averzi vůči plastu, poptávku po jedenáctistupňovém pivu či ovocných pivech. Stejně tak patří inovace neodmyslitelně k automobilovému průmyslu. Inovace jsou rovněž tažnou silou světu elektrotechniky, kde výrobky zastarávají v rekordně krátkém čase. Kdo jen chvíli zaspí a usne na vavřínech, nemusí se mu podařit se do podnikatelského světa zpátky úspěšně vrátit. Čtěte více: Chcete přivést na trh nový či inovovaný produkt? Máte reálnou šanci získat dotace
5) Schopnost komunikace a asertivity
Přestože se říká, že dnešní doba vyžaduje ostré lokty a schopnost prosadit své názory za každou cenu, neměli by podnikatelé zapomínat na užitečnost komunikace a případných kompromisů. I v byznysu platí, že dobře zvládnutá komunikace a třeba i následný kompromis přinese více užitku než prosazení vlastní vůle silou. S tím úzce souvisí schopnost asertivity, kterou v dnešní době řada odborníků takřka oslavuje. Čtěte více: Jak se stát dobrým manažerem? Přečtěte si 5 základních pravidel
Nutno říci, že ví proč. Zdravému a přiměřenému sebeprosazení se, jak asertivita vykládá, by se měli naučit nejen podnikatelé, ale v podstatě všichni lidé. Asertivita neznamená pasivní či dokonce agresivní jednání, jak se mnoho lidí často domnívá. Asertivita znamená schopnost přímo vysvětlit, čeho chcete dosáhnout, jaké máte názory a jaké přitom máte pocity. Asertivita rovněž obsahuje pozitivní přístup k lidem a asertivní člověk umí naslouchat jiným lidem a přistoupit na kompromis. Na závěr se sluší dodat, že naučit se asertivitě není úplně jednoduché a ne vždy se jedná o ten nejlepší způsob řešení problémů. Pokud vás někdo v noci přepadne s nožem, nesnažte se mu vysvětlit, že se vám jeho násilnické chování nezamlouvá, ale raději utečte.
Foto: www.isifa.com