5 důvodů, proč mít HTTPS i na webu, kde nic neprodáváte

13. 2. 2018
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Dali jste si novoroční předsevzetí a už ho úspěšně vytěsnili? Zkuste si dát nové týkající se vašeho firemního webu. Nasaďte v roce 2018 konečně HTTPS.

Nemusíte vědět vůbec nic o šifrování a bezpečnosti. Stačí vědět, že HTTPS znamená zelený zámeček v prohlížeči. Pokud chcete problematiku pochopit více do hloubky, přečtěte si článek Proč a jak přejít na https.

V tomto článku se podívejte na 5 důvodů, proč HTTPS na váš web konečně nasadit:

Vaše image

Image je na nic, ale pokud chcete, aby byl váš web, potažmo vaše firma, vnímána jako seriózní, měli byste návštěvníkům webu dát na vědomí, že se staráte i o jejich bezpečnost. Zelený zámeček vnímá stále více lidí jako potvrzení bezpečnosti stránek.

A trend je jasný, vše směřuje k tomu, že HTTPS bude standard.

Prohlížeče vaše návštěvníky straší už dnes a bude hůř

Dnešní moderní prohlížeče začínají pomalu, ale jistě přitvrzovat ve varování návštěvníků při návštěvě stránek bez HTTPS. Momentálně budou na návštěvníky vašich stránek “křičet” v okamžiku, kdy na nich máte přihlašovací formulář nebo platbu. Naživo se můžete podívat v prohlížeči Firefox nebo Chrome na stránku http://blog.cz/prihlaseni - dostanete tam toto upozornění:

Chrome

Chrome na stránce bez https

Chrome detailní informace

Firefox

Firefox na stránce bez https

Firefox detailní informace

I kdyby vám podobná varování odradila jen 1 % návštěvníků, je to zbytečné. A nikdy nevíte, kolik u vás mohl zrovna ten jeden odrazený zákazník utratit peněz.

A pokud si říkáte, že vás se to netýká, že nemáte na webu žádné přihlašování ani placení, tak POZOR: Google minulý týden oznámil, že jeho prohlížeč Chrome bude od verze 68, která vyjde v červenci letošního roku, jako nebezpečné označovat všechny stránky na HTTP! Jinými slovy, pokud nenasadíte HTTPS do července, budete mít vážný problém.

Že se k Chrome velice rychle přidá i Firefox, je myslím nad slunce jasné.

Nic to nestojí

Neuspějete ani s argumentem, že je to pro váš malinkatý web zbytečné vyhazování peněz. Je pravda, že certifikát může stát hodně peněz, ale pokud neprovozujete banku nebo velký e-shop, udělá vám úplně stejnou službu i certifikát zdarma. Získáte ho u certifikačních autorit Let’s Encrypt. A že je to dostatečné a funkční řešení, vidíte třeba i tady u nás na Podnikateli – máme certifikát Let’s Encrypt.

Požádejte svého webhostera, aby vám certifikát nasadil, a nenechte si vnutit žádnou drahou variantu. Část webhosterů nabízí zapnutí Let’s Encrypt zcela zdarma, část za drobný poplatek v řádu nízkých desetikorun měsíčně. 

Pokud to váš webhoster neumí nebo nechce umět, porozhlédněte se po jiném. Schválně si dejte do Googlu „Let’s Encrypt“ a mezi prvními výsledky uvidíte nabídky hostingu s certifikátem zdarma.

Nezapomeňte požadovat přesměrování starých URL na HTTP na nová na HTTPS – pro zkušeného správce serveru je to práce na 2 minuty. Pokud byste adresy nepřesměrovali, pravděpodobně se propadnete ve vyhledávačích.

Rychlost stránek

Vedlejším efektem nasazení HTTPS je i zrychlení webu. Nejvíce se to projeví hlavně tam, kde je na webu hodně unikátních obrázků nebo jiných objektů. K zrychlení totiž dojde díky tomu, že HTTPS komunikace probíhá trochu jinak a sdružuje více požadavků na server do jednoho. Nejlépe je to pochopitelné na této ukázce, kde je na stránce 360 unikátních obrázků a vy si můžete zkoušet rychlost načtení stránky na HTTP a pak na HTTPS.

Vyhledávače mají rády HTTPS

Googlu i Seznamu jde o spokojenost jejich uživatelů a nemají žádný důvod posílat lidi na weby, které jsou nebezpečné nebo méně bezpečné než jiné. Pokud budou ve výsledcích hledání dva podobné weby a jen jeden z nich bude mít HTTPS, který myslíte, že bude ve výpise výš?

skoleni_8_1

Schválně si zkuste do vyhledávače zadat nějaké slovo z vašeho oboru a podívejte se, kolik výsledků bude na HTTPS a kolik ne. Je myslím prakticky jisté, že většina vaší konkurence bude na HTTPS.

Pouhé nasazení HTTPS vám nezajistí posun ve vyhledávání o deset příček, ale malé plus za něj dostanete. A i kdyby ne, bude vás hřát pocit, že máte web v souladu s trendy a v budoucnu vás nemile nepřekvapí třeba to, že nějaký prohlížeč či vyhledávač začne lidi od návštěvy vašeho webu odrazovat.

Autor článku

V roce 1998 jsem s Michalem vymyslel a založil Root.cz. Poslední článek na Roota jsem napsal v roce 2007. Teď píšu občas na tomaskrause.cz a tvořím bitcoinvkapse.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).