Firemní web je hlavním marketingovým a komunikačním nástrojem většiny firem. Dobrá webová prezentace by vám měla přivádět nové zákazníky, a to při minimální údržbě. Proto je vhodné věnovat tvorbě internetových stránek dostatek času i peněz. Pravdivá poučka. Jenže někteří živnostníci jednoduše peníze na web nemají, a proto využívají služeb těch, kteří je nabízí zdarma. Na internetu se dá najít celá řada takových služeb. Začíná to například miniwebem od Firem.cz.
Jsou ale webové stránky zdarma skutečně zdarma? Nejsou. Kdo by takovou možnost nabízel? Je pravda, že ve skutečnosti vás nic nestojí, ale musíte akceptovat řadu pravidel nastavených poskytovatelem. Nejčastější podmínkou je zobrazování jím vložené reklamy. Tu byste měli mít pod kontrolou a měla by odpovídat vašemu zaměření. Další věcí je to, že takové webové stránky bývají vytvořeny na doméně druhého nebo i třetího řádu. Adresa pak vypadá takto: vašefirma.firmaposkytovatelestránekzdarma.com. Uznejte sami, že to nevypadá nejlépe. Navíc takové weby nemívají e-mailovou schránku, a pokud ji mají, bude adresa opět v komplikovaném tvaru cokoliv@subdomena.domena.tld.
Bolístkou podobných služeb bývá také uniformita jimi vytvořených webů. Když už se pro toto řešení rozhodnete, vybírejte z poskytovatelů s co nejširší nabídkou možností šablon, které je možné dál upravovat přímo ve webovém prohlížeči. Podrobněji o tom čtěte v textu Web na míru nebo šablonu? Nepokazte si jméno na internetu
1. Web má být jednoduchý a pro cílovku
Při plánovaní struktury webové prezentace se vždy a za všech okolností držte pravidla, že v jednoduchosti je síla. Nesnažte se své internetové stránky překombinovat. Všechny sekce a podsekce seřaďte tak, aby byla navigace pro zákazníka intuitivní a jednoduchá. Ovšem pozor, nikoliv intuitivní pro vás. Vy svoje podnikání znáte, návštěvník vašich stránek ne a pohybuje se na nich tedy úplně jinak. Řiďte se svou cílovou skupinou a jejími znalostmi. Snažte se jednotlivé sekce řadit v pořadí, které je logické, jasné a přehledné. Ve světě internetu existují určité nepsané zákonitosti pořadí a názvu sekcí, a ty je vhodné dodržovat.
2. Přemýšlejte nad obsahem svého webu
Když se zamýšlíte nad obsahem svého webu, je důležité k němu přistupovat podobně jako k tvorbě ostatních materiálů. Uvědomte si, že zákazníci chtějí slyšet především informace o tom, jak jim vaše firma může pomoci. Zkuste k webovým stránkám přistupovat tak, jako by se nejednalo o prezentaci vaší firmy, ale o prezentaci výhod a přidané hodnoty, kterou nabízíte svým zákazníkům. Pokud si nejste při tvorbě textů jisti, nezdráhejte se požádat o pomoc profesionálního copywritera. Web je vaší výkladní skříní a měl by být ve všech směrech perfektní. Texty na webových stránkách ovlivňují nejen chování návštěvníka vaší internetové prezentace, ale také pozici stránek ve výsledcích vyhledávačů. O práci copywriterů a jejich prospěšnosti pro váš byznys pojednává například článek Odhalte tajemství hlášek a sloganů. Které vám budou fungovat a které ne?
3. Nebojte se zveřejňovat své kontaktní údaje
Velké množství firem uvádí na svém webu pouze základní a obecné údaje. Problém je v tom, že návštěvníkům webu je pak k dispozici jen minimum konkrétních údajů o tom, co ve skutečnosti dělají. Bojí se především toho, že od nich konkurence okopíruje důležité výhody a informace. Představa, že zatajením podstatných výhod zamezí jejich zjištění konkurencí, je ale velmi naivní. Pro konkurenční firmu je zjištění všech podrobností otázkou jednoho telefonátu nebo nastrčení fiktivního zákazníka, který bez problémů všechno vypátrá. Tím, že je zatajíte na svém webu, nic nezískáte. Naopak, zákazníci přejdou ke konkurenci, která své výhody na webu zveřejňuje.
4. Ukažte světu, jak dokážete vyřešit problém zákazníka
Další častou námitkou je, že pokud firma zveřejní velké množství informací o tom, jak určitý problém řeší, zákazník si ho jednoduše vyřeší sám a firma přijde o zakázku. Opět poněkud mylná úvaha. Zákazník si často zboží nebo služby nekupuje kvůli tomu, že by si je nedokázal obstarat vlastní silou, ale pouze proto, že nemá čas nebo chuť složitě vyrábět nebo zařizovat sám to, co si může koupit hotové. Platí tedy, že pokud chce zákazník už na začátku službu vykonat svépomocí, ale potřebuje pouze vědět jak, na 90 % ho nepřesvědčíte, aby vám za stejnou službu zaplatil. Pouze vás bude zbytečně okrádat o čas a vyzvídat spoustu detailů, aby vám nakonec řekl, že si vše rozmyslel.
Dále čtěte: Vlastní web se stává nutností, ale jak na něj? a Většina firem a živnostníků má vlastní webové stránky. Mají vůbec smysl?
5. Dokažte na svém webu, že jste odborníci
Tím, že na internetu zveřejníte vše podstatné, dostanete se v očích návštěvníka vašich stránek do pozice odborníka, což na zákazníky působí velmi pozitivně. Nezapomínejte, že zákazník vás v této fázi hodnotí jen podle toho, co o sobě napíšete na svých webových stránkách, ne podle toho, co ve skutečnosti umíte. Čím více informací zveřejníte, tím lákavěji vaše služby a produkty vypadají. Nejlepším způsobem, jak vytvořit stránku a její obsah, je vžít se do role svého zákazníka a zkusit přemýšlet jako on: Co hledá? Jaké informace jsou pro něj důležité?
Psali jsme: Firmy.cz v novém kabátě. Živnostníci už prý nepotřebují webové stránky
Je zarážející, že v roce 2015 se stále najdou podnikatelé, kteří zřízení vlastního webu nepovažují za nutné. Zdařilá webová prezentace přitom může výrazně podpořit podnikání nehledě na obor nebo velikost. Stává se prakticky nutností, protože stále více lidí si zvyká vyhledávat služby a zboží na internetu. A logicky proto stále více podnikatelů své služby či zboží na internetu nabízí. Nezůstávejte proto pozadu za konkurencí a vytvořte si alespoň webové stránky zdarma.