5 důvodů, proč se živit podnikáním

30. 9. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 329515
Každý podnikatel má své důvody, proč se vrhl do nejistého světa samostatné výdělečné činnosti místo toho, aby se nechal v klidu zaměstnat u někoho jiného. Server Podnikatel.cz přináší 5 hlavních důvodů, proč dát přednost podnikání.

Zeptáte-li se podnikatelů, proč podnikají, jednotné odpovědi se nejspíše nedočkáte. Přesto se některé důvody opakují častěji a na řadě motivů se podnikatelé shodnou. Mezi nejpodstatnější důvody většina z nich řadí časovou flexibilitu, možnost vyšších příjmů, samostatnost, seberealizaci a touhu po sobě něco zanechat. A jaké jsou ty vaše důvody, či z jakých důvodů byste se na podnikání dali?

1) Časová flexibilita

Jednou z výhod podnikání je skutečnost, že jste pánem svého času. Jste to vy, kdo určuje, kdy začíná pracovní doba a kdy končí, jste to vy, kdo si stanovuje dovolenou a jste to vy, kdo si uzpůsobuje práci svým potřebám. Právě časovou nezávislost podnikatelé často uvádějí jako jeden z důvodů, proč začali podnikat a proč je jejich činnost baví. Nic se neděje, pokud ráno zaspím, když si chci dát jeden den volno, tak si ho prostě udělám. Nic mi nebrání prospat celý den a pracovat v noci nebo si naplánovat prodloužený víkend, řekl serveru Podnikatel.cz Michal Jirek, který provozuje e-shop ČerstváKáva.cz.

Větší časová pružnost přivedla k podnikání také ženy na mateřské či mladé maminky, které kvůli dítěti hledaly jen těžko pracovní poměr. Jak však sami podnikatelé upozorňují, časová flexibilita neznamená anarchii. Představa, že podnikatel pracuje jen hodinu denně, o které se navíc rozhodne až ráno, je veskrze mylná. Jistý řád totiž musí mít každá činnost a podnikání v tom není výjimkou. Nelze svým dodavatelům každý druh den volat, že dnes nemůžete, jelikož se vám nepovedlo ráno vstát. Stejně tak nelze otevírat obchod, jak se vám zachce, jelikož byste brzy přišli o všechny zákazníky. S časovou flexibilitou podnikání se také pojí jedna nepříjemná věc, zatímco zaměstnanci většinou v práci noci netráví, řada podnikatelů se čas od času nekřesťanským přesčasům nevyhne.Čtěte také: 5 nejvýznamnějších českých podnikatelů v historii

2) Vyšší příjmy než zaměstnanci

Přestože nemusí vždy platit, že podnikatel má vyšší příjmy (zisk) než zaměstnanci, finanční motivace zůstává hlavním motorem podnikatelské činnosti. V řadě povolání musí zaměstnanci pro zvýšení platu podstoupit zdlouhavý a nejistý kariérní postup a strávit na každém profesním stupínku i několik let. Oproti tomu se v podnikání může kvalitní práce a dobrý podnikatelský záměr projevit prakticky ihned. Většinou zde totiž platí, že čím lepší a vyšší výkon, tím lepší a vyšší finanční výsledky.

Tuto úměru zmiňuje valná část podnikatelů jako klíčovou. Ač někteří moralisté mohou hanět touhu po zisku jako čistě sobeckou záležitost, nic to nezmění na tom, že díky ní se do podnikání vrhá stále více lidí. Nejvíce motivující faktorem je odměna, která je v tomto ohledu přímo úměrná vykonané práci, potvrdil server Podnikatel advokát Petr Hromek. Podobný názor má i David Bukač, který podniká v oblasti reklamy a marketingu. Je dobré, že člověk si vydělává tolik, kolik do práce vkládá úsilí, dodává Bukač. Čtěte také: První podnikatelské krůčky? Přinášíme 5 + 1 tipů, na co se zaměřit 

3) Samostatnost a nezávislost

“Nemám rád, když mi někdo říká, co mám dělat,” tvrdí často lidé v Česku. A přesně tento důvod patří mezi další motivy pro to začít podnikat. Někomu se to může jevit jako malicherné, avšak zeptejte se některých podnikatelů, jestli by dokázali pod někým dělat. Odpovědí vám často bude, že ani za nic. Podnikatelům totiž vyhovuje, že jsou sami sobě pánem a že jsou to oni, kteří o své práci primárně rozhodují. Když mam něco pos..t, tak podle svého, odpověděl s úsměvem Jan Čermák, který se živí grafikou.

Výhodou podnikání je, že nikdo vás sice nekomanduje a nekritizuje za odvedenou práci. Na druhou stranu jste vás nikdo nepochválí a kvalita vaší práce se hodnotí dle hospodářských výsledků. Absence autority jde ruku v ruce také s velkou odpovědností. Kdo není schopný přijmout odpovědnost za svůj osud a za díla své podnikatelské práce, neměl by se do samostatné výdělečné činnosti pouštět. V zaměstnání vás kromě jiného chrání zákoník práce a jako pracovník se nemusíte starat o to, zda vaše firma získá zakázky. V podnikání si však musíte pomoci jen vy sami. Pro někoho to je sen, pro někoho noční můra. Čtěte také: Co radí ostřílení matadoři podnikatelským zelenáčům? Hlavně vytrvalost

4) Seberealizace

Možnost realizovat se v tom, co vás baví a v čem jste dobří, patří mezi základní stavební kameny podnikání, ačkoli se o tom tolik nemluví. Pocit naplnění z toho, co děláte, opravdu patří mezi nejsilnější. Když se navíc podnikateli podaří živit tím, co ho baví, na jeho práci se to pozitivně promítne. Podnikání může pomoci k získání většího sebevědomí v případě úspěchu a důvěry ve vlastní schopnosti, domnívá se účetní Ivana Kosťunová.

Při podnikání navíc za produkty či službami, které produkujete, zůstává váš podpis. Jestliže pracujete jako zaměstnanec, vidíte za sebou samozřejmě také plody své práce, avšak není výsledek jako výsledek. Rozdíl je v tom, že vy jako zaměstnanec z toho nemáte ve většině případů žádný prospěch, kdežto jako podnikatel to je přímo a jen vaše vizitka, o kterou vás nikdo nepřipraví. A pokud pracujete rychle, dobře a kvalitně, tak si o vás zákazníci řeknou a vy můžete mít zajištěné další klienty, vysvětluje Zdeněk Sláma, jenž poskytuje programátorské služby. Čtěte také: 5 mýtů o českých podnikatelích, který je podle vás nejčastější?

5) Něco po sobě můžete zanechat

Říká se, že každý muž by měl zplodit syna, zasadit strom a postavit dům. Některým lidem však toto nestačí a rádi po sobě zanechali více než jen flákajícího se holomka, schnoucí jabloň a rozpadající se barák. Podnikání pak pro ně tvoří ideální způsob, jak toho dosáhnout. Nejde přitom pouze o to zanechat po sobě vynález typu žárovky, o kterém se budou učit i následující generace. Mnohdy stačí založit úspěšný podnik, jehož jméno se stane zárukou kvality. Ideálem pak je předat své podnikání svým potomkům, kteří v něm budou úspěšně pokračovat.

Tuto touhu přesně popisuje příběh Jarmily Jonákové, která provozuje cukrárnu v Olomouci. Při založení cukrárny, která vznikla ze samoobsluhy, jí pomohly znalosti, které získala od rodičů, kteří byli vyhlášení pekaři a cukráři. Paní Jonáková však neměla na růžích ustláno. Musela splácet miliony korun na úvěrech a dalo velkou práci firmu zachránit. Díky, že je vše za mnou, teď jen chci, aby se zachovala moje firma pro další generace a měla jen to nejlepší jméno a uznání v ČR, jako má dnes, uzavírá Jonáková. Čtěte také: 7 oborů podnikání s nejhorší pověstí

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).