5 důvodů, proč vaše e-maily padají do spamu

28. 6. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Důvodů, proč vaše e-maily končí ve spamu, může existovat celá řada. Z osobní zkušenosti ale mohu potvrdit, že následujících 5 příčin je nejčastějších.

Týden připravujete novou kampaň, vše ladíte do posledního detailu a pak bum. Vaše sdělení končí ve spamu. A nejhorší na tom je, že absolutně netušíte proč. Stávalo se mi to také. Proto jsem si začal zapisovat příčiny, které to způsobovaly. Tady jsou.

1. Zkontrolujte si URL adresy, určitě nejsou kompletní

Jednou z častých příčin je nekompletní URL adresa. Občas prostě nestačí v cestě k obrázku uvést www.podnikatel.cz/logo.jpg, je potřeba uvést adresu kompletní, tedy včetně http:// na začátku. Někdo je dokonce schopný mít cestu k obrázkům podobnou této: www.domena.cz/Novinky-2015/Září/Verze2/logo.jpg – tohle je naprostá „prasárna“ a je to špatně. Takže si zapamatujte toto:

  • Nepoužívejte na serveru složky s diakritikou.
  • Je lepší v názvu složky nepoužívat datum, např. 02–02–2015, už se mi stalo, že jsme jen kvůli takovému názvu složky padali do spamu.
  • Používejte v názvu složky pouze malá písmena, nikdy se pak nespletete, jestli je složka „newsletter“ s malým nebo velkým N.

2. Zlobivá URL adresa v textu. Jak na ni?

V trigger e-mailech (např. e-mail s potvrzením objednávky) se často vyskytuje – “Vaše objednávka na webu www.peckasupernakup.cz byla úspěšně vyřízena…” Bohužel se občas stává, že přímo uvedená URL adresa v textu je příčinou konce ve spamu. Proč? Může to mít dvě příčiny: Uvedená URL adresa je na blacklistu, a proto končíte ve spamu. Je tedy dobré uvedenou adresu v textu nejdříve zkontrolovat v blacklist checkeru.

URL adresa může obsahovat klíčová slova, díky kterým to nemusí Google server překousnout a pošle vás opět do spamu. Pokud víte, že váš e-mail kvůli adrese v textu padá do spamu, ale prostě ji tam potřebujete mít, existuje jednoduché řešení. URL adresu vložíte do e-mailu jako obrázek. Teď vás asi napadlo, že obrázek bude stejně odkazovat na tu stejnou URL adresu, která dělala problém. Ano, máte pravdu. To obejdete tak, že URL adresu zkrátíte přes zkracovač.

3. Validátor kódu, nejlepší přítel e-mail marketéra

Samozřejmě můžete padat do spamu i kvůli tomu, že máte v html kódu naprosté "prasárny!. Neukončené tagy, chybějící hlavičku anebo doctype. Občas něco unikne. Jsme lidi. Já pro kontrolu kódu používám známý validátor W3C. Nakopírujete do něj svůj html kód a validátor ho zkontroluje. Pokud najde chyby, napíše vám, na kterém řádku jsou a co je tam za problém.

4. Nezapomněli jste na DNS? Ale nééé…

Vy nemáte nastavený DKIM? Asi jste špatně četli můj předchozí článek o 3 nejčastějších chybách. DKIM je totiž absolutní základ. O co jde? Představte si to jako klíč, díky kterému otevřete dveře do doručené pošty. Každý mailový server (ať už je to Google, Seznam apod.) prověřuje tzv. “DKIM signature”, který se nachází v hlavičce každého e-mailu a kontroluje, jestli obsahuje elektronický podpis generovaný SMTP serverem.

Pokud jej obsahuje, vše je v pořádku a e-mail putuje do dalšího kola ověřování, pokud jej neobsahuje, končí ve spamu. Bez milosti. Takže DKIM je základ. Samotné nastavení nechte na vašem IT specialistovi. Ten už si bude vědět rady. Pokud si nejste jisti, jestli máte DKIM nastaveno, můžete použít DKIM checker. Kromě DKIM jsou pak důležité také SPF a DMARC.

5. Ne, tohle slovo vám neprojde

Nikdo o něm nikdy oficiálně neslyšel. Nikdo ho neviděl. Ale vím, že určitě existuje. Jde o jakýsi seznam „spam“ slov, která vám v určité kombinaci vět prostě neprojdou. Bohužel se mi nepodařilo přesně vypozorovat, o jaká slova a jaké kombinace jde, ale když se na to podíváte logicky, nejvíce pošty ve spamu končí od finančních institucí, dietových serverů, informací o pseudo výhrách a zvětšování penisu.

Tyto e-maily v sobě mají určitá klíčová slova jako „Půjčka od XY Kč na XY měsíců“, „Vyhrál jste milion!“ nebo „Prodloužení o 5,5 cm“. Google je na podobné e-maily velice vysazený a rovnou je hází do spamu. Pokud nevidíte jiný důvod, proč byste měli spadnout do spamu, soustřeďte se na textaci. Zkoušejte ji měnit a vyhýbejte se klasickým klíčovým slovům.

Ani jeden z bodů výše se vás netýká? Tak to je problém…

Bohužel, v tomto případě mám podezření, že jste se dostali na blacklist. Jak se vám to povedlo? Nejspíše tím, že nemáte nastavený FBL (feedback loop, už jsem o něm psal a přečtěte si o něm i níže) a lidé z vaší databáze vás v hojném počtu označovali jako spam. Což se po chvíli e-mailovým aplikacím přestane líbit. Pokud chodíte do spamu jen na Seznam.cz, dá se to řešit přímo s produktovým manažerem Seznamu. Doporučuji vám na chvíli přestat s rozesílkami. Pokud budete dál rozesílat, jakoby se nic nestalo, může se stát, že Seznam.cz začne poštu z vašich serverů úplně odmítat a už se nedoručíte ani do spamu. Nedrážděte hada bosou nohou.

Pokud jste na blacklistu i u Googlu, tak nezbývá než popřát hodně štěstí, protože tam se s vámi nikdo moc bavit nebude. Platí tedy zásada – dělejte především vše pro to, abyste na blacklistu nikdy neskočili. A jak se mu vyhnout? Právě díky tzv. feedback loop, který má na starosti to, aby vás informoval v případě, že vás některý z vašich uživatelů označí jako spam. Jakmile se to stane, přijde vám report, kde je uvedená e-mailová adresa, která označení provedla. Na vás je jen to, abyste daný kontakt odhlásili ze zasílání obchodních sdělení a přestali jej otravovat. Moderní e-mailové nástroje již FBL řeší za vás a kontakty odhlašují automaticky.

…nekonečně dalších důvodů

Jestli padáte do spamu nebo ne, je také ovlivněno spoustou dalších věcí – na konci připojuji dlouhý seznam, ale ani ten není vyčerpávající. Myslete i na to, že např. Google sleduje, jak daný uživatel s vašimi e-maily zachází a podle toho si k vaší doméně přiřadí “skóre”. Pokud je maže bez přečtení nebo je označuje jako spam, pravděpodobně se nebudete doručovat správně, i když budete mít všechno ostatní správně. Vaše “skóre” lze samozřejmě vylepšovat. A to pomocí interakcí uživatelů, které Google hodnotí kladně.

Jde tedy především o přeposílání e-mailů známým, odpověď na e-mail a samozřejmě aktivita z pohledu kliků. Právě proto se doporučuje v e-mailech vyzývat vaše uživatele k tomu, aby e-maily přeposílali nebo vám na e-maily odpovídali.

MM 25 baliček

A teď seznam věcí, které ovlivňují vaše spam skóre:

  • Správné nastavení DNS (SPF, DKIM, DMARC)
  • Existující e-mail odesílatele (ideálně pokaždé stejný)
  • Správné HTML
    • Vyplněné všechny “ALTy” u obrázků
    • Správně ukončené párové tagy
    • Správné cesty k obrázkům
    • Správné odkazy (nepoužívejte na všechny odkaze zkracovače, u jednoho odkazu, jak píšu např. v bodě č. 2, to nevadí)
    • Nesmí chybět hlavička a doctype
    • Nepoužívejte v e-mailech javascript a další nesmysly
    • Používejte smysluplné názvosloví jmen obrázků – nepoužívejte diakritiku atd.
  • Velikost e-mailu (ideálně v KB)
  • Vaše doména nesmí být na blacklistu
  • Vyhněte se v textu spam slovům (nejdříve ve vašem oboru odhalte, o jaká slova jde)
  • Nepoužívejte v předmětu tři vykřičníky / otazníky / jiné znaky
  • U odkazů uvádějte celou cestu, tedy včetně http://
  • Vyhněte se v textu doménám, které jsou na blacklistu nebo tam skončíte také
  • Složky s podklady na vašem serveru nazývejte inteligentně – bez diakritiky, bez počátečních velkých písmen apod.
  • Ideálně odesílejte kampaně pouze z jedné IP adresy (dnes už asi bohužel nemožné)
  • A mnoho dalších…

S ověřením všech těchto věcí vám pomůže šikovný nástroj – Mail Tester. Tak vzhůru do boje proti složce spam. Držím vám pěsti!

Autor článku

Marketér Ušetřeno.cz, který pomáhá zdarma malým firmám nakopnout jejich e-mail marketing: www.ondrejvalustik.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).