6 e-shopařů radí, co dělat v „okurkové“ sezóně, kdy vám v obchodě klesá poptávka

7. 5. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 397604
Blížící se léto znamená pro mnoho e-shopů pokles zájmu zákazníků a tržeb. Zeptali jsme se e-shopařů, jak se s tím vyrovnají a co v době nižšího zájmu dělají.

Pomalu a jistě se blíží léto, pro řadu lidí nejoblíbenější období v roce. Jenže letní měsíce (především pak srpen a září), kdy lidé tráví čas na dovolených a venku u vody, patří u většiny e-shopů mezi nejslabší, co se prodejů týče. Zeptali jsme se proto e-shopařů, jak s „okurkovou“ sezónou bojují, co dělají ve slabších měsících a zda je nižší poptávka ideálním časem pro investice, či naopak pro trochu oddechu.

Co dělat během „okurkové“ sezóny?

Jakým způsobem přistupujete ve svém e-shopu k období, kdy máte každoročně nižší poptávku? Co se v této době snažíte dělat? Investujete například více do reklamy? Investujete do vývoje e-shopu? Zkoušíte nějak přilákat zákazníky, například soutěžemi? Nebo si naopak dopřáváte volnější dny? Co se vám v tomto ohledu osvědčilo a co nikoli? 

Jan Dostál, Allistair.cz

Pro náš e-shop bohužel také platí, že v létě je objednávek výrazně méně. Vzhledem k dovoleným, kdybychom nestíhali běžný provoz, není situace vlastně až tak špatná. Volnější čas navíc využíváme k věcem, na které není tolik času v průběhu roku. Konkrétně se nám například osvědčilo pořádání (letos už 3. ročníku) letní soutěže „Navrhni vlastní šperk“. Získáváme tak větší přehled o tom, jaké šperky by si zákazníci přáli a zvyšujeme tím i povědomí o e-shopu.

Takže co bych doporučil ostatním e-shopům? Pokud je objednávek méně, využijte volný čas a zkuste si udělat větší reklamu nebo oslovit nové okruhy lidí, kteří by se mohli stát novými zákazníky. Hlavní je nezaspat a stále přicházet s novými nápady a inovacemi.

Filip Černý, Kytary.cz

Léto je i u nás okurková sezóna. Tento čas věnujeme hlavně přípravě na sezónu, která nám začíná v září a končí v podstatě až v únoru. Stálí zákazníci samozřejmě nakupují celoročně, to se týká nástrojů a zejména spotřebního materiálu (struny, paličky, kabely) – zejména profíci, kteří mají festivalové žně.

S poklesem každoročně počítáme a je tomu přizpůsobená ekonomika firmy. Nějaké drobnější kampaně na podporu prodeje obvykle podnikáme, ale velké iluze si neděláme – lidé v ten čas chtějí moře, plavky, pivo, zmrzlinu nebo klimatizaci. Stejně tak i naši zaměstnanci, proto si i my sami dopřejeme v tomto období zasloužený odpočinek, abychom byli na sezónu svěží.

Milan Kubaczka, Blackcomb.cz

V měsících s menší poptávkou naši zaměstnanci vybírají přesčasy, dovolenou nebo jdou pomáhat na jiné oddělení. Každé oddělení je na tom jinak. Například na přelomu sezón, kdy se méně expeduje, tak na oddělení příjmu zboží je cvrkot. Naopak těsně před vánocemi už nenaskladňujeme a oddělení příjmu zboží jde pomáhat expedici. Naštěstí je pořád co dělat a v práci se nenudíme.

Ruslan Skopal, Trenyrkarna.cz

Výkyvy v poptávce se snažíme minimalizovat nabídkou sezónního zboží pro slabší období. Co se týká reklamy, tak tu nenavyšujeme z důvodu nižší efektivity, ale rozhodně ji nesnižujeme pro nějaké pomalejší období.

Náš přístup je dlouhodobý, budgety a vše děláme na základě ročního obratu, takže bereme rok jako celek, který má sezónní výkyvy, ve kterých v případě nutnosti děláme přípravu na ta lepší období.

Václav Bouška, Bike-eshop.cz

Pro nás jsou mrtvým obdobím zimní měsíce, proto se v tomto čase snažíme vylepšovat e-shop a katalog. Doplňujeme zboží do katalogu, vylepšujeme funkce pro lepší filtraci a vyhledávání zboží a současně testujeme a vyvíjíme nové funkce e-shopu. 

Prodej se pochopitelně snažíme zvýšit pomocí různých akcí a výprodejů. Masivní investice do reklamy v tomto období pro nás nemá smysl, protože zákazník většinou zboží jen prohlíží a nákup plánuje spíše v období cyklistické sezóny. Reklama by proto nedávala úplně smysl. Zákazníky se snažíme udržet pomocí emailingu, kde představujeme nové značky, postupy a technologie vždy v kombinaci se slevovým kupónem nebo akcí na daný sortiment.

Michael Urban, eSvetlo.cz

Pro nás je hlavní sezona od září tak do přibližně do března, v tomto období se díky kratším dnům a tím i větší potřebě světla více prodává osvětlení. V létě nás ale nečeká velký úbytek klientů, ale změna typu produktů, které se v tomto období prodávají. V zimě se prodávají mnohem více světelné zdroje, tedy žárovky. V létě se naopak mnohem více prodávají venkovní svítidla a osvětlení. Když je venku pěkně, tak lidé také často staví, nebo rekonstruují, a to pro nás znamená, že prodej svítidel zůstává podobný, jako je tomu v zimě, kdy je zase větší poptávka po osvětlení obecně.

skoleni_8_1

Samozřejmě se snažíme prodej v průběhu celého roku podporovat prostřednictvím online marketingu. Investujeme především do pravidelného emailingu, ve kterém jsou pro spotřebitele vybraná svítidla dle aktuálních trendů. Zároveň investujeme do PPC kampaní a s tím spojeným remarketingem, který je pro získání zákazníka, který již jednou navštívil náš e-shop, velmi důležitý.

Do vývoje e-shopu a zlepšování prostředí pro nákup investujeme průběžně a speciální nabídky a akce míříme na klienty právě podle sezóny a pro ni typického zboží. Dále se pak mimo sezónu soustředíme na přípravu projektů, které odstartují se začátkem nové prodejní sezóny.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).