5 inspirativních příběhů: Práce a podnikání se nebáli a teď slaví úspěchy

30. 12. 2019
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
V seriálu Příběhy podnikatelů představujeme lidi napříč obory, kteří svou prací mohou inspirovat ostatní. Vloni zaujali ti, kteří se nebojí ani velkých výzev.

Připomeňte si odvážné a kreativní podnikatelky a podnikatele, kteří vytvořili prosperující byznys – ať už z nutnosti, z vášně nebo tím, jak umí smíchat obojí.

Potravinářskou firmu postavil na zelené louce

Martin Moučka začínal z nuly, teď má ambici dotáhnout to ke čtvrtmiliardovému ročnímu obratu. Do potravinářského byznysu se pustil nedlouho po dvacítce, protože mu připadalo, že ve škole je stále příliš teorie a velmi málo praxe. Co nyní, po desetiletí v byznyse, doporučuje těm, kteří se ve třiadvaceti letech vrhají do podnikání po hlavě jako tehdy on? Pořád se rozvíjet a pracovat na sobě. Neztrácet chladnou hlavu a motivaci ani v dobrých, ani v těch nejtěžších obdobích. Věnovat čas nejlepším lidem, nikoliv lidem problematickým a neproduktivním – ti vám v malé nebo střední firmě mohou zlomit vaz. Brát do týmu motivované a produktivní lidi – a nikoho jiného, prozrazuje recept, kterého se také sám drží. Podrobnosti o jeho podnikání čtěte v článku Potravinářskou firmu stavěl na zelené louce. Teď míří k čtvrtmiliardovému obratu

Zámecká paní zachránila Loučeň

Z podnikatelky Kateřiny Šrámkové se stala zámecká paní. Přitom o sobě tvrdí, že je spíš matematický a tabulkový typ a společenské vědy a historie ji nikdy moc nebavily. Zachránila zámek Loučeň před smrtí. Vlastnit a provozovat soukromou památku je dnes o vizích, ale také o ekonomice, takže se jí její původní profesní zázemí nakonec i na zámku rozhodně hodí. Chtělo to specifické myšlení, jiný způsob řízení, museli jsme neustále myslet na to, že si na sebe musíme vydělat. Musíme ufinancovat splácení úvěru a další zdroje pro rozvoj. Jednoduše, musíme jít na to tvrdě ekonomicky a manažersky, popisuje prakticky svou činnost pro ty, kdo by si provoz zámku i v současnosti představovali jako podle nějakého pohádkového scénáře, kde zámecká paní řeší hlavně eskapády princů a princezen. Podívejte se, jak se na zámku podniká: 

Kravatu pověsil na hřebík a věnuje se truhlařině

Když Petr Šilhánek přišel o manažerskou práci v nadnárodní firmě, udělal si čas i na renovaci svého domu a na starostování. V pětačtyřiceti letech se potom vyučil truhlářem a svůj byznys v novém oboru založil na nejmodernější technice. Budoucnost teď vidí v robotech a tvrdí o sobě: To je moje uvažování, chci dosáhnout maxima, toho nejlepšího, co v daném oboru existuje. Proto ve své práci a ve vztahu k tomu, jak se vyrovnat s velkou konkurencí na trhu, vsadil na nejvyšší kvalitu, nikoliv na nejnižší cenu, s níž by se každému podbízel. Jak se mu to vyplácí a v čem mu v podnikání pomáhá, že je zapálený sportovec, se dočtete v článku Dvacet let chodil do práce v kravatě. Pak se vyučil a teď podniká v truhlařině

skoleni_8_1

Další motivační momenty podnikání

Důvěra ostatních ji posunula kupředu: Podpora příbuzných pomohla Anetě Adamčíkové, aby začala podnikat a založila značku přírodní funkční kosmetiky Biorythme. Za důležitý moment označuje i chvíli, kdy jí dal důvěru první velkoodběratel. Doteď jsem mu za to hrozně vděčná. Dnes se nám týdně sami ozvou řádově dva zájemci z řad velkoobchodních partnerů, ale tenkrát byla situace úplně jiná, vypráví v článku Má byznys, který voní. Nahlédněte do dílny, kde ručně vzniká přírodní kosmetika

Rodinná tradice zavazuje: Zatímco mnozí začínají podnikat od nuly na zelené louce, jiní pokračují v rodinné tradici. My, i přes překážky, prostě jdeme dál, protože před námi to naši otcové 96 let budovali, uvádí Adam Navrátil, se svým bratrem Davidem pátá generace Navrátilů ze zlínské pálenice, v článku Navrátilům to ve Zlíně pálí od roku 1922 a mají stále skvěle našlápnuto

Nechtěla být designérka odpadu: Jako produktové designérce jí došlo, že když designuje obaly, designuje vlastně odpad. Michaela Thomas pak svůj byznys radikálně otočila směrem k ekologii a udržitelnosti. Se svým týmem se teď věnuje značkám, o kterých si myslí, že světu také něco pozitivního přinášejí. Čtěte o tom více: Michaela chce designem měnit svět k lepšímu. Vsadila přitom na svobodnou firmu

Sbírá byliny a připravuje kosmetiku

Když se Pavlíně Pelikánové narodily děti, nemohla vypátrat žádnou kosmetiku, která by jejím nárokům vyhovovala. Tak přestala hledat a začala si rovnou vyrábět vlastní. Nejdřív zásobovala rodinu, pak kamarády, pak známé a pak ji vypustila dále do světa. Protože bere výrobu po všech stránkách poctivě, na svou kosmetiku sbírá vlastnoručně bylinky v přírodě Chřibů, a to ve správný čas, na správném místě a správným způsobem, který se osvědčil už dlouhým generacím bylinkářek před ní, byliny sama suší i maceruje. Z konkurence na trhu s přírodní kosmetikou si přitom těžkou hlavu nedělá. Konkurenci beru jako příjemné milé paní, které dělají tak skvělou práci jako já. Ani nemám tendenci bojovat, protože je to o tom, že každý z nás má nějakou skupinu zákazníků a není nás tolik moc jako drogerií na každém rohu, říká. Podrobnosti o svém podnikání prozrazuje v článku V čisté přírodě Chřibů sbírá bylinky a pak z nich vyrábí voňavou kosmetiku

Ví, jak ze hry udělat byznys

Vera Novikova propadla únikovým hrám. Když vyzkoušela všechny pražské, se svým manželem a dalším kamarádem za nimi neváhali cestovat, a to nejen v tuzemsku, ale také za hranice. Když už o únikovkách věděli snad všechno, jako velmi zkušení hráči pak svou vášeň přetavili do podnikání. V Praze dnes mají Endorfin, prostor, kde spojili únikovky s pořádáním společenských akcí a s obnovou původního industriálního genia loci Vršovické rafinerie na cukr a sirob založené v roce 1902. Musím říct, že když se ženě narodí dítě, objeví v sobě obrovský potenciál, vysvětluje Vera, jak se jí podařilo skloubit samotný rozjezd byznysu s narozením syna. O jejím podnikání a zákonitostech netradičního oboru se více dočtete v článku Jak funguje byznys únikových her? Podívali jsme se přímo na místo dění

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).