„Marketing není pro nás, ten ať si dělají velké firmy. My potřebujeme pracovat a vydělávat, ne rozhazovat.“ Takto stále uvažuje řada podnikatelů. Jenže marketing se dá docela dobře dělat i v malém. A navíc by se dělat měl. Pokud na něj zcela rezignujete, může se stát, že budete přicházet o zákazníky a jednoho dne svou firmu zavřete. Univerzální postup a návod, jak dělat marketing, neexistuje. Ale v rámci možností malých firem je několik pevných bodů, jimiž stojí za to se řídit.
Připomeňte si: 5 triků, jak budovat a propagovat lokální byznys skoro zadarmo
Nejdražší je marketing bez cílení
Chybami se člověk učí. Jste-li malá firma, na toto pořekadlo zapomeňte. Marketingové aktivity jsou často drahé jen proto, že nejsou dobře naplánované. Během přípravy kampaně je potřeba postupovat systematicky a nejprve si definovat její cíl. Hned vzápětí musí následovat co nejpřesnější stanovení cílové skupiny, kterou chceme oslovit. Proč? Protože na základě cílů a cílové skupiny vzniká samotné reklamní sdělení a vybírají se vhodné komunikační kanály. Mezi malými podnikateli převládá mýtus, že jejich zákazníkem je každý. Jako podnikatel ale musíte vědět, kdo je váš cílový zákazník, jaké má přání a potřeby. Na základě poznání typického zákazníka zacílíte marketingové aktivity tak, aby oslovovaly naši cílovou skupinu,
komentuje Michal Birkáš, konzultant internetových podnikatelských strategií živnostníků a malých firem. Spousta lidí si platí různé formy reklamy a říká si, že to nějak půjde, snad to nějaké nové klienty přivede. Pokud to však s marketingem ve svém byznysu myslíte vážně a nechcete hrát na krátkodobý efekt, definujte si marketingové cíle, na základě kterých lze zpracovat marketingovou strategii a koncept, který povede váš byznys vpřed.
Všechno nebo nic
Malé firmy buď na marketingové aktivity zcela rezignují, nebo jim úplně propadnou. Ani jeden z extrémů není dobrý. V druhém případě se často stává, že firma se prostřednictvím kampaně snaží „prodat“ úplně všechno, a v jedné kampani prezentuje příliš mnoho produktů nebo výhod. V tom momentě ale hrozí, že se oslovovaným lidem nebude líbit styl, obsah ani forma sdělení, protože se v něm budou ztrácet. Navíc je zbytečné upozorňovat na skvělé ceny, pokud je máte srovnatelné s konkurencí. Zkuste proto najít něco unikátního. Malé firmy se neumí patřičně odlišovat od konkurence. Když se zástupci firem vedu rozhovory, často svojí odlišnost znají, ale nedávají ji správným způsobem najevo,
říká Radim Hasalík, specialista internetového marketingu. Zákazníky nezahlcujte příliš velkým množstvím informací. Vaše sdělení musí být jednoduchá a lákavá. Lidé nejvíc ocení informaci, že jim nabízíte dobrou službu nebo výrobek za dobrou cenu.
Psali jsme: 7 důvodů, které vás přesvědčí, že má smysl začít makat na svojí značce
Analýza není ztrátou času ani peněz
Když už se do něčeho pustíte, dotáhněte to až do konce. Jakmile rozjedete nějakou kampaň, zajímejte se o její průběh a vyhodnocujte dopady. Že na to nemáte čas? Ale ano, pro začátek bude bohatě stačit, když se svých zákazníků zeptáte, co je k vám přivedlo, kde o vás četli nebo slyšeli. V situaci, kdy řada malých podnikatelů a živnostníků obrací každou korunu dvakrát a peníze z podnikání jsou úzce spojeny s rodinným rozpočtem, by bylo příliš riskantní investovat čas, energii a peníze do aktivit, které nebudou mít efekt. Stanovte si, jak často a jakým způsobem budete hodnotit výsledky marketingového plánu. Používejte jen takové marketingové nástroje, u kterých máte zpětnou vazbu a můžete změřit jejich úspěšnost,
radí marketér Samuel Hornek. Pokud budete nakupovat reklamu, zajímejte se o tvrdá čísla a nenechte se obchodníky balamutit.
Marketing je jen pro hubené časy
Další omyl, který mezi podnikateli přetrvává. Kampaně nejsou samospasitelné a začínat s nimi ve špatných časech není nejlepší řešení. I to je důvod, proč se pak jeví jako drahé. Kromě toho žádný reklamní tah nepůsobí okamžitě a chvíli trvá, než se na něj zákazníci chytnou. Firmy, které dělají marketing úspěšně, na něm pracují soustavně a rozvíjí ho společně se svými službami nebo výrobky. Neefektivní marketing má zpravidla na svědomí absence marketingové strategie. Platím si reklamu, automaticky tedy čekám klienty, to je špatné uvažování,
říká Michal Birkáš.
Mohlo by vás zajímat: Zkuste se propagovat přes síť Evensi. Je to efektivní a skoro zadarmo
Je to drahé, je to drahé, je to drahé
Řeči o tom, že marketing je pro malou firmu finanční zátěží, jsou zcela liché. 21. století totiž nabízí řadu velmi levných, nebo dokonce úplně bezplatných řešení. Základem je internet. Soustřeďte se proto na kvalitní webovou prezentaci a také populární sociální sítě. Tyto online nástroje sice vyžadují správu, ale téměř minimální investice, a mají velmi slušný efekt. Pokud nebudete mít webové stránky nebo alespoň profil na některé z profesních nebo sociálních sítí, kdo si vás najde? Patrně jen pár lidí ze sousedství. Pokud dokážete fungovat i bez této podpory, zřejmě disponujete naprosto skvělým produktem nebo nabízíte bezkonkurenční služby. A zkuste taky využít toho, že jako malá firma jste svým zákazníkům blíž a můžete s nimi být v přátelském vztahu. Takový marketing prostřednictvím úsměvu nebo pozdravu nestojí vůbec nic, ale zákazníci o tom budou mluvit možná víc než o nějaké reklamě.
K tématu čtěte: #Instagram. Obrázky se může skvěle prezentovat architekt i zedník
Závěr: malá firma má v marketingu náskok
Ano, jako malá firma nebudete disponovat takovým rozpočtem na marketing jako velká, ale zkuste to brát jako výhodu. Ve velkých korporacích se investují neosobní peníze. Pokud se kampaň nepodaří, možná nebudou prémie, ale to je tak všechno. Vy si něco podobného nemůžete dovolit. Jste flexibilnější a můžete rychleji reagovat na změny na trhu. Nesnažte se napodobovat velké firmy, ale jděte vlastní cestou. Ukažte svoji vlastní tvář a nebojte se ji prodat. Buďte víc orientovaní na zákazníky, využijte toho, že o svých aktivitách rozhodujete vy sami. Stále ale mějte na paměti, že marketingové cíle malých a velkých firem jsou stejné. Jen k nim vedou různé cesty. Možná pak budete překvapeni, že to nebude stát ani zdaleka tolik, kolik jste si na začátku mysleli.