Představíte si podnikatele či obchodníka spíše tehdy, když vám řekneme Makedonec, nebo Egypťan? Server Podnikatel.cz vybral pět národů, které mají k obchodování a podnikání blízko, a kde má obchod dlouhou tradici.
1. Italové
Přestože to na první pohled vzhledem k aktuálnímu stavu ekonomiky nevypadá, Italové už historicky patří mezi nejvíce podnikavé národy. Napomohl tomu nástup renesance a humanismu, který započal ve 14. století. Změnilo se vnímání úlohy člověka na tomto světě a vůbec religiozity jako celku. Začíná být kladen důraz na člověka samotného a na jeho život. Lidé se díky změně paradigmatu snaží, aby se jejich život stal lepším a bohatším. Vytvořilo se tak ideální podhoubí pro boom podnikání, který skutečně nastal v 15. století v Itálii, kolébce renesance. Severní Itálie patřila v té době mezi nejvyspělejší a nejbohatší regiony světa. Místnímu obchodu též napomohla dělba práce a vznik manufaktur, které začaly vytlačovat do té doby dominantní cechy.
Čtěte více: 7 přelomových událostí, které změnily svět podnikání
Podnikání ale není cizí ani současným Italům, kterým patří, co do počtu drobných podnikatelů, přední místa ve světě. Podniká zde skoro třetina mužů a šestina žen. Kdo někdy obchodoval s Italy ví, jak rádi a dlouze smlouvají o cenách a handrkují se o každé euro. Výborně dokáží využít situace a vyždímat z každého kontraktu co nejvíce. S Italy si zřejmě každý spojí především temperament, a ten jim není cizí ani v podnikání, kde překypují energií a nápady.
2. Angličané
Mezi další evropský podnikavý národ se bezesporu řadí i Angličané. Na konci 15. století přitom Anglie patřila mezi nevýznamné evropské státy. Zrození jejich podnikatelského ducha přinesl nástup Tudorovců, kdy na trůn nastoupil Jindřich VII. Ten po převzetí vlády učinil na tehdejší dobu “klasický” krok, kdy nechal vyvraždit anglickou šlechtu spojenou s předchozími vládci, která by ho mohla ohrozit. Nastalo sice období chaosu, které však zanedlouho vystřídalo období nebývalého rozmachu. V Anglii zůstala prakticky pouze nejnižší venkovská šlechta, tzv. gentry. Ta měla na rozdíl od svých francouzských kolegů podnikatelské instinkty a věnovala se obchodování s ovcemi a vlnou. Vzhledem k vyvraždění vysoké šlechty vznikl prázdný prostor, který se Jindřich VII. rozhodl zaplnit právě gentry – šlechtou. Té i po nástupu k dvoru zůstal podnikatelský duch, a přestože se na začátku 17. století nejvyšší šlechta podnikání věnovat přestala, stále ho akceptovala a podporovala.
Byli to pak právě Angličané, kteří zdokonalili systém manufaktur, které se následně staly předvojem strojové tovární výroby a průmyslové revoluce. Start průmyslové revoluce se datuje od druhé poloviny 18. století a Anglie se stala jejím hlavním centrem. Jako první nastala revoluce v textilním průmyslu. Brzy ale převzal žezlo těžký průmysl a další obory, které se doslova měnily před očima. Anglie, respektive Velká Británie, se v 19. století stala nejvýznamnější mocností světa. Také v současnosti patří Velká Británie mezi nejvýkonnější ekonomiky světa. Podnikání na ostrovech se stále daří, i když na rozdíl od Itálie má spíše podobu firem a velkých korporací.
Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz
3. Američané
Pokud mají podnikání v krvi Angličané, nedá se tak divit, že podnikatelského ducha mají i Američané. Angličané totiž jako první začali v 16. století Severní Ameriku osidlovat. Po drsném a náročném postupu na západ se dokázaly vytvořit první kolonie, které mezi sebou dokázaly vytvořit demokratičtější vztahy založené na obchodu, než jaké měly s Británií. Po Deklaraci nezávislosti z roku 1776 a porážce Britů u Yorktownu uznala nezávislost USA v roce 1783 i Británie. Přišlo období rozmachu, které podpořilo příchod průmyslové revoluce. Další vývoj sice zbrzdila občanská válka, už na konci 19. století ale americká ekonomika patřila k těm nejvýkonnějším a po první světové válce převzaly USA definitivně pozici hegemona po Velké Británii.
I když se v dnešní době nedá mluvit o volném trhu takřka nikde na světě, řadí se USA stále mezi ekonomiky s nejvíce tržním prostředím na světě. USA jsou dokonce brány jako daňový ráj a míří tam i řada českých firem. Z USA sice pochází mnoho velkých nadnárodních korporací, hnacím motorem ekonomiky však zůstávají menší firmy a drobní podnikatelé. Američané v sobě mají historicky danou touhu po samostatnosti a nezávislosti, která se projevuje i v podnikání. Nebojí se rizika, jsou aktivní a peníze zpátky investují do rozvoje.
4. Egypťané
Starověký Egypt patřil mezi nejvyspělejší civilizace historie, čemuž napomohla i podpora obchodu. Další vývoj Egypta sice už tak dobrý nebyl, podnikavého ducha ale mají Egypťané a další sousední národy dodnes. Vzhledem k tomu, že tamní ekonomiku táhne cestovní ruch, nemůže to snad být ani jinak. Ne nadarmo se říká, že by Egypťané prodali i mrtvému zimník. Kdo někdy navštívil Egypt a místní tržiště ví, oč jde. Neexistuje snad živější místo než tamní trh. Obchodníci se překřikují, pokud jdete kolem, všichni vás oslovují a zvou na čaj, případně vám “zdarma” dávají nějaké věci. Pozvání na čaj nebo dárek zdarma je samozřejmě záminkou pro nabídku zboží a obchod. S Egypťany se musí smlouvat, patří to ke zvyku a předně je jejich požadovaná částka několikanásobně nastřelená.
5. Vietnamci
Navzdory tomu, že ve Vietnamu vládne komunistická strana, podnikání je v zemi dovoleno. Většinu obyvatelstva sice zaměstnává zemědělství, ale podnikání, především to drobné, má také své nezastupitelné místo a tradice. Drobné obchůdky existují ve Vietnamu již stovky let a vzhledem k velké konkurenci se místní obchodníci skutečně musí ohánět. Jak například upřesnil před několika lety serveru Podnikatel.cz Marcel Winter, tehdejší šéf Česko-vietnamské společnosti, ve Vietnamu stojí ulice, kde si konkurují vedle desítky obchodů se stejným zbožím. Zákazník obchody projde, vyzkouší a pak se někam vrátí. Naproti bylo 35 obchodů se svatebními šaty. Ne jako u nás, když chce dáma něco koupit, pánové si dávají na hlavu mokrý hadr, protože musí objet deset obchoďáků po Praze a najet sto kilometrů,
dodal Winter.
Čtěte více: Marcel Winter: Dovedu si klidně představit Vietnamce v parlamentu
Jak dokáží Vietnamci podnikat, se můžeme přesvědčit i v Česku. Žijí zde desítky tisíc Vietnamců, z nichž se takřka polovina živí podnikáním, Na počátku 90. let byli Vietnamci známí jako trhovci s textilem, aktuálně však provozují i prodejny potravin nebo různá kosmetická studia. Především v oblasti potravin Vietnamci ukazují, v čem je jejich hlavní síla, a v podstatě vytlačili české malé obchodníky s potravinami. Vietnamci jsou neuvěřitelně pracovití, nevadí jim pracovat každý den klidně 14 hodin, a to včetně víkendů. Ceny mají samozřejmě vyšší než v supermarketech, zdatně jim ale sekundují.